آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19355

قصه نامهربانی با سیب‌های آذربایجان غربی تکرار می‌شود؟

کشاورزان آذربایجان ‌غربی که همواره سهامدار بیشترین تولید سیب کشور بوده‌اند، امسال نیز همچون سال‌های گذشته نگران مشکلی به نام بازار محصول هستند.

قصه نامهربانی با سیب‌های آذربایجان غربی تکرار می‌شود؟

اما و اگرهای خرید سیب صنعتی

کشاورزان آذربایجان ‌غربی که همواره سهامدار بیشترین تولید سیب کشور بوده‌اند، امسال نیز همچون سال‌های گذشته نگران مشکلی به نام بازار محصول هستند. در حالی که کمتر از دو ماه به آغاز برداشت محصول استراتژیک سیب آذربایجان غربی مانده اما باغداران منطقه نمی‌دانند که آیا مشکلات همه ساله بازار به خصوص سیب صنعتی امسال هم تکرار می شود؟
اخبار سبز کشاورزی : آذربایجان غربی با تولید سالانه نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن قطب اول سیب در کشور به شمار می‌رود اما متأسفانه هر سال با غفلت از این ظرفیت به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم بخشی از سرمایه‌های هنگفت مهم و اقتصادی به هدر می‌رود.
هر سال با نزدیک شدن به فصل برداشت سیب قصه تلخ و تکراری نبود بازار مناسب، نبود برنامه مشخص و الگوی مناسب کشت، نبود سورت و بسته بندی نامناسب محصول، منطقی نبودن قیمت‌ها با توجه به هزینه تولید، گران بودن هزینه‌های حمل و نقل به همراه فراهم نبودن زیرساخت‌های صادراتی نیز در این استان روایت می‌شود و این قصه با تضرر باغداران و هدر رفت سرمایه‌های بخش کشاورزی استان خاتمه می‌یابد.
در کنار سهم ناچیز استان در صادرات سیب و بازار پس از تولید این محصول مهم و اقتصادی که معیشت بیش از ۶۰ هزار خانوار استان را به صورت مستقیم شامل می‌شود، انباشت سیب‌های صنعتی تولیدی استان در کنار جاده هاست موضوعی که چندین سال است با وجود تشکیل جلسات متعدد و وعده‌های مختلف مسئولان هر سال به قوت خود باقی است.
هر چند سال گذشته با ورود دولت از طریق تعاون روستایی و خرید تضمینی سیب صنعتی امیدها برای رفع این مشکل اقتصادی چندین ساله بخش کشاورزی استان زنده شد اما خرید دیرهنگام و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم سبب شد این طرح چندان موفق نباشد و امسال در حالی که دو ماه زمان به برنامه ریزی برای ساماندهی بازار سیب استان زمان هست امید می‌رود دیگر باغداران این منطقه مشکلات سال‌های گذشته را تجربه نکنند.

حدود ۵۰ هزار هکتار از مساحت ۱۲۰ هزار هکتاری باغ‌های آذربایجان غربی سیب درختی است که با احتساب نهال‌های نابارور می‌توان آن را به ۶۰ درصد تعمیم داد این میزان سطح زیر کشت همراه با افزایش تولید نیز در آینده خواهد بود که با توجه به مشکلات صادراتی که در ۶ ماهه دوم سال بروز می‌کند نیازمند یک برنامه ریزی برای مدیریت بهینه تولید است.
امسال اولین جلسه برنامه ریزی و ساماندهی سیب صنعتی و صادرات سیب در استان تشکیل شد باید منتظر ماند و دید این جلسات متعدد و وعده‌های مکرر مسئولان می‌تواند گره مشکلات بازار پس از تولید این محصول مهم و اقتصادی را برطرف کند یا نه؟ آیا بازار سیب به خصوص سیب صنعتی مثل هر سال گریبانگیر باغداران منطقه خواهد شد یا نه؟
ایجاد زیرساخت صادرات هوایی سیب، ایجاد پایانه صادراتی سیب در مرزهای آذربایجان غربی، تدوین سند جامع سیب، خرید تضمینی سیب توسط سازمان تعاون روستایی، خرید ناوگان حمل و نقل صادراتی بخشی از وعده‌های مسئولان در جلسات متعدد ساماندهی بازار سیب استان در سال گذشته بود که تا الان هیچکدام از آنها محقق نشده است باید منتظر ماند و دید مسئولان امسال این وعده‌ها را تکرار می‌کنند یا نسخه جدیدی برای حل این مشکل چندین ساله دارند.

امسال بیش از ۱.۱ میلیون تن سیب درختی در آذربایجان غربی تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ظهر چهارشنبه در جلسه ساماندهی خرید و فروش سیب صنعتی و بررسی موانع و راهکارهای تسهیل صادرات سیب درختی استان در سال جاری با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته امسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب از باغات استان برداشت می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود با توجه به شرایط جوی و گرمای هوا از این میزان ۲۰ درصد شامل ۲۴۰ هزار تن به صورت سیب صنعتی توسط کارخانجات کنسانتره خریداری شود.
وی با بیان اینکه برداشت سیب استان از اواسط شهریورماه تا اواسط آبان ماه انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به تجربه سال گذشته و تغییرات اقلیمی به همراه گرمای هوا و وزش باد در شهریور پیش بینی می‌شود میزان سیب صنعتی استان افزایش داشته باشد که باید از امروز برای مدیریت آن چاره اندیشی شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه برداشت سیب استان از اواسط شهریورماه تا اواسط آبان ماه انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به تجربه سال گذشته و تغییرات اقلیمی به همراه گرمای هوا و وزش باد در شهریور پیش بینی می‌شود میزان سیب صنعتی استان افزایش داشته باشد که باید از امروز برای مدیریت آن چاره اندیشی شود.

پیش بینی برداشت زودتر از موعد سیب در آذربایجان غربی

کرامتی با اشاره به پیش بینی برداشت زودتر از موعد سیب از باغات استان به دلیل شرایط اقلیمی عنوان کرد: سال گذشته ۹ شهرستان استان در بحث سیب صنعتی درگیر بودند که با ورود به موقع دولت و سازمان تعاون روستایی در بحث خرید تضمینی توانستیم ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن سیب صنعتی از باغداران خریداری و تحویل واحدهای فرآوری و کارخانجات بدهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، خرید تضمینی سیب صنعتی توسط دولت را از راهکاری خوب دولت طی سال گذشته برای ساماندهی بازار سیب صنعتی استان ذکر و خاطرنشان کرد: با ورود به موقع سازمان تعاون روستایی و خرید تضمینی سیب صنعتی توانستیم بخشی از مشکلات باغداران را برطرف کنیم امسال نیز باید این اقدامات به موقع انجام گیرد.
کرامتی گردش مالی بالا، سهم بالای اشتغال، معیشت بیش از ۶۰ هزار خانوار استان و وجود صنایع پایین دستی مناسب در استان را از مهمترین دلایل اهمیت ساماندهی بازار سیب استان برشمرد و گفت: با استفاده از تجارب خوب سال گذشته و ایجاد مکان‌های بهداشتی برای نگهداری سیب صنعتی امسال باید موضوع دپوی این محصول در کنار جاده‌ها را ساماندهی کنیم تا ضمن استفاده اقتصادی بهینه از سیب صنعتی شاهد برخی مشکلات سال‌های گذشته در این زمینه نباشیم.

۸۳ مرکز مجاز فروش سیب صنعتی در آذربایجان غربی دایر می‌شود

وی با اشاره به دایر کردن ۸۳ مرکز مجاز فروش سیب صنعتی در استان در سال گذشته، گفت: انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۳ مرکز خرید مجوزدار در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام خواهند کرد که در صورت دریافت مجوز و افزایش تقاضا امکان افزایش تعداد این مراکز تا آخر فصل برداشت وجود دارد.
در ادامه راهکارها و پیشنهادات لازم در جهت بهبود وضعیت خرید و فرآوری محصول سیب صنعتی و تسهیل صادرات سیب درختی استان توسط اعضای حاضر در جلسه ارائه شد و نمایندگان کارخانجات کنسانتره حاضر در جلسه قول مساعد و همکاری در جهت خرید به موقع محصول از باغداران و مراکز مجوزدار تحویل سیب صنعتی را دادند.

هیچ جا صحبتی از سیب آذربایجان غربی نمی‌شود

استاندار آذربایجان غربی نیز هفته گذشته در سفر شهرستانی با شهرستان اشنویه با تاکید بر تجاری سازی محصول سیب آذربایجان غربی در سطح ملی و بین المللی گفت: در حالی که ۳۳ درصد تولید سیب کشور متعلق به این استان است ولی هیچ جا صحبتی از آن نمی‌شود و در نبود زنجیره تولید ماحصل زحمات باغداران به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.
محمدصادق معتمدیان که در دیدار با اقشار مختلف مردم شهرستان اشنویه صحبت می‌کرد، اظهار کرد: آذربایجان غربی، ظرفیت‌های زیادی دارد که این ظرفیت‌ها متأسفانه مغفول مانده و متأسفانه به نداشته‌ها بیشتر توجه شده است.
استاندار آذربایجان غربی یکی از معضلات بزرگ استان در بخش کشاورزی را خام فروشی محصولات باغی دانست و گفت: متأسفانه به دلیل نبود زنجیره تولید در این حوزه ماحصل زحمات باغداران به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود.
وی با بیان اینکه فروش محصول به دغدغه مهم باغداران استان تبدیل شده است، افزود: باید اهمیت فرآوری، توجه به سرمایه گذاری در بخش سورتینگ، کاهش هزینه‌های حمل و نقل با پیدا کردن بازارهای نزدیک به استان و ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع برای تأیید محصولات صادراتی در آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب مورد توجه جدی قرار بگیرد.
معتمدیان با تاکید بر تجاری سازی محصول سیب آذربایجان غربی در سطح ملی و بین المللی گفت: در حالی که ۳۳ درصد تولید سیب کشور متعلق به این استان است ولی هیچ جا صحبتی از آن نمی‌شود.
در سال ۱۴۰۰، از مجموع یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب تولیدی استان، بیش از ۵۵۰ هزار تن از محصول از طریق گمرکات استانی و کشوری به کشورهای هدف صادراتی ارسال شده است.

سمیه لطفی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای