آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16993

عدالت فراموش شده

معنای عدالت به‌طور اعم یعنی دو چیز به درستی در جایگاه خود قرار داشتن و هر جریانی خلاف آن به معنای بی‌عدالتی است

عدالت فراموش شده
اخبار سبز کشاورزی : معنای عدالت به‌طور اعم یعنی هر چیز به درستی در جایگاه خود قرار داشتن و هر جریانی خلاف آن به معنای بی‌عدالتی است؛ اما عدالت در همه جوانب و ابعاد آن قابل تأمل و بحث است؛ عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، عقیدتی و غیره تا جامعه به یک توازن و سطح قابل قبولی رسیده و در نهایت مردم در یک رفاه نسبی قرار گرفته و روزگار بگذرانند.
البته تمامی حاکمان سیاسی در جهان در صدد ایجاد این عدالت در جامعه هستند؛ اما تا چه حد موفق بوده‌اند یا خیر خود مسئله‌ای دیگر است.
موضوع این بحث عدالت در بخش تولید است، در بخش‌های گوناگون اعم از کشاورزی، صنعت و به‌طور کلی چرخش اقتصاد کشور آیا امروز در جامعه کشاورزی ما عدالت بر قرار است؟ و زحمتکشان این بخش راضی از وضع موجود هستند یا همچنان دست به گریبان انواع مشکلات و وعده و وعیدهای مسئولان هستند، آیا دامدار عدالتی را در این حوزه می‌بیند یا مرغدار از وضع به وجود آمده راضی است؟ البته که نه.
سال‌های متمادی است که با ورود همه ظرفیت‌های موجود در کشور در تولید محصولات کشاورزی یا در بخش دام، طیور و فرآورده‌های آن کماکان تولیدکننده ضرر می‌کند و حتی معیشت خود را به سختی می‌گذراند. متاسفانه طرح‌های غیرکارشناسی و بعضاً از سر رفع تکلیف و سردرگمی دولت‌ها قبل و فعلی تولیدکننده را زمین‌گیر کرده و تمامی انگیزه و شور و ذوق آنان را به نابودی کشانده است.
کشاورزی ما چنانچه با مدیریتی صحیح و سیاست‌گذاری‌های مناسب اداره می‌گردید هم‌اکنون نه تنها می‌توانستیم غذای کشورهای منطقه، بلکه حداقل یک‌سوم دنیا را نیز تامین کنیم؛ ولی اکنون حتی جامعه خودمان با رشد روزافزون قیمت‌ها نیاز روزمره خود را نمی‌تواند برآورده کند.
از گرانی آرد، نان، محصولات کشاورزی و ماهی و غیره تا دیگر اقلام که حتی به تدریج برای عده‌ای دست نیافتنی شده است.
اگر چنانچه به شعارها و سیاست‌های ابتدایی انقلاب نظری داشته باشیم، انقلاب با هدف فقرزدایی و ایجاد عدالت اجتماعی بنیان گذاشته شده، همچنین از اهداف رهبر انقلاب و دیگر مدیران ارشد دولت بسط عدالت بود که متاسفانه امروز کوچک‌ترین اثری از آن دیده نمی‌شود.
اگرچه این مباحث تکرار مکررات است، اما بازگویی آن موجب تلنگری هر چند کوچک به مسئولان و سیاست‌گذاران باید باشد که این مردم همانا ولی‌نعمتان مسئولین هستند و سرمایه‌های بی‌بدیل.
امیدواریم با تمامی مشکلات پیش‌رو در سال 1401 نگاهی مهربانانه به بخش تولید (کشاورزی، دام، طیور، صنعت غذا) و تمامی کسانی که دلسوزانه همچنان قدم برمی‌دارند، داشته باشیم تا آنچه که لیاقت و شایستگی مردم و آحاد جامعه است را شاهد باشیم.

امیرهوشنگ عسگرسمنانی ـ کارشناس بازرگانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای