آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20260

عناب خراسان شهره در جهان، غریب در خانه

خراسان جنوبی یکی از قطب های تولید عناب در جهان است، اما در شهر‌های ایران عناب میوه ناشناخته‌ای است. به گزارش اخبار سبز کشاورزی، امسال هم باغات خراسان جنوبی

عناب خراسان شهره در جهان، غریب در خانه
خراسان جنوبی یکی از قطب های تولید عناب در جهان است، اما در شهر‌های ایران عناب میوه ناشناخته‌ای است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، امسال هم باغات خراسان جنوبی سرتاسر از قرمزی عناب می‌درخشند.
کارشناس جهادکشاورزی بیرجند گفت:سطح زیرکشت عناب در خراسان جنوبی ۴ هزار و ۷۱۵ هکتار است که پیش بینی می‌شود از آن ۳۰ هزار و ۱۲۰ تن عناب تازه برداشت شود.
او افزود: با اینکه بیشترین تولید عناب در خراسان جنوبی است، اما در دیگر شهر‌های ایران عناب میوه ناشناخته‌ای است و با میوه‌هایی مثل فندق یا سنجد به اشتباه گرفته می‌شود.
کله پسته عنابی است که کامل نرسیده است و اکنون فصل برداشت این نوع عناب است و هنوز دو هفته دیگر تا زمان رسیدن کامل عناب مانده است. از این عناب هم به عنوان تازه خوری و خشک شده آن به عنوان آجیل استفاده می‌شود. بیشترین سطح زیرکشت عناب هم در شهرستان بیرجند خوسف و سربیشه است.
باغدار خوسفی گفت: برداشت عناب چند روزی است شروع شده و صبح زود برای برداشت عناب به باغات می‌آییم تا عناب‌های تردتر را دست چین کنیم.
او ادامه داد: چون دست چین کردن زمان زیادی می‌برد هر نفر حدود ۱۰کیلوگرم عناب جمع آوری می کند. محصول کوچک که خراسان جنوبی را به پایتخت انحصاری ایران و جهان تولید کرده است.
کشاورز سیوجانی گفت: عناب‌ها را کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می فروشیم و به شهر‌های مشهد و تهران هم ارسال می کنیم.
او گفت:بخاطر مصرف کم اب و برداشت محصول بالاتر بیشترین محصول کشت شده در روستا عناب است.
خطیبی مدیر جهاد کشاورزی خوسف گفت: شوری آب و اختلاف دمای شب و روز در شهرستان خوسف باعث کیفیت بالای محصول و منحصر به فرد بودن عناب در منطقه شده است.

این میوه نوبرانه دارای خواص دارویی هم هست

پویان کارشناس گیاهان دارویی گفت:به دلیل وجود ویتامین ث بالا در میوه عناب برای پیشگیری از سرطان از آن بهره بگیرید.
این میوه منحصر به فرد استان با درختی ۴۰۰ ساله و دو رقم ماژان و سیوجان هم ثبت شده است. برداشت این محصول پرخاصیت هم تا اواسط شهریورماه ادامه دارد./باشگاه خبرنگاران جوان
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای