آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19915

فصل انجیر پزون در باغات کویری سمنان

ماه مرداد بازار انجیر در سمنان داغ می شود، گرمای هوا در تابستان تا آنجا زیاد شده که به قول قدیمی های این شهر فصل انجیر پزون شده است.

فصل انجیر پزون در باغات کویری سمنان

موسم برداشت زمرد سبز از باغ های سرزمین مرز کویر و جنگل

ماه مرداد بازار انجیر در سمنان داغ می شود، گرمای هوا در تابستان تا آنجا زیاد شده که به قول قدیمی های این شهر فصل انجیر پزون شده است.
اخبار سبز کشاورزی : این روزها وقتی از کوچه باغ های سمنان گذر می کنیم بساط انجیر کشاورزان کویرنشینی که با زحمت خود طعم انجیر را شیرین تر می کنند، در کنار باغ خود پهن است، اگر هم قصد خرید نداشته باشی دست خالی از کنار کشاورزان بر نمی گردی.گرچه انجیر سمنان به شیرینی بیش از حد معروف است و خواهان بسیار دارد ولی کشاورزان از مشکلاتی مثل نبودن صنایع تبدیلی ،بازار ثابت فروش و وجود دلالان گله دارند.
«انجیر» در شهر سمنان یکی از محصولات باغی است که ریشه در اقتصاد و فرهنگ و وضعیت درآمدی مردم داشته و با توجه به اقلیم مناسب، این محصول از جایگاه ویژه ای در نزد کشاورزان و مصرف کنندگان قرار دارد.
برداشت این زمردهای سبز از باغات کویری سمنان از روزهای پایانی دوماه تابستان آغاز و تا اواخر شهریور ادامه دارد که به این مدت در فرهنگ سمنانی‌ها انجیر پزون می گویند.
کشاورزان این استان برای کاشت میوه انجیر از نزولات جوی برای آبیاری استفاده می‌کنند و از آنجا که این استان در منطقه‌ای خشک و کم‌آب واقع شده است کشت انجیر یکی از بهترین نوع کاشت محصول در این استان است.

سطح زیر کشت انجیر در استان سمنان ۴۷۰ هکتار است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۴۷۰ هکتار اراضی باغی استان زیر کشت انجیر رقم‌های سبز و زرد است.
مهدی قرائیان اظهار داشت: کشت انجیر به‌عنوان یک محصول مقاوم و کم آب بر با توجه به شرایط مساعد استان برای توسعه و جایگزینی در طرح الگوی کشت در مناطق مستعد توصیه شده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه عمده باغ‌های انجیر در شهرستان‌های آرادان، گرمسار و سمنان و به‌صورت کشت آبی است، افزود: تولید انجیر در این مناطق سالانه پنج هزار و ۵۰۰ تن است.
قرائیان افزود: انجیر سبز استهبان که بیشتر به‌صورت دیم در استان فارس کشت می‌شود برای اولین بار در ۴ منطقه در شهرستان‌های میامی، شاهرود، دامغان و آرادان کشت شد.
وی بابیان اینکه این نوع انجیر نسبت به ارقام معمول از مقاومت بیشتری نسبت به شرایط کم‌آبی و نیز امکان کشت در برخی مناطق به صورت دیم و یا نیمه‌دیم در اراضی شیب‌دار برخوردار است ، تصریح کرد: انجیر سبز استهبان همچنین با توجه به سهولت در برداشت بهره‌وری بالاتری دارد و در واقع برداشت محصول به صورت دستی و تدریجی انجام نمی‌شود و محصول نیمه‌خشک پس از ریزش جمع‌آوری می‌شود.

برداشت بیش از ۹۰۰ تن انجیر در شهرستان سمنان

تورج خوشبخت رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سمنان با بیان اینکه درخت انجیر به علت مقاوم بودن در برابر کم آبی و شوری آب گونه مقاوم و سازگار با شرایط اقلیمی شهرهای کویری است ، گفت : ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرستان سمنان زیر کشت انجیر رفته که ۸۰ هکتارآن بارور و ۲۰ هکتار آن نهال است.
او افزود : امسال پیش بینی می شود بیش از ۹۰۰ تن انجیر از باغ‌های شهرستان سمنان برداشت شود.
رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سمنان بابیان اینکه استان سمنان یکی از ۷ استان مهم در تولید انجیر آبی در کشور محسوب می‌شود ابراز داشت: مناطق حاشیه کویر استان در شهرستان‌های گرمسار ، آرادان، سمنان، سرخه، دامغان، شاهرود و میامی و همچنین منطقه درجزین شهرستان مهدی‌شهر برای کشت انجیر مستعد است.
خوشبخت گفت: توزیع نهال یارانه دار با هدف ایجاد اشتغال و درآمد زایی کشاورزان، ترویج توسعه باغ‌های فنی و تجاری و افزایش سطح زیر کشت انجیر درشهرستان سمنان اجرا شد.
انجیر سمنان یا همان اِنجیله محصولی مقوی وپرخاصیت است که در هردو حالت خشک و تازه برای خوراکی و درمان بیماری مصرف می‌شود و از منظر قرآن و اطبای قدیمی نیز به عنوان بهترین میوه یاد شده است. اما برای این میوه پر خاصیت و ارزشمند در استان سمنان بارگاه بهداشتی صنایع تبدیلی و تولید انجیرخشک وجود ندارد.
مرادی یکی از کشاورزان سمنانی که بخشی از اراضی کشاورزی خود را به کشت انجیر اختصاص داده است در گفتگو با خبرنگار ما ابراز داشت: فاصله بسیار زیاد قیمت محصولات کشاورزی از مزارع تا مغازه‌ها، سال‌هاست که باغداران و کشاورزان را از ارزانی خرید محصول، دچار ضرر‌هایی کرده است.

وجود این نعمت الهی در استان سمنان زمینه اشتغال را برای بسیاری از مردم این شهرستان فراهم کرده است، اما بی شک ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و حذف واسطه‌ها برای فرآوری انجیر، دسترسی مستقیم آن به مشتری و کاهش هزینه ها، رغبت وانگیزه کشاورزان را برای ایجاد اشتغال جوانان و افزایش سطح زیر کشت بیشتر خواهد کرد./باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای