آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17241

ماهی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می‌شود

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات گفت: حدود 30 تا 35 درصد نرخ خوراک آبزیان افزایش پیدا کرده و این مسئله بر قیمت تمام شده

ماهی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می‌شود

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی نرخ نهاده آبزیان

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات با اشاره به اینکه ماهی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می‌شود، گفت: حدود 30 تا 35 درصد نرخ خوراک آبزیان افزایش پیدا کرده و این مسئله بر قیمت تمام شده محصول تاثیر خواهد گذاشت و با بالا رفتن نرخ ماهی قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا، مرتضی افراسیابی با بیان اینکه سهم آبزیان از دریافت نهاده‌های یارانه‌دار ناچیز بود، افزود: سهم سازمان شیلات در برداشت و استفاده از نهاده‌های یارانه‌دار وزارت کشاورزی ماهانه حدود 1 تا 2 درصد بود به عنوان مثال اگر حدود 500 هزار تن نهاده‌یارانه‌دار در فرآیند دام، طیور و آبزیان توزیع می‌شد حدود 5 هزار تن از کنجاله سویا به آبزی‌پروران تزریق می‌شد.

تخصیص نهاده به کارخانه‌داران خوراک کمک بزرگی محسوب می‌شد

به گفته این مقام مسئول؛ تخصیص نهاده از سوی وزارت کشاورزی به کارخانه‌داران خوراک کمک بزرگی محسوب می‌شد و از لحاظ روانی جو تولید را آرام می‌کرد. همین مسئله باعث می‌شد که سازمان شیلات قدرت چانه‌زنی با تولیدکنندگان درباره نرخ‌گذاری روی محصول نهایی را داشته باشد؛ اما با حذف این یارانه سازمان شیلات نمی‌تواند بر نرخ‌گذاری آبزیان تاثیری بگذارد.

نرخ ماهی بنا به مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود

وی با بیان اینکه نرخ ماهی بنا به مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، افزود: مشکل اصلی این بود که عرضه کنجاله سویا و سایر نهاده‌های دامی خارج از چرخه فرآیند تولید در وزارتخانه‌کشاورزی کالای قاچاق محسوب می‌شد و با آن برخورد می‌کردند از این‌رو تولیدکنندگان نمی‌توانست نیاز خود را در بازار آزاد تامین کنند.
افراسیابی با اشاره به تاثیر اصلاح نظام یارانه‌ای بر میزان تولید آبزیان در کشور، گفت: حدود 30 تا 35 درصد نرخ خوراک آبزیان افزایش پیدا کرده است و این مسئله بر قیمت تمام شده محصول تاثیر خواهد گذاشت و با بالا رفتن نرخ ماهی قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند؛ به خصوص در بخش ماهیان سردآبی که حدود 90 تا 95 درصد آن در بازار داخلی مصرف می‌شد.

ماهی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می‌شوند

سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ادامه داد: سال گذشته نرخ ماهی حدود 60 تا 70 هزار تومان بود اما در سال جاری با احتساب حداقل سود، آبزی‌پروران باید ماهی را کیلویی 100 تا 110 هزار تومان عرضه کنند. برآوردهای ما این است که حذف نهاده یارانه‌دار در تولید اثر خود را خواهد گذاشت اما امیدواریم در روزهای آینده آرامش در بازار بازگردد.
وی برنامه 5 ساله تولید آبزیان و برنامه تحولی وزیر کشاورزی را جزو مهمترین نقشه‌های راه توسعه آبزی‌پروری در کشور معرفی کرد و افزود: سازمان شیلات و وزارت کشاورزی تلاش دارد جایگزین‌هایی را برای جبران حذف نهاده‌دولتی برای شیلات کاران تعریف کند که آسیب‌ها با این بخش به حداقل برسد.

شیلات کارت با توجه به ظرفیت تولید آبزی‌پروران شارژ می‌شود

افراسیابی ادامه داد: شیلات کارت با توجه به ظرفیت تولید آبزی‌پروران شارژ می‌شود و آنها می‌توانند با این کارت نهاده‌ها مورد نیاز خود را خریداری کند. همچنین برنامه‌های برای افزایش سرمایه در گردش شیلات کاران در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم که بتوانیم تسهیلات ارزانی در اختیار آبزی‌پروران قرار بدهیم و فضای التهابی در بازار و تولید آبزیان کنترل کنیم.
این مقام مسئول پیش‌بینی تولید آبزیان در سال جاری را حدود 708 هزار تن دانست و افزود: این حجم از تولید مشمول ماهیان سردآبی، گرم‌آبی، میگو و ماهیان در قفس می‌شود. در مجموع سازمان شیلات بر توسعه تولید متمرکز شده است اما افزایشی شدن قیمت نهاده‌ها و تنش‌های آبی در کشور به خصوص پرورش ماهی در آب‌های شیرین را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.
سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات با بیان اینکه میزان تخصیص آب به واسطه تنش‌های آبی هر سال کاهشی می‌شود، تصریح کرد: باهدف جبران تنش‌های آبی تلاش کردیم که بهره‌وری و ضریب مکانیزاسیون را در مزارع پرورش آبزیان ارتقا ببخشیم.
به گفته وی؛ در پروسه تولید در 10 سال گذشته با بالا رفتن دانش آبزی‌پروران و افزایش بهره‌وری‌ها بسیاری از این خلاها در زمینه آب‌های شیرین جبران شد. تلاش داریم اگر میزان تولید در سال جاری کمتر از هدف‌گذاری‌هایمان شود حداقل نسبت به سال گذشته افزایشی شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای