آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19944

معرفی 91 رقم فوق زودرس و زودرس سیب

91 ژنوتیپ امیدبخش سیب که زمان رسیدن آنها از 10 خرداد لغایت 20 تیرماه ماه است و با همت و تلاش متخصصان ایرانی اصلاح شده‌اند،

معرفی 91 رقم فوق زودرس و زودرس سیب
91 ژنوتیپ امیدبخش سیب که زمان رسیدن آنها از 10 خرداد لغایت 20 تیرماه ماه است و با همت و تلاش متخصصان ایرانی اصلاح شده‌اند، برای استفاده بهره‌برداران و باغداران معرفی شدند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، در نمایشگاهی که به‌همین منظور در روزهای دوم و سوم مرداد ماه در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، این ارقام که حاصل تلاش 20 ساله محققان و متخصصان ایرانی هستند، به جامعه باغبانی کشور معرفی گردید.
خصوصیت مهم این ارقام سیب این است که در بازه زمانی دهم خردادماه لغایت بیستم تیرماه رسیده و آماده مصرف خوراکی می‌شوند؛ یعنی در دوره‌های بسیار زودتر از آنچه ارقام دیررس به بازار می‌آیند و این امکان را به بهره‌برداران می‌دهد که در فصل کمبود و نبود سیب تازه، محصولاتشان را به بازار عرضه نمایند. از طرفی افراد جامعه نیز با مصرف میوه‌های تازه از مزایای سلامتی آن برخوردار شوند. ضمن آنکه می‌توان این محصولات را به قیمت مناسب بازار تهیه کرد.
دکتر حسین حاج نجاری، متخصص و به‌نژادگر ایرانی که به همراه دیگر همکارانش بیش از 20 سال روی این ارقام مطالعه و تحقیق و سرانجام این کار ارزشمند را به پایان رسانده در گفت‌وگو با خبرنگار ما به برخی از مزایای این ارقام فوق زودرس و زودرس حاصل از برنامه به‌نژادی اشاره کرد و گفت: از جمله مزایی این کار عبارتند از:
  • افزایش معنی دار باردهی؛
  • افزایش بازدهی اقتصادی به دلیل عرضه در زمان مناسب؛
  • صرفه‌جویی بسیار زیاد در مصرف آب با کاهش دوره آبیاری از 7 ماه به 2 ماه؛
  • دچار نشدن این سیب‌ها به آفاتی مانند کرم سیب و زنگار، به‌دلیل اینکه با دوره رشد این آفات همزمانی ندارد و در نتیجه هزینه مبارزه با آفات به شدت پایین آمده و محصول سالم‌تری نیز تولید می‌شود؛
  • تنوع در اندازه، رنگ و مزه این ارقام و پاسخگویی به ذائقه‌های مختلف؛
  • دارا بودن سختی بافت مناسب؛
  • برخورداری از مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی بالاتر از سیب‌های سردخانه‌ای؛
  • استفاده از روش اصلاح کلاسیک و بدون استفاده از روش‌های انتقال ژن (تراریختگی)؛
  • قدرت رشد ضعیف درختان هیبرید و در نتیجه کاهش ارتفاع و حجم درخت و تمرکز بر افزایش محصول؛
  • و…
دکتر حسین حاج نجاری، به‌نژادگر این ارقام سیب گفت: پژوهشکده میوه‌های معتدله آمادگی فروش امتیاز ارقام انتخابی و تامین پیوندک برای احداث باغ اندام تکثیری این ارقام را دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، نمایشگاه فوق به همکاری دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک و همچنین پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری که از جمله زیرمجموعه‌های معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی است برگزار شده. همچنین در آینده و طی مصاحبه‌هایی که با آقای دکتر حسین حاج نجاری انجام شده، جزئیات بیشتری از چگونگی و روند اصلاح این ارقام تقدیم مخاطبان خواهد شد.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای