آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17109

مگسانند دور شیرینی

مگسانند دور شیرینی؛ چه کسی فکر می‌کند که یک جانور به این کوچکی و ظرافت می‌تواند تا این حد مخرب و مضر باشد؟ در واقع کمتر کسی می‌تواند تصور نماید

مگسانند دور شیرینی

روش‌های مقابله با مگس میوه در منزل

اخبار سبز کشاورزی : چه کسی فکر می‌کند که یک جانور به این کوچکی و ظرافت می‌تواند تا این حد مخرب و مضر باشد؟ در واقع کمتر کسی می‌تواند تصور نماید که روزی و یا زمانی که مقداری میوه را برای مدتی در جایی قرار می‌دهد یا فراموش می‌کند که بقایای سبزی و میوه را دور بریزد، مگس‌های میوه به سراغشان می‌آیند. مسئله مهم آن است که این مگس‌ها قادرند ناقل برخی از بیماری‌ها نیز باشند.
این مگس‌ها در واقع میهمانان ناخوانده‌ای هستند که رها شدن از دست آن‌ها تفاوت چندانی با سایر حشرات مشابه ندارد.

مگس‌ها از کجا می‌‎آیند؟

آلودگی‌ها در همه جا وجود دارند و ما چه قبول کنیم و چه قبول نکنیم، این مگس‌ها را همراه خودمان به درون خانه‌هایمان می‌آوریم. اگر در وارد شدن این مگس‌ها به درون خانه تاخیری به عمل آمده، کافی است میوه‌ای که بر روی آن یک مگس میوه ماده تخم‌ریزی کرده است را وارد خانه کنید.
بسیار اتفاق می‌افتد که همراه موادی که از بقالی یا میوه‌فروشی می‌خرید وارد خانه شود. آن‌ها در آشپزخانه، حمام و یا هر جای دیگری که امکان یایفتن اندکی غذا باشد، حضور دارند.

روش‌های مقابله

بر اساس نظر کارشناسان، مگس‌های میوه در جایی که میوه‌های رسیده، در حال فساد یا فاسد شده وجود دارند، حاضر می‌شوند، علاوه بر آن در مکان‌هایی که تخمیر مواد به عمل می‌آید دیده می‌شوند.
آن‌ها دوست دارند در جاهایی نظیر ظروف و قوطی‌هایی که اندکی‌ تر مانده و غذا دارند زندگی و تکثیر شوند. حتی اگر این ظروف دور ریخته شوند، بازهم مکان مناسبی برای مگس‌ هستند.
آن‌ها در تمام طول سال توان تولید مثلی دارند، اما در تابستان و ماه‌هایی که میوه فراوان است بیشتر دیده می‌شوند.
هر مگس میوه ماده قادر است تا 2 هزار عدد تخم بر روی هر چیز مرطوب یا میوه در حال فساد قرار دهد. پس از 24 و حداکثر 30 ساعت، تخم‌ها باز شده و لاروهای بسیار ریزی از آن‌ها خارج می‌شود و شروع به تغذیه از مواد در حال فساد می‌کنند. فقط پس از دو روز رشد آن‌ها کامل شده و آماده جفت‌گیری و زاد ولد می‌شوند.
عمر یک مگس بالغ بین هشت تا پانزده روز است و همین موضوع مقابله با آن را ناممکن می‌کند. این شدت تکثیر، اهمیت مقابله و جلوگیری از ظهور آن‌ها در زمان‌های بعد را دو چندان می‌کند.
1- چنانچه مشاهده کنیم که میوه‌ها شروع به نرم شدن می‌کنند، قبل از آن که مکانی برای تخم‌گذاری و تکثیر این مگس‌ها شوند باید آن‌ها را دور ریخت و به سرعت آن را از داخل خانه به مکان جمع‌آوری اشغال‌ها منتقل نمود.
2- استفاده از اسپری‌های حشره‌کش که در بازار وجود دارد می‌تواند تا حدودی به دفع این مگس‌ها کمک و آن‌ها را نابود نمایند.
3- نصب تله، یکی دیگر از روش‌های مقابله با این مگس‌ها است که با شکلی غیرسمی و از مواد چسبنده به همراه غذای جذب کننده آن‌ها تشکیل شده است که هر زمان گرفتار شدند دیگر امکان فرار ندارند.
4- ساخت تله‌های دست‌ساز به علت غیرسمی بودن روش دیگری است که می‌توان با یک ظرف شیشه‌ای مقداری میوه یا مواد در حال پوسیدن و یک قیف کاغذی، مگس‌ها را به دام انداخت. به علت کم هزینه و ساده بودن، می‌توان چند عدد از این تله‌ها را در چند نقطه قرار داد.
روش دیگر تله ساختن، ریختن مقداری آب سیب یا گذاشتن میوه رسیده داخل یک ظرف شیشه‌ای و نصب یک قیف کاغذ که انتهای آن یک سوراخ یک گذرگاه ریز دارد است. دست مگس‌های میوه وارد شده به آن راه برگشت نخواهند داشت.
5- تله بعدی ساده‌ترین نوع آن است. به این صورت که در یک بشقاب گود، مقداری آب سیب ریخته و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. هر مگس وارد شده به آن، غرق خواهد شد.
6- یک تله ترکیبی از شیر، شکر، مایع ظرفشویی و فلفل سیاه نیز کارساز است. در نصف لیوان شیر با دو قاشق چای خوری شکر می‌توان چند قطره مایع ظرفشویی اضافه نمود.
با نشستن مگس‌ها بر روی آن به دلیل چسبناک بودن نمی‌توانند فرار کنند. آن را در یک ظرف گود بریزید و فلفل سیاه روی آن بپاشید. هیچ مگسی نمی‌تواند از این مایع چسبناک فرار کند.
7- یک لیوان یا هر ظرف شیشه‌ای با یک چهارم حجم از آب، مقداری مخمر و دو قاشق چای خوری آب سیب یک تله ساده و آسان است. شیرینی این مایع و بوی مخمر آن‌ها را در این مایع گرفتار خواهد کرد.

بهترین راه‌حل

اما بهترین راه‌های جلوگیری از ورود مگس‌ها به درون خانه گذاشتن موادغذایی در یخچال، پوشاندن آن‌ها با پوشش‌های پارچه‌های یا پلاستیکی، شستن مواد خریداری شده با احتمال وجود تخم مگس بر روی آن‌ها، خارج کردن پسماند غذاها و میوه‌ها و نصب توری بر روی پنجره‌ها است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای