آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24188

نوسان قیمت‌ها و تورم مشکل گلخانه‌داران

کشت گلخانه‌ای به‌ عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی باشد؛ اما این صنعت با مشکلات متعددی در گلستان، قطب تولید محصولات زراعی، روبرو است.

نوسان قیمت‌ها و تورم مشکل گلخانه‌داران

توسعه گلخانه‌ها مستلزم حمایت‌های ویژه مسئولان و سرمایه گذاران

کشت گلخانه‌ای به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی باشد؛ اما این صنعت با مشکلات متعددی در گلستان، قطب تولید محصولات زراعی، روبرو است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ؛ کشاورزی یکی از مهم ترین بخش‌های نظام اقتصادی کشور به شمار می‌رود و گلستان به‌عنوان یکی از قطب های اصلی آن با سابقه‌ای طولانی است.
با توجه به وقوع خشکسالی در دهه های اخیر، کشاورزی و در نتیجه امنیت غذایی هم تحت تأثیر قرار گرفته که لازمه آن مصرف بهینه آب است، بنابراین توسعه گلخانه‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده و اجرای این مهم هم مستلزم حمایت‌های ویژه مسئولان و سرمایه گذاران است.
کشت گلخانه‌ای به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی به خصوص در مناطق کم‌آب محسوب شود. محصولات این نوع کشت برخلاف باور عموم، به دلایل کنترل آفات و بیماری‌ها و همچنین شرایط محیطی مناسب و رسیدگی دقیق‌تر، از کیفیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تولیدات کشت سنتی باشد.
اما علی رغم توسعه این زیرساخت ها، گلخانه داران با مشکلاتی از جمله بازار فروش، نوسان قیمت، جزیره ای عمل کردن نهادهای متولی در صدور مجوز، تعرفه بالای برق و مانند آن روبرو هستند.

نوسان قیمت ها و تورم مشکل گلخانه داران

یکی از گلخانه داران گلستانی ساکن روستای کریم آباد گرگان که کار پرورش گل و گیاه آپارتمانی و گل و گیاه زینتی فضای باز دارد، گفت: گلخانه، تولید محصول و درآمد را در واحد سطح را افزایش می دهند و از طرفی میزان مصرف آب و آلودگی بسیار کمتری نسبت به کشاورزی به روش سنتی دارد.
عسگر کریم آبادی افزود: نوسان قیمت ها و تورم در بازار بزرگترین مشکل همه تولید کنندگان از جمله گلخانه داران است؛ به طور مثال قیمت گلدان و بسیاری از اقلام در طول سال چندین بار افزایش پیدا می کند و حتی کارگران چندین بار در طول سال تقاضای افزایش حقوق دارند.
کریم آبادی ادامه داد: جزیره ای عمل کردن مسئولان در ارائه مجوز ها هم برای شروع کار و هم برای توسعه گلخانه ها باعث می شود، افراد بسیاری از ورود و توسعه کار منصرف شوند.
این گلخانه دار گلستانی تاکید کرد: گلخانه در سطح کمتر از ۵۰۰ مترمربع و با سود خالص کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در سال برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و مسئولان باید همکاری بیشتری برای توسعه گلخانه داران کوچک مقیاس داشته باشند.

تعرفه برق گلخانه ها زیاد است

یکی دیگر از گلخانه داران گرگانی که صاحب یک گلخانه ۱۳ هزار مترمربعی است گفت: من برای اولین بار در خاورمیانه طرح زهکشی را در گلخانه به کار برده و با استفاده از روش توانستم با ذخیره آب باران و روان آب ها آب مورد نیاز گلخانه را تامین کنم اما آب و فاضلاب استان اعلام کرد که طبق قانون موظف به احداث چاه هستید و اینکار هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی را بر من تحمیل کرد.
قنبرعلی کریم آبادی افزود: علاوه بر هزینه بالای احداث چاه، هزینه برق گلخانه که قبلاً با تعرفه آب کشاورزی محاسبه می شد با تعرفه جدید محاسبه می شود و به یکباره هزینه ۵۰ هزار تومانی برق به بیش از یک میلیون تومان در ماه افزایش یافت.
وی ادامه داد: با کشت بذرهای هیبریدی موفق شدم عملکرد گوجه فرنگی در گلخانه خودم را به ۹۵۰ تن در هکتار، برسانم اما مجموعه عواملی که گفتم و سرخوردگی از سنگ اندازی ها موجب شد گلخانه خود را اجاره دهم.

کشت گلخانه ای موثر در کاهش آلودگی آب و هوا

یک پژوهشگر آب و خاک هم گفت: با توجه به محدودیت وسعت اراضی کشاورزی، کاهش منابع آب و گرم شدن زمین لازم است به کشت عمودی بپردازیم.
محمد اسماعیل اسدی افزود: در کشت گلخانه ای محصولات مختلفی نظیر گوجه فرنگی، خیار، و موز با تناژ چند برابری نسبت به کشت معمول بدون استفاده از خاک و در بستر هیدروپونیک تولید می شود.
اسدی بیان کرد: کشت گلخانه ای در کاهش آلودگی آب و هوا تاثیر زیادی دارد چون آب بازچرخانی داشته و هدر نمی رود و تبخیر به شدت کاهش می یابد.

بازار فروش مطمئن مهم ترین موضوع در کشت گلخانه ای

دبیر خانه کشاورز هم گفت: در الگوی کشت بنا داریم کشت سبزی و صیفی را به سمت تولید گلخانه ای ببریم تا بتوانیم با آب کمتر تولید بیشتری داشته باشیم که اگر صادرات هم داشته باشیم آب مجازی کشور را خارج نکنیم.
علی قلی ایمانی افزود: میزان تولید در گلخانه ها ۱۰ برابر بیشتر از کشت در فضای باز است و ما باید بازار فروش این محصولات را فراهم کنیم که قطعاً بازار داخلی به تنهایی جوابگو نیست.
وی گفت: هزینه احداث، داشت و مدیریتی گلخانه بالا است؛ پس باید شرایطی فراهم شود که کشت گلخانه اقتصادی شود و وام های سریع و ارزان با دوره تنفس طولانی در اختیار بهره برداران قرار گیرد.
دولت با بستن قرارداد با کشورهای وارد کننده، بهره برداران را از فروش محصول خود مطمئن کنددبیر خانه کشاورز گفت: کشت قراردادی برای مصرف بازار داخل کشور و کشت سفارشی به سفارش کشورهای واردکننده و با بستن قرارداد با کشورهای مبدا باید انجام شود تا بهره برداران از فروش محصول خود اطمینان داشته باشند.

۷۵ هکتار گلخانه در حال بهره برداری در گلستان داریم

مجری طرح توسعه گلخانه های جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: وسعت گلخانه های در حال بهره برداری در گلستان ۷۵ هکتار است و ۶۴ هکتار هم گلخانه در دست ساخت در استان داریم که ۵۰ درصد آنها شامل سبزی و صیفی و مابقی آن را انواع گل های زینتی، نهال ها، نشا و لیموترش است.
لیلا جهانگیر افزود: کشت در محیط کنترل شده گلخانه باعث افزایش تولید و اشتغالزایی می شود، به طوری که به ازای هر هکتار برای بیش از ۳۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می کند.
وی تصریح کرد: پس از برآورد هزینه توسط کارشناسان جهاد کشاورزی به میزان ۸۰ درصد سرمایه ای که متقاضیان گلخانه نیازدارند به صورت تسهیلات کم بهره با تنفس یک ساله و با بازپرداخت پنج ساله به آنها پرداخت می شود.
جهانگیر تلاطمات بازار ارز را یکی از چالش های مهم پیش روی صنعت گلخانه دانست و افزود: نوسانات، قیمت تولید گلخانه را افزایش می دهد یعنی هم سازه گلخانه و هم هزینه تولید محصولات افزایش می یابد زیرا تولید مستلزم تهیه نهاده های مختلف مثل کود و سم و تهیه ادوات مختلف است.

رتبه ششم خوزستان در توسعه کشت گلخانه‌ای رتبه ششم خوزستان در توسعه کشت گلخانه‌ای

فراهم شدن زیرساخت رایگان در شرکت شهرک های کشاورزی

وی با بیان اینکه گلخانه داران نیازمند یک ضریب اطمینان مانند یارانه هستند که بتوانند این تلاطمات را پشت سر بگذرانند، گفت: قیمت زمین در شهرهای شمالی بالا بوده و تهیه آب و مجوز بهره برداری هم از مشکلات پیش روی آنها است ولی تأیید امور اراضی، برق، گاز، منابع طبیعی و غیره را با هماهنگی بین دستگاهی مرتفع می کنیم.
مجری توسعه گلخانه های گلستان ادامه داد: جهاد کشاورزی با احداث شهرک کشاورزی، چند عرصه یکپارچه را به ایجاد مجتمع های یکپارچه ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتاری گلخانه اختصاص داده تا متقاضیان بر حسب توان مالی بخشی از آن را در اختیار بگیرند.
جهانگیر ادامه داد: با این روش هزینه زیرساخت ها توسط جهاد کشاورزی تامین می شود و از طرفی گلخانه داران در مجتمع ها می توانند تعاونی تشکیل دهند و در بخش صادرات و بازاریابی نسبت به گلخانه های فردی موفق تر عمل کنند.
وی گفت: طرح توسعه گلخانه های کوچک مقیاس با هدف کمک به اشتغال پایدار روستایی در جهاد کشاورزی در دست بررسی است و پس از تایید نهایی طرح، با تسهیلات ارزان قیمت تر نسبت به گلخانه های بزرگ مقیاس، به توسعه گلخانه های کوچک کمک می شود.
رونق کشت گلخانه‌ای با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های اخیر گلستان، زیربنایی برای گذر از کشاورزی سنتی بوده که سرمایه‌گذاری در این بخش موجب ارزش افزوده، بهبود و افزایش کیفیت و کمیت تولیدات و در نهایت ایجاد امنیت غذایی در استان و کشور شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای