آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15678

دولت به واردات برنج خارجی چک سفید نمی‌دهد

: هم‌زمان با رسیدن به فصل برداشت نخست از مزارع برنج ایرانی، مجدداً موضوع قیمت برنج در بازارهای کشور سرخط اخبار شد.

دولت به واردات برنج خارجی چک سفید نمی‌دهد
مزرعه سبز : هم‌زمان با رسیدن به فصل برداشت نخست از مزارع برنج ایرانی، مجدداً موضوع قیمت برنج در بازارهای کشور سرخط اخبار شد.
یادداشت/ نادر کریمی جونی؛ کارشناس اقتصاد کشاورزی: این بار مساله از قیمت برنج خارجی آغاز شده است و دست‌اندرکاران واردات برنج می‌گویند چرخه واردات که قرار بود به‌طور مداوم و متوالی ادامه داشته باشد، در زمستان گذشته قطع و ورود برنج به کشور متوقف شده است؛ به همین دلیل هم اکنون ذخایر برنج خارجی در انبارها رو به اتمام است و گمان می‌رود که این ذخایر تا پایان اردیبهشت ماه به اتمام برسد.
در این صورت قیمت برنج پس از اردیبهشت ماه به طور کاملاً ملموسی افزایش خواهد یافت و فشارها مضاعفی را به زندگی اقشار ضعیف وارد خواهد کرد.
همین انتظار برای افزایش قیمت باعث رشد قیمت برنج ایرانی نیز شده است و گفته می‌شود که برخی اقلام برنج ایرانی که در اثر ورود دولت به بازار و فروش دو نوع از برنج ایرانی با قیمت مصوب دچار کاهش قیمت شده بودند مجدداً به قیمت‌های گذشته بازگشته‌اند.
البته قیمت برنج خارجی نیز در اثر همین کاهش واردات و نابه‌سامانی‌هایی که برای ورود برنج پاکستانی کشور پدید آمد، دچار نوسان شده و رشد داشته است.

گفته می‌شود این رشد حدود 10 تا 20 درصد برای دو نوع از برنج‌های پاکستانی بوده و روشن است که وقتی برنج‌های خارجی در بازار افزایش پیدا کند، این قیمت ممکن است فاصله معنادار خود با قیمت برنج ایرانی را کم کند و به این ترتیب رغبت برای خرید برنج ایرانی افزایش یابد.
در این صورت، قیمت برخی اقلام برنج وطنی که به حدود 100 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده بود باز هم رشد خواهد کرد و فاصله خود را با سفره‌های مردم و بالاخص سفره اقشار متوسط جامعه بیشتر خواهد کرد.
واردکنندگان برنج می‌گویند وقفه‌ای که در واردات برنج واقع شده و طی آن ذخایر بخش خصوصی کاهش یافت ایجاب می کند که دوران ممنوعیت سالانه وارد کردن برنج بری امسال کاهش یابد یا لغو شود تا ذخایر بخش خصوصی دوباره افزایش یابد و میزان برنج در کشور متعادل شود.
اما گمان نمی‌رود که ممنوعیت واردات برنج برای سالجاری لغو یا کاهش داده شود؛ چراکه به جز ذخایر بخش خصوصی، دولت خود ذخیره سه ماه مصرف برنج خارجی را در انبارها دارد و می‌تواند در صورت وقوع نابه‌سامانی در بازار با وارد کردن برج خارجی نرخ‌ها را متعادل کند؛ ضمن آنکه هم اکنون برنج با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌های به فروش می‌رسد و در صورت جهش قیمت‌ها، شهروندان ایرانی می‌تواند به جای خرید با نرخ آزاد و از مغازه‌های به خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای روی بیاورند و با نرخ مصوب برنج خارجی را تهیه کنند.
البته دولت در نظر دارد با افزایش تولید برنج ایرانی در واحد سطح کشت و برداشت چند باره از شالی‌زارها و افزایش عرضه برنج ایرانی قیمت این محصول پرمصرف در سفره‌های ایرانیان را همچنان متعادل نگهدارند.
دولت می‌داند که در حال حاضر شالی‌کاران ایرانی به شدت مخالف لغو ممنوعیت واردات برنج هستند و این مخالفت را از طریق نمایندگان مجلس به اطلاع دولت رسانده‌اند.
حال اگر تصمیم یا اراده‌ای برای لغو این ممنوعیت در وزارت صمت یا وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته باشد، احتمال مخالفت جدی نمایندگان مجلس آن اراده را از میان خواهد برد.
در عین حال، ممکن است افزایش قیمت برنج خارجی در بازار نوعی اهرم فشار علیه دولت برای کوتاه آمدن و راضی شدن به لغو واردات برنج باشد و در این صورت همان کاری که برخی دلالان برنج ایرانی در ماه‌های بهمن و اسفند گذشته انجام دادند و قیمت برنج را به بالاتر از 100 هزار تومان برای هر کیلو افزایش دادند، از سوی دلالان برنج خارجی هم دنبال شده باشد.
البته گمان می‌رود دولت این تکنیک را فهمیده و از غلتیدن به گرداب واردات برنج خارجی در فصل برداشت برنج ایرانی پرهیز کند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای