آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16434

ورامینی‌ها به دولت گندم نمی‌فروشند

مزارع گندم و جو ورامین به عنوان قصیل‌ توسط دامداران خریداری‌ و برداشت می‌شود تا به مصرف خوراک دام برسد.

ورامینی‌ها به دولت گندم نمی‌فروشند
مزارع گندم و جو ورامین به عنوان قصیل‌ توسط دامداران خریداری‌ و برداشت می‌شود تا به مصرف خوراک دام برسد.
گزارش خبرنگار مزرعه سبز از ورامین حاکی است به علت کمبود نهاده‌های دامی، گاوداران داشتی و پرواری ورامین به خرید مزارع سبز گندم و جو در این شهرستان و حومه آن روی آورده‌اند.
در حال حاضر، هر هکتار زراعت سبز گندم به مبلغ 60میلیون تومان توسط دامدار خریداری و برداشت شده تا به گاوداری‌ها حمل شود.
زارعین در یک محاسبه سرانگشتی درمی‌یابند چنانچه با سختی و مشقت نوبت کمباین گرفته و گندم را برداشت نمایند، در شرایط ایده‌آل به‌طور متوسط 5تن گندم برداشت نموده که با جوایز و… نهایتا 5/ 57 میلیون تومان (قبل از هزینه تسطیح جوی‌ها، هزینه بالای یک میلیون تومانی برداشت هر هکتار گندم با کمباین، دو نوبت هزینه آبیاری و دیگر هزینه‌های جانبی) دریافتی دارند.

صرفه جویی در دو نوبت آبیاری

مهم‌تر اینکه در صورت برداشت سبز گندم، حداقل 2نوبت آبیاری و هزینه های فرعی کمتر صورت می‌گیرد که این امر نیز هزینه‌های فرعی دارد؛ زیرا در هر نوبت آبیاری حدود یک‌هزار مترمکعب آب در هر هکتار مصرف می‌شود و نزدیک به 2 تا 3 کارگر آبیاری نیاز دارد که رقمی حدود 5/ 1 تا 2 میلیون تومان هزینه دارد و همچنین یکی ـ دو نوبت آبیاری آخر حدود 3 میلیون می‌شود.
مشکلاتی چون نگهبانی، نگهداری و مسائل کارگری برای حداقل یک ماه نیز بر این هزینه‌ها افزوده می‌شود که سر جمع تقریبا بین 8 الی 9میلیون تومان از مبلغ فروش کسر می‌شود، به آن بیفزایید تبعات عدم پرداخت نقدی قیمت توسط دولت را که برای کشاورز نقش حیاتی دارد؛ زیرا لازم است با آن نهاده‌های بی‌کشت تهیه نماید.

افزایش قیمت تنها ابزار دولت‌ها برای خودکفایی افزایش قیمت تنها ابزار دولت‌ها برای خودکفایی

انصاف بدهید گندمکار چه کند!

در صورت توجه به منافع ملی، گندمکار باید پس از برداشت و فروش گندم طی سه تا چهارماه آینده حدود 49 میلیون تومان در هکتار دریافتی داشته باشد؛ در حالی که همین سطح سبز به فوریت 60میلیون تومان عایدی نقدی برای وی به همراه دارد.

هشدار به وزارت کشاورزی و دولت

چنانچه این رویه در سایر شهرها و استان‌ها (که حدوداً 20 درصد سطح سبز جو را در ورامین بلعیده و نزدیک به 5درصد سطح سبز گندم را نیز به دامداری‌ها منتقل کرده)، به ویژه استان‌های سردسیر گسترش یابد، تبعات سختی برای ذخیره‌سازی گندم پیش‌بینی می‌شود؛ چراکه با افزایش قیمت جهانی گندم به مرز 550دلار برای هر تن حتی چنانچه مزارع گندم و جو به صورت سبز برداشت نشود، کشاورزان به ذخیره‌سازی گندم در انبارهای شخصی و حفظ قدرت خرید خود روی خواهند آورد و کسی به دولت گندم نخواهد داد.

هجوم گاوها به 220 هزار هکتار سطح سبز گندم و جو در وارمین

در حال حاضر، حدود 12هزار هکتار از سطح مزارع ورامین زیرکشت گندم رفته و نزدیک به 10هزار هکتار از آن به کشت جو اختصاص یافته است که هجوم گاوداران برای خرید سطح سبز را درپی داشته است.
در صورتی که کشاورز‌ سطح سبز گندم را بفروشد از الزام دو نوبت آبیاری (هر نوبت حدود 1000 مترمکعب برای هر هکتار) و 3 کارگر برای هر هکتار آبیاری در هر نوبت و جمعاً 6 کارگر برای دو نوبت رها شده که هزینه‌ای معادل 4میلیون تومان برای وی دارد.
علاوه‌بر اینکه 2هزار مترمکعب آب در مزارع و ورامین برای کشت سبزی و صیفی نزدیک به 5 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

محمدرضا حسنی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای