آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17894

وزیر استیضاح‌ها بار دیگر در مجلس

بیست و یکم خرداد بار دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی خیز بلندی برای استیضاح وزیر کشاورزی برداشت.

وزیر استیضاح‌ها بار دیگر در مجلس
اخبار سبز کشاورزی : بیست و یکم خرداد بار دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی خیز بلندی برای استیضاح وزیر کشاورزی برداشت.
جلال محمودزاده پیش از این نیز به‌دلیل ضعف مدیریت وزیر، برخورد سیاسی با تولید، سکوت در برابر سوءمدیرت مالی در برخی از مجموعه‌های وزارتخانه، جابه‌جایی رانت‌ها با اهداف خاص و اینک عدم‌مدیریت مناسب بازار کالاهای اساسی و ناتوانی در به حداقل رساندن تبعات حذف ارز ترجیحی به ایلنا گفت: موضوع استیضاح وزیر جهاد کشاورزی همچنان پا بر جاست.
وی پیش‌بینی کرد با گران‌سازی محصولات کشاورزی به‌جای کاهش قیمت تمام شده و اختصاص ندادن یارانه به تولید، کشاورزان، دامداران و مرغداران نمی‌توانند هزینه‌های چند برابر شده تولید را تامین کنند و نهایتاً تقطیع تولید در بسیاری از رشته‌ها و وابستگی به واردات را شاهد خواهیم بود.
مشروح این مصاحبه را که بسیاری از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آن را استفاده کرده‌‌اند، بخوانید.

عدم مدیریت بازار کالاهای اساسی علت استیضاح وزیر کشاورزی

محمود زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: همین حالا در بحث نهاده‌های دامی و افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی خیلی مشکل داریم و در آینده نزدیک احتمالا به خاطر همین مشکلات به ویژه کاهش قدرت خرید مردم و کاهش یا عدم فروش محصولات، تولیدات روی دست کشاورزان، دامداران و مرغداران بماند و این‌ها نتوانند هزینه‌های تولید را تامین کرده و در نهایت تولید را تعطیل کنند.
جلال محمودزاده نماینده مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: منتظر بودیم که موضوع حذف ارز ترجیحی اجرایی شود و نمایندگان مجلس و مردم تبعات آن را مشاهده کنند؛ اما موضوع استیضاح وزیر جهاد کشاورزی همچنان پابرجا و مطرح است.

انتقادات در حوزه تامین نهاده‌های دامی

عضو کمیسیون کشاورزی همچنین در رابطه با انتقادات در خصوص نحوه عملکرد وزارتخانه در حوزه تامین نهاده‌های دامی عنوان کرد: همین حالا در بحث نهاده‌های دامی و همچنین افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی مشکل داریم و در آینده نزدیک احتمالا به‌دلیل همین مشکلات به ویژه کاهش قدرت خرید مردم و کاهش یا عدم فروش محصولات، تولیدات روی دست کشاورزان، دامداران و مرغداران بماند و این‌ها نتوانند هزینه‌های تولید را تامین کرده و در نهایت تولید را تعطیل کنند.
وی افزود: همین حالا احتمال دارد ما بعد از خردادماه با کاهش شدید جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها مواجه شویم، چون از آن سو نهاده‌ها چندین برابر شده است، مثلا قیمت جو و ذرت با ارز نیمایی اکنون کیلویی ۱۲ هزار تومان و قیمت کنجاله نزدیک به ۱۶۰۰۰ تومان است که مرغداران نمی‌توانند این را تامین کنند.
محمودزاده ادامه داد: موضوع دیگر این است که منابع بانکی به میزان و روش مناسب در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد و قدرت خرید ندارند. در کنار این مساله به علت گرانی مردم هم توان خرید خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند مرغ و گوشت خریداری کنند که موجب می‌شود محصول تولید شده روی دست تولیدکننده بماند.
وی اضافه کرد: خب در چنین شرایطی تولیدکننده چه کار می‌کند؟ راحت‌ترین راهی که به نظرش می‌رسد این است که تولید را تعطیل کند و خودش را زیر بار قرض و بدهی نبرد. مثلا مرغدار جوجه‌ریزی را تطعیل می‌کند، گاودار گاو شیری را به کشتارگاه بدهد و آن کس که دام گوشتی دارد هم صادر کند. در نهایت هم دام مولد، هم دام گوشتی و هم جوجه‌ریزی کم کم به تعطیلی کشیده می‌شود و در پایان ما با کمبود شدید کالاهای اساسی در این بخش رو به رو می‌شویم.

اوکراین و روسیه و اثرات آن در بازارهای جهانی

وی همچنین با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه و اثرات آن در بازارهای جهانی، عنوان کرد: یکی از عمده‌ترین چالش‌ها و عواقب جنگ روسیه و اوکراین برای جهان در بحث محصولات کشاورزی رقم خورده است و تحت تاثیر این جنگ ما نمی‌توانیم محصولات کشاورزی و نهاد‌ه‌های دامی را به آسانی و با قیمت مناسب تهیه کنیم که این یک چالش دیگر است.
محمودزاده در رابطه با موضوع استیضاح بیان کرد: بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به علت عدم مدیریت صحیح در این موضوعاتی که اشاره شد، ادامه دارد. از نظر تعداد امضا هم استیضاح تعداد مورد نیاز را کسب کرده است اما همچنان روی سامانه نمایندگان در دسترس است و منتظریم تا زمانی که تعداد امضاها به عدد قابل قبولی برسد آن را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید

  • دامون پاسخ به نظر

    نماینده مردم اگر صداقت داره باید اطلاع رسانی کند.
    از تمام رسانه ها استفاده کند.
    تا نتیجه نگیرد از پا ننشیند.
    … اگر صداقت دارد …

چندرسانه‌ای