آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16690

پتانسیل‌ بالای ایران در تجارت غلات

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران و رئیس انجمن تامین‌‌کنندگان غلات ایران گفت: ایران پتانسیل‌ ژئوپلیتیکی بالایی در تجارت غلات دارد

پتانسیل‌ بالای ایران در تجارت غلات
مزرعه سبز : رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران و رئیس انجمن تامین‌‌کنندگان غلات ایران گفت: ایران پتانسیل‌ ژئوپلیتیکی بالایی در تجارت غلات دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی (مزرعه سبز) ، کاوه زرگران در دومین کنفرانس بین‌المللی غلات و دانه‌های روغنی ایران گرین که در هتل اسپیناس تهران در حال برگزاری است، گفت: از یک طرف روسیه و اوکراین که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات هستند و از طرف دیگر کشورهایی مانند عراق و افغانستان که از بزرگ‌ترین واردکنندگان آرد و غلات هستند در همسایگی کشور ما قرار دارند که این ظرفیت فرصت‌های زیادی را در اختیار ایران می‌گذارد.
وی ادامه داد: سال گذشته کل خرید گندم دولت از کشاورزان 4.5 میلیون تن بود و 7میلیون تن هم واردات داشتیم. برای امسال هم پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد.

میزان تولید ذرت در حدود یک میلیون تن است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران افزود: امسال توجه به خشک‌سالی‌های خاورمیانه نیاز بیشتری به واردات غلات خواهیم داشت. درمورد ذرت هم سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بیشتر بر مبنای واردات است. در حال حاضر میزان تولید ذرت در حدود یک میلیون تن است و حدود 9میلیون تن نیاز کشور هم از طریق واردات تامین می شود.

80 درصد نیاز کارخانه‌های روغن‌کشی از طریق واردات تامین می‌شود

زرگران با اشاره به اینکه 80 درصد نیاز کارخانه‌های روغن‌کشی از طریق واردات تامین می شود، گفت: در شرایط کنونی مقدار زیادی از روغن به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که با اتخاذ سیاست‌های جدید دولت این مشکلات رفع خواهد شد.

سال آینده حداقل 7میلیون تن واردات گندم باید انجام شود

وی افزود: در سال گذشته 2.2میلیون تن سویا وارد ایران شده است و جمعاً حدود 4.5 میلیون تن کنجاله سویا مصرف داریم. همچنین در سال گذشته حدود 2.5 میلیون تن کنجاله وارد شده و بقیه هم از طریق دانه‌های سویای وارد شده و بخش اندکی هم تولید داخلی است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران و رئیس انجمن تامین‌‌کنندگان غلات ایران ادامه داد: برای سال آینده ایران در حدود 25میلیون تن غله و دانه‌های روغنی نیاز دارد. سال آینده حداقل 7میلیون تن واردات گندم باید انجام شود و امیدواریم که با برنامه‌ریزی دقیق دولت بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم.

حسین کاظمی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای