آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18098

پس از گندم و ذرت، نوبت کمبود برنج

شاید ولادیمیر پوتین هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که تهاجم وی به کشور اوکراین این چنین عواقبی داشته باشد و او را به‌عنوان فردی که امنیت غذایی جهانی را به‌مخاطره انداخته

پس از گندم و ذرت، نوبت کمبود برنج
اخبار سبز کشاورزی : شاید ولادیمیر پوتین هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد که تهاجم وی به کشور اوکراین این چنین عواقبی داشته باشد و او را به‌عنوان فردی که امنیت غذایی جهانی را به‌مخاطره انداخته، سر زبان‌ها بیندازد.
حال صحبت از کاهش 13درصدی کالری مورد نیاز انسان‌ها در جهان، بر اثر تهاجم به یک کشور تولیدکننده گندم، ذرت و آفتابگردان است.
عواقب این تهاجم بسیار فراتر از خالی‌ماندن شکم‌های گرسنه‌ای است که پیش از این تا حدود یک میلیارد نفر برآورد می‌شدند، بلکه برهم خوردن زنجیره غذایی جهانی و احتمال بروز ناآرامی‌ها در گوشه و کنار دنیا نیز است. رئیس Agco گفت: آنچه در پیش داریم فراتر از یک گرفتاری و مشکل است.
هم‌اکنون گندم به تُنی ۷۰۰ دلار رسیده که تقریبا تفاوتی ۴۰۰ دلاری تا قبل از تهاجم روسیه به اوکراین دارد که برای ما ایرانی‌‌ها در حدود کیلویی ۲۱ هزار تومان تمام می‌شود.
دو کشور روسیه و اوکراین به دلیل نقشی که در تامین غلات (گندم، جو و ذرت) و دانه‌های روغنی دارند موجب بالا بردن قیمت این کالاها در سطح جهان شده‌اند و به‌تبعیت از این جریان قیمت برنج نیز رو به افزایش است که می‌تواند خبر ناخوشایندی برای کشورهای مصرف‌کننده آن باشد.

و قیمت برنج هم!

در 22 مارس 2022(سوم فروردین 1401)، مایکل اسکانل، یکی از مدیران کمیسیون اروپا گفت: جنگ روسیه و اوکراین نسبت به سال گذشته، قیمت نهاده‌ها را بسیار بالا برده و قیمت برنج، اگر چه اهمیت آن در سطح سایر محصولات استراتژیک، نباشد هم بالا رفته است. در سال گذشته، روسیه مقدار زیادی برنج به اتحادیه اروپا صادر کرد که در حال‌حاضر کاهش زیادی پیدا کرده است. افزایش قیمت گندم می‌تواند به بالا رفتن تقاضا برای برنجِ شکسته منتهی ‌شود.
شورای جهانی غلات(IGC) اعلام کرد که قیمت برنج یک‌درصد بیش از ماه فوریه بالا رفت. این شورا همچنین اظهار کرد: اگر چه درگیری بین روسیه و اوکراین تاثیر اندکی بر تقاضای جهانی داشته اما انتظار می‌رود که بالا رفتن قیمت گندم و ذرت در مصرف برنج نیز تاثیر داشته باشد. چنانکه مصرف گندمِ شکسته را تا ۱۰۰درصد بالا ببرد.

ایران باعث افزایش قیمت برنج هندی

قیمت این نوع برنج در تایلند با 4 دلار افزایش به 409 دلار، در ویتنام با 5درصد افزایش(26 دلار) به 418 دلار رسید، هر چند حکومت سعی می‌کند که با خرید برنج مازاد از کشت زمستانه و بهاره، فشار را بر مصرف‌کنندگان کاهش دهد. برنج شکسته هندی نیز با 5درصد افزایش به تنی 349 دلار رسید. مادامی که صادرات برنج در شرایط متعادلی باشد، تولید برنج متوسط روسی به‌همراه تولید ترکیه و کشورهای CIS و سایر خریداران جهانی چندان تنشی ایجاد نخواهد کرد.
سازمان فائو نیز اعلام کرد: در ماه فوریه قیمت برنج 1/1درصد افزایش یافت، اگرچه هنوز پایین‌تر از قیمت‌های سال گذشته است. براساس همین گزارش سازمان فائو، برنج هندی از ماه ژانویه تا پایان آوریل، 2/5درصد افزایش داشت که یکی از دلایل آن خریدهای دولت جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود که این خریدها افزایش یابد.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۶۳-اردیبهشت ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای