آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17040

کاهش 50درصدی قیمت گل درپی افت توان اقتصادی مردم

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران گفت: با کاهش 50درصدی قیمت گل در بازار مواجه هستیم.

کاهش 50درصدی قیمت گل درپی افت توان اقتصادی مردم
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران گفت: با توجه به این که کشور در بحران تورم به سر می برد و قدرت خرید مردم نیز پایین آمده، با کاهش 50درصدی قیمت گل در بازار مواجه هستیم.
غلامحسین سلطان‌محمدی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: امسال قیمت نهاده‌های کشاورزی حدود 100درصد افزایش یافته، ولی چون صادرات گل و گیاه ما ضعیف است و بیش‌تر تولید را باید در داخل بفروشیم و توان اقتصادی مردم نیز پایین است، با کاهش فروش و قیمت مواجهیم.
وی در پاسخ به این که راهکار شما برای حل مشکلات این حوزه چیست، تصریح کرد: باید در کشور برای گل و گیاه تقویم کشت داشته باشیم تا تولیدکنندگان براساس آمار و اطلاعات و نیز بازارهای صادراتی فعالیت کنند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران ادامه داد: در شرایط فعلی چون زمین‌های موجود در کشور از کشاورزی به سمت کاربری‌های دیگر رفته و اکثر زمین‌ها کم و کوچک است، تولید انبوه در آن‌ها که صرفه اقتصادی داشته باشد، ممکن نیست.
وی با اشاره به این‌که باید با شناسایی زمین‌های چند ده هکتاری، تولید صادرات‌محور، حضور در نمایشگاه‌های برون مرزی و شناخت بازارهای هدف تولید کنیم، نه این‌‌که ابتدا گل تولید کنیم و بعد به دنبال مشتری برای آن باشیم، افزود: بیش‌تر محصول ما به افغانستان و عراق و بقیه به کشورهای همسایه صادر می شود.

افزایش تولید گل و گیاه زینتی افزایش تولید گل و گیاه زینتی

در تولید گل و گیاه رتبه هفتم و در صادرات رتبه 107 را داریم

سلطان‌محمدی با بیان این‌که در تولید گل و گیاه رتبه هفتم و در صادرات رتبه 107 را داریم، گفت: در سال گذشته حدود سه میلیارد و 500میلیون گل شاخه بریده تولید کردیم که تنها یک هفتم آن یعنی 500هزار شاخه صادر شد. بخش اعظم گل و گیاه نیز در مسیر بهشت زهرا و سایر آرامگاه ها و معابر با قیمت پایین فروخته شد.
وی اظهار داشت: ضعف سیستم‌های حمل و نقل و بسته‌بندی، نبود بازارهای صادراتی و کم‌آبی از معضلات اصلی ماست و در همین راستا مسئولان باید با اتخاذ تدابیر مناسب مشکلات را مرتفع و از این ظرفیت کشور در حوزه گل و گیاه استفاده کنند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران گفت: سیستم گلخانه‌ها باید از سنتی به صنعتی تبدیل شود و سطح آن ها هم باید بیش از 10هکتار باشد تا تولید و صادرات به صرفه باشد.
وی در پاسخ به این‌که عملکرد وزارت جهاد کشاورزی را در حمایت از تولیدکنندگان گل و گیاه چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: عملکرد وزارتخانه تنها به اعطای مجوز واردات منحصر شده، ولی در راستای صادرات گل و گیاه کار خاصی انجام نشده و به همین سبب زیرساخت‌های صادراتی مهیا نشده است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه تهران در پایان اظهار داشت: درخواست ما این است که دولت راه ساخت گلخانه‌های بزرگ را با کمک تشکل‌ها و اتحادیه‌ها هموار کند تا بتوانیم تولید صادرات‌محور داشته باشیم. مشکل ما تولید سنتی و نداشتن اطلاعات و آمار است تا بر اساس آن تولید کنیم و به همین سبب بسیاری از ظرفیت‌های کشور در حوزه گل و گیاه مغفول مانده و تا زمانی که به فکر صادرات نباشیم، این ظرفیت‌ها همچنان مغفول می‌ماند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای