آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18063

کشاورزان نگران پیامک‌های نامتعارف اداره برق

اخیرا از طرف اداره برق، پیامک‌هایی با این مضمون به کشاورزان فرستاده شده است: «به منظور جلوگیری از قطع ناخواسته انشعاب چاه آب کشاورزی شما، خواهشمند است

کشاورزان نگران پیامک‌های نامتعارف اداره برق
اخبار سبز کشاورزی : اخیرا از طرف اداره برق، پیامک‌هایی با این مضمون به کشاورزان فرستاده شده است:
«به منظور جلوگیری از قطع ناخواسته انشعاب چاه آب کشاورزی شما، خواهشمند است بر اساس تفاهم‌نامه از ساعت ۱۳ الی ۱۸ نسبت به قطع برق انشعاب خود اقدام فرمایید، بدیهی است در صورت همکاری مشمول بخشودگی صددرصد برق مصرفی شده و در غیر این صورت در اولویت قطع قرار خواهید گرفت‌».
به همین سادگی، نمی‌دانم کدام - تفاهم نامه - معنای تفاهم این است که دو یا چند نفر در خصوص موضوعی پس از بررسی و هماهنگی با یکدیگر نسبت به موضوع مورد اختلاف به وحدت برسند و آنچه را در گفتگو و رفع اختلاف با آن به توافق رسیده اند در متنی که - تفاهم نامه - نامیده می‌شود، مورد تأکید و تأیید قرار دهند و به آن پایبند باشند.
ممکن است شرط تخلفی را هم در نظر بگیرند که اگر طرف مقابل از مواد تفاهم نامه عدول کرد به جریمه مورد توافق محکوم شود. حال اداره برق درباره چه موضوعی خود را یک طرف تفاهم نامه می داند اصلا اختلاف کجاست؟
نیروی محرکه چاه‌های آب با موتور و پمپ گازوئیلی است یا الکترو پمپ برقی، در گذشته اکثر چاه‌ها با موتور و پمپ گازوئیلی در مزارع و باغات فعال بودند با گسترش شبکه برق و نیاز دولت به فروش برق نیاز دولت به فروش گازوئیل پالایشگاه‌ها و تبدیل آن به پول، برنامه برقی کردن چاه‌ها در دستورکار قرار گرفت کشاورزان و باغداران با هزینه بالا چاه‌های خود را به اصطلاح برقی کردند، ولتاژ برق تأمینی با توجه به مساحت اراضی کشاورز و باغدار و لیتراژ دبی آب چاه تعیین و وجه آن از باغدار و کشاورز دریافت شد.
قراردادی که دو طرف ملزم به اجرای مفاد آن می‌باشند قراردادی الزام‌آور، وزارت نیرو به عنوان تأمین کننده برق کشور در سالهای گذشته بدون در نظر گرفتن تعهدات خود نسبت به انشعابات فروخته شده و نیز افزایش جمعیت که شعار مسئولین است و باید نیروگاه جدید احداث می کرد یا با توجه به تکنولوژی های پیشرفته تأمین برق از طریق پنل‌های خورشیدی را در مزارع و باغات و برق خانگی مورد توجه قرار دهد به آسان ترین راه یعنی قطع برق و خاموشی - روی آورده است کاری که نیاز به وزیر و مسئول ندارد همینکه بار شبکه بیش از ظرفیت خود باشد خاموشی صورت می گیرد از نظر حقوقی وزارت نیرو به عنوان یک طرف قرارداد ملزم به تأمین برقی است که امتیار انشعاب آنرا فروخته است.
نمیدانم نظارت مجلس کجاست؟ کمیسیون اصل نود یا دیگر کمیسیون های مربوطه مشغول چه کاری می باشند. کشاورز که زیر آلاچیق ویلای ساحلی لم نداده است، فردی است زحمت کش و متناسب با شرایط روز خون دل می خورد. تا رزق مردم را تولید کند و چون فریادرسی ندارد، دولت همه کاسه و کوزهها را سر کشاورز می شکند.

کسی به داد کشاورزان نمی رسد

اگر در شهرها خاموشی داشته باشیم به ظاهر داد مردم در می آید اما اگر صدها و هزاران چاه کشاورزی روزانه چندین نوبت برق موتور آب خاموش شود کسی به داد آنان نمی رسد کشور آمار و ارقام نیستیم، اگر از اداره برق یا سازمان آب پرسیده شود در طول سال به علت قطعی برق چاه های آب صدمات و لطمات به وسایل برقی چاه‌ها چقدر است اصلا مسئولین مربوطه با این ادبیات آشنائی ندارند، اما از من کشاورز بپرسید در سال های گذشته چند نوبت به علت قطع ناگهانی و پی در پی برق با توجه به سوختن وسایل برقی مجبور شدم با هزینه های هنگفت الکترو پمپ جدید خریداری کنم.
راه اندازی چاه آبی که به همت مسئولین تأمین کننده برق که وسایل آن سوخته است امروزه سر به صدها میلیون تومان می زند، اما قطع برق حدفاصل ساعت های ۱۳ الى ۱۸ یعنی اوج گرما در فصل تابستان و امکان آبیاری در ساعت هایی که می توان از نور خورشید استفاده کرد از عجایب تصمیماتی است که نشانگر عدم اطلاع و آشنائی حداقلی مسئولین بالادستی با کشت و زرع می باشد.
گرمای ۵۰ - ۴۰ درجه تابستان، خشکسالی این سالها اگر آب مزارع و باغات به علت کمبود برق قطع شود دیگر امیدی به تولید حداقلی هم باقی نمی ماند ۵ ساعت خاموشی آنهم در ساعاتی که کشت نیاز به آب دارد نمی دانم از کدام طبله عطاری آقایان بیرون آمده است.

مالکیت اکثر چاه‌ها مشاعی است

مالکیت اکثر چاه‌ها مشاعی و خرده مالک است، بعض از چاه ها تا ۵۰ - ۶۰ نفر مالک مشاعی دارند و روزها می گذرد تا چند ساعتی آب به فلان کشاورز برسد، حال دولت تصمیم گرفته که ۲۴ ساعت روز و شب را به ۱۹ ساعت تقلیل دهد تقسیم سهم آب مالكين متعدد مشاعی کاملا دگرگون می شود از طرفی گیاه موجود بی زبانی است که نمی تواند فریاد العطش سر دهد که به گوش مسئولین برسد، اما من کشاورز زبان گیاه را می فهمم، کافی است نگاهی به زراعت و درخت بیندازم با صد زبان فریاد می زند من تشنه ام، دیگر قادر نیستم بار و محصولی که با هزار زحمت آنرا در سرما و گرما تا این زمان حفظ کرده ام را به ثمر بنشانم دچار مرگ زودرس یا اصلا سقط جنین می شوم، اما مسئولین ما که توجهی به تولید ندارند و با تأسف کشورهایی که تک محصولی هستند و مثل ما با فروش نفت هزینه های خود را تأمین می کنند نگاهی به آنسوی دریاها و حرکت کشتیها و رد و بدل شدن دلارها دارند.
فرشته ای که وکیل است بر خزاین باد/ چه غم خورد که بمیرد چراغ پیره زنی با چه زبانی فریاد بزنیم مسئولین وظیفه ناشناس، ای کسانی که از بالای برج عاج در کاخ های فلان وزارتخانه به رعایای مظلوم و درمانده خود می نگرید، باید رعیت ابزار تولید داشته باشد، باید توان تولید داشته باشد، شما که ابزار او را از دستش با خاموشی برق چاه ها در می آورید چگونه از او می خواهید در شرایطی که جهان می رود در جنگ ناخواسته محصولات کشاروزی درگیر شود انبارهایتان را که اسلحه مقاومت در جبهه نبرد محصولات کشاورزی است از تولید داخلی خالی کنید.
می دانم و می دانید که سودتان در واردات است که بی زحمت جيب تجار وارد کننده که متکی به اربابان قدرت هستند پر می شود اما احداث نیروگاه که می تواند و باید ساخته شود تا وزارت نیرو مجبور به ارسال چنین متنی نباشد، سودی برای دوستداران واردات ندارد بر این باورم، راهی که مسئولین منجمله وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو در پیش گرفته اند نه اینکه به سر سبزی مزارع و باغات نخواهد انجامید و ترسم از آن است که این راه به ترکستان مزارع و باغات منتهی شود.

نعمت احمدی ـ وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی و عضو هیات علمی دانشگاه

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای