آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18423

گاوخونی کانون جدی تولید ریزگردها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تالاب گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت به‌عنوان یکی از کانون‌های جدی تولید ریزگرد

گاوخونی کانون جدی تولید ریزگردها

تاکنون اقدامی برای احیای تالاب گاوخونی انجام نشده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تالاب گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت به‌عنوان یکی از کانون‌های جدی تولید ریزگرد با اثرات زیست‌محیطی، تشدید ریزگردهای آن می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری استان‌های دیگر را هم دربربگیرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایمنا، منصور شیشه‌فروش درباره اینکه منطقه تالاب گاوخونی یکی از ۱۴ کانون داخلی تولید ریزگردها در استان اصفهان است، اظهار کرد: طی بازدیدها و بررسی‌ها از تالاب بین‌المللی گاوخونی ۹۸ درصد این زیستگاه مهم طبیعی به‌طورکامل خشک شده است.
وی پیرامون اینکه چرا تاکنون اقدامی برای احیای تالاب گاوخونی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر چندین مرتبه از سازمان محیط‌زیست کشور درخواست کردیم به منظور احیای این تالاب اقدامات لازم را اجرایی کند، همچنین موضوع آن در دستور کار کارگروه سازگاری با کم‌آبی با پیگیری‌های آب‌منطقه‌ای استان قرار گرفته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درخصوص اینکه حفاظت از تالاب با اهداف اولیه حفاظت از تنوع‌زیستی مطرح است، افزود: این جاذبه و زیستگاه طبیعی بین‌المللی با هدف حفاظت از اکوسیستم نیازمند طرح جامع احیای تالاب‌ها است.
وی با اشاره به خشکی ۹۸ درصد تالاب گاوخونی و تبدیل آن به یکی از کانون ریزگردهای جدی داخل استان اصفهان، گفت: تالاب گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت به عنوان یکی از کانون‌های جدی تولید ریزگرد با اثرات زیست‌محیطی است که تشدید ریزگردهای آن می‌تواند استان‌های دیگر را هم دربر بگیرد، تشدید گردوغبار این تالاب می‌تواند تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری استان‌های دیگر را هم با بحران کانون‌های ریزگرد داخلی مواجه کند.

تشدید گردوغبار کانون‌های داخلی با فعالیت معادن

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه بخشی از گردوغبار هوا در اصفهان ناشی از فعالیت معادن گچ و آجر است، اظهار کرد: این معادن که بیشتر در منطقه سجزی، فساران و برخوار فعالیت می‌کنند، با وزش باد و برهم زدن خاک باعث تشدید گردوغبار و ایجاد کانون‌های درون استانی می‌شوند.
وی دیگر منشأ کانون‌های گردوغبار اصفهان را ناشی از وزش بادهای شرق به غرب استان‌های دارای مرز مشترک با استان اصفهان مطرح کرد و افزود: استان اصفهان در احاطه کانون‌های ریزگرد از استان‌های مجاور قم، سمنان، کویر یزد و خراسان‌جنوبی است که گاهی وزش باد در آن‌ها خیزش گردوغبار استانی را تشدید می‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در روزهای گذشته فعالیت کانون گردوغبار کشورهای عراق منجر به کاهش دید افقی و کیفیت هوا در استان اصفهان نیز شده بود، تصریح کرد: زبانه‌های این ریزگردها پس از عبور از استان‌های غربی و جنوبی همانند ایلام، کرمانشاه و خوزستان به استان اصفهان رسید که از ابتدای سال جاری شاهد آلودگی‌های ناشی از فعالیت این پدیده در استان بودیم.
وی در رابطه با اینکه ۳۲ درصد مساحت استان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم بارش جزو مناطق کویری و بیابانی است، خاطرنشان کرد: کانون‌های فرسایش بادی پدیده خیزش گردوغبار در مناطق کویری کاشان، آران و بیدگل، نطنز، نائین، اردستان، میمه، خوروبیابانک و شرق استان فعالیت ریزگردها را تشدید می‌کند.
شیشه‌فروش با بیان اینکه در استان اصفهان شاهد آب و هوای بیابانی هستیم که مناطق خوروبیابانک، انارک و شمال اردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: در قسمت‌هایی از استان اصفهان آب و هوای نیمه‌بیابانی داریم که شهرستان اصفهان و مناطق مرکزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از ویژگی‌های آن خشکی هوا و کمی باران است.

بیابان‌زایی از مخاطرات زیست‌محیطی در استان اصفهان

وی موقعیت بیابان‌زایی را یکی از مخاطرات زیست‌محیطی در استان اصفهان دانست و تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده از ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان ۱.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی هستند که طی همکاری سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه اجرایی شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تندبادها باعث پراکنده شدن گردوخاک در استان شدند، گفت: ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی شد و در سال‌های گذشته تاکنون با هدف تثبیت بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گردوخاک و کنترل شن‌های روان ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده مانند درخت‌های زیتون، اکالیپتوس و توت برای حفاظت جاده‌ها و تأسیسات شهری در برابر گردوغبار و طوفان‌های شنی و ۳۰ هزار و ۸۰۰ هکتار مالچ‌پاشی در مناطق بیابانی استان صورت گرفته است.
وی در رابطه با اینکه منشأ گردوغبارها سه عامل داخلی، بیرون استانی و خارج از کشور دارد، افزود: در داخل استان به غیر از ۱۴ کانون گردوغبار که شناسایی شدند بسیاری از اراضی کشاورزی به علت کم‌بارشی و نبود تأمین آب و کشت به کانون‌های ریزگرد تبدیل شدند که با وزش باد سبب تشدید گردوخاک در استان می‌شوند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای