آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16776

گفتمان درمانی جواب نمی دهد، با مردم صادق باشید

گفتمان درمانی جواب نمی دهد، این روزها حذف ارز ترجیحی و تبعات آن نقل محافل بود؛ این که چه کالاهایی گران می شود و تأثیر گرانی این کالاها بر سایر اقلام چیست.

گفتمان درمانی جواب نمی دهد، با مردم صادق باشید
اخبار سبز کشاورزی : این روزها حذف ارز ترجیحی و تبعات آن نقل محافل بود؛ این که چه کالاهایی گران می شود و تأثیر گرانی این کالاها بر سایر اقلام چیست.
امروز اما قیمت اقلامی مانند روغن، لبنیات، مرغ و تخم مرغ اعلام شده و شاهد گرانی 100 تا 400درصدی این اقلام هستیم و به عنوان مثال روغن 1350گرمی سرخ کردنی از 23هزار و 900 به 101هزار تومان تغییر یافت تا شاهد افزایش حدود 400درصدی قیمت آن باشیم.
اما نکته مهم در این میان نحوه اطلاع رسانی مسئولان امر در وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت است؛ به عنوان مثال در تاریخ 14اردیبهشت معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با تسنیم اعلام می کند که روغن گران نمی شود و دولت هزینه های سربار تولیدکنندگان را می پردازد.
چند روز بعد با اعلام قیمت های اولیه در فضای مجازی دیگر معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با رسانه ها اعلام می دارد قیمت انواع شیر، ماست، گوشت، مرغ، تخم مرغ و انواع روغن تغییر نکرده و مردم مطالب منتشر شده در فضای مجازی را باور نکنند؛ حال آن که داستان و واقعیت چیز دیگری است.
سخنگوی دولت نیز در اظهاراتی قابل تأمل پس از اعلام قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی گفت افزایش قیمت این اقلام روی کالاها و مسائلی مانند مسکن و خودرو و… تأثیر ندارد. مسئول محترم دیگر نیز اعلام می کند با افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی دیگر اقلام حق ندارند گران شوند و به زعم خود با دستور می خواهد قیمت ها را کنترل کند.
بدون کوچک ترین تحلیل، هر انسان فاقد تحصیلات آکادمیک هم در می یابد که روغن، تخم مرغ، شکر و… ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات است و افزایش نرخ این اقلام بی شک باعث افزایش 100 تا 300درصدی دیگر محصولات همچون شیرینی و شکلات خواهد شد. حالا این که مسئولان با چه منطق و استدلالی دم از کنترل قیمت سایر کالاها می زنند، نمی دانم یا این که آنان علم غیب دارند و ما خبر نداریم؛ یا این که با قدرت های ماورایی قصد کنترل قیمت ها و خنثی سازی تورم انتظاری ناشی از حذف ارز دولتی را دارند.
به هرحال این گونه اطلاع رسانی ها با قصد گفتمان درمانی و آرام ساختن جو متشنج جامعه نه تنها دیگر کارساز نیست، بلکه شکاف بین مردم و مسئولان را بیشتر و دیوار بی اعتمادی را بلندتر می کند.
حقیقت آن است که فضای مجازی سبب شده مردم بیشتر اخبار و اطلاعات خود را از این فضا و دیگر رسانه ها بگیرند و به آنچه مسئولان می گویند چندان توجه نمی کنند و برخی نیز معتقدند راز موفقیت در آن است که مردم برعکس آنچه مسئولان می گویند، عمل کنند، چراکه بیشتر وعده های مسئولان تاکنون فقط جنبه گفتار درمانی داشته و تأثیری در بهبود معیشت مردم نداشته است.

مهدی احمدی لفورکی ـ کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

  • ماهو پاسخ به نظر

    در کمال خونسردی نابودی مردم را تماشا می کنن

چندرسانه‌ای