آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26867

یک گام تا تولید عسل بدون زنبور

پس از برنامه‌ریزی‌ها برای تولید گوشت آزمایشگاهی و شیر بدون گاو، حال نوبت به تولید عسل بدون زنبور رسیده است. اخبار سبز کشاورزی؛ اگر چه بسیاری از عسل‌سازان

پس از برنامه‌ریزی‌ها برای تولید گوشت آزمایشگاهی و شیر بدون گاو، حال نوبت به تولید عسل بدون زنبور رسیده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ اگر چه بسیاری از عسل‌سازان متقلب با مخلوط کردن مقداری شکر و آب و افزودنی‌های دیگر یک عسل کاملا تقلبی به خورد خلق خدا می‌دهند و البته کسی هم در پی جلب و تعقیب این خلافکاران نیست، اما اکنون یک شرکت آلمانی که در عرصه تولیدات گیاهی فعالیت دارد، شروع به تحقیق در تولید یک عسل که دارای صد در صد خواص عسل‌های طبیعی است، نموده و نکته مهم در این موضوع، عدم نیاز به زنبور در تولید چنین عسلی است.
تولید انبوه یک عسل بنا بر اصول شناخته شده زیستی که دیگر نیاز چندانی به انبوهی از زنبورها و عملیات مداوم نگه‌داری آن‌ها، نداشته باشد.
این شرکت قصد بر تولید عسل با مشخصات و استانداردهای تایید شده دارد. علاوه بر داشتن تمام مزایا و ویژگی‌‌های یک عسل سنتی و طبیعی، چنین تولیدی می‌تواند منطبق با نظرات مصرف‌کنندگان از بابت رفاه این جانداران و پایداری در تولید نیز باشد.
پیش از این فعالیت مشابهی در زمینه بیوتکنولوژی به منظور تولید کازئین یا همان پروتئین موجود در شیر برای مصرف افراد گیاه‌خوار یا آنهایی که اصولا از خوردن گوشت و مواد دامی اجتناب می‌کنند، به عمل آمده بود که با استفاده از مخمرها امکان تولید آن وجود داشت. حال با کشف چگونگی تغییرات به وجود آمده در معده زنبورها بر روی شهد و گرده گل‌ها و انجام این تغییرات توسط «تخمیر دقیق مواد»، این عسل می‌تواند با همان ویژگی‌ها و عملکردهای یک عسل طبیعی، چه از نظر طعم، رنگ و شرایط فیزیکی و شیمیایی و سلامت، تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.
در اولین چرخه تولید، مقدار یک هزار لیتر از این عسل تخمیری در شرایط آزمایشگاهی به دست آمد و نمونه‌هایی از آن برای اظهارنظر و آزمایش در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت.
مالک شرکت «Fooditive» گفت: هدف اصلی ما تهیه یک عسل جهانی است به شکلی که هیچ زنبوری در آن دخالت نداشته و از نظر طعم، مزه، رنگ، کیفیت و قیمت کاملا مشابه عسل‌های طبیعی باشد.
روند مراحل ژنتیکی که در تولید کازئین شیر به کار گرفته شد، ما را بر آن داشت تا در مورد عسل نیز به روش «تخمیر دقیق» اقداماتی به عمل آوریم.
اعتقاد بر این است که چنین اقدامی می‌تواند تحولی بسیار مهم و مترقی در تولید غذا، صنایع بیوتکنولوژی و توانمند نمودن در تولید هر نوع محصول حیوانی بر پایه و اساس مهندسی زیستی به منظور ساخت هرگونه ماده با پایه گیاهی باشد.
توفیق و پیشرفت در ساخت عسل بدون زنبور از آنجا نشات گرفت که اقدامات مدیریتی مراقبت و حفاظت از زنبورها در بسیاری از موارد می‌توانست برای آن‌ها مضر بوده و گونه‌های دیگری از زنبورها را که نقشی حیاتی در گرده‌افشانی‌ها دارند با خطرات فزاینده انواعی از بیماری‌ها مواجه نماید که نهایتا به انهدام کلنی‌ها و کاهش جمعیت آن‌ها در طبیعت منجر می‌گردد.
بازار جهانی عسل انتظار دارد که بین سال‌های 2022 تا 2030 به دلیل افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگانی که خواهان کاهش مصرف قند هستند، به میزان بیشتری از عسل نیاز داشته باشد و بنابراین با سطح تولید عسل کنونی با کمبودهایی در سال‌های آینده مواجه خواهیم شد.
عسل، غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و کلسیم و خواص دارویی، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانت‌ها، ضد میکروب‌ها و ضد سرطانی است، بنابراین آنچه به عنوان یک عسل بدون زنبور ساخته می‌شود، باید به نوبه خود دارای چنین خواصی نیز باشد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای