آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17803

افزایش 100درصدی صادرات آبزیان به روسیه

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با اشاره به افزایش 100درصدی صادرات آبزیان به روسیه گفت: جهت‌گیری اصلی تولید و صادرات آبزیان

افزایش 100درصدی صادرات آبزیان به روسیه
دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با اشاره به افزایش 100درصدی صادرات آبزیان به روسیه گفت: جهت‌گیری اصلی تولید و صادرات آبزیان روی آبزیان آب‌های شور و لب‌شور مانند تیلاپیا، میگو و ماهی در قفس متمرکز است.
علی‌اکبر خدایی در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: در حوزه ماهیان گرم‌آبی و سردآبی توسعه کمی نداریم و در حوزه توسعه کیفی نیز شاهد تلاش آبزی‌پروران و تولیدکنندگان این حوزه هستیم تا با ارتقای بهره‌وری سهم بیش‌تری از کیفیت تولید و بازار داشته باشند.
خدایی بیان کرد: این روزها به سبب افزایش قیمت نهاده‌ها و خشک‌سالی بعید می‌دانم افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم و به لحاظ توسعه کیفی هم چون علاقه‌مندی به ذخیره‌سازی کم شده، امکان توسعه کم است.
وی افزود: در حوزه ماهیان در قفس شیلات میزان تولید را 12 تا 15هزار تن اعلام کرده که به نظرم عدد 10 تا 12هزار تن صحیح است که این رقم امسال می‌تواند به دو برابر افزایش یابد، چون تمایل به ذخیره‌سازی در این حوزه مناسب است.

پیش‌بینی افزایش تولید میگو به 70هزار تن

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان بیان کرد: صادرات ماهی سی باس که در قفس تولید می‌شود نیز زیاد نیست و نهایتاً این رقم به 200 تا 300تن می‌رسد، اما در حوزه میگو به تولید 70هزار تن می‌رسیم که این عدد در سال قبل 57هزار تن بوده است.
وی اظهار داشت: در سال گذشته 36هزار و 600تن میگو از کشور صادر شده، حدود 12هزار تن در کشور مصرف و مابقی نیز در انبارها ذخیره شده است و امسال پیش‌بینی می‌شود صادرات میگوی کشور با رشد حدود 50درصدی به 50هزار تن برسد.
خدایی در پاسخ به این‌که طرح مردمی کردن یارانه‌ها تا چه اندازه سبب افزایش قیمت نهاده‌های تولید شده است، گفت: حذف ارز ترجیحی برای اقتصاد کشور لازم بود، چون بخش اعظم آن به دست مردم نمی‌رسید. الان نیز با حذف این ارز حدود 55درصد قیمت خوراک آبزیان افزایش یافته و سایر نهاده‌ها و هزینه‌های تولید نیز حدود 50درصد رشد داشته و به همین سبب تا دو ماه آینده با فروکش کردن گرما و کاهش توان اقتصادی تولیدکنندگان شاهد افزایش قیمت ماهیان سردآبی خواهیم بود.
وی با اشاره به بروز تنش میان روسیه و اوکراین و ایجاد فرصت صادراتی برای پرورش‌دهندگان آبزیان در داخل ادامه داد: جنگ بین روسیه و اوکراین و تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا سبب شده صادرات آبزیان به این کشور بیش از 100درصد رشد داشته باشد و اتحادیه ما نیز تفاهم‌نامه‌ای با روس‌ها منعقد کرده‌ایم.

حل مشکل صادرات آبزیان در گروی تشکیل زنجیره‌ها

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در پاسخ به این‌که مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان آبزیان چیست، اظهار داشت: پیمان‌سپاری ارزی، عدم هماهنگی بین صادرکنندگان و نبود زنجیره تأمین در حوزه آبزیان از مشکلات ما در این حوزه است و تولیدکنندگان داخلی توان تأمین سفارش با تناژ بالای متقاضیان روس را ندارند که این مشکلات با تشکیل زنجیره‌ها مرتفع خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که در حوزه زنجیره سرد آبزیان مشکلی نداریم، گفت: شرکت‌های ما در روسیه و چین رجیستر هستند، استانداردهای اتحادیه اروپا را داریم و دنیا کیفیت تولیدات ما را پذیرفته است، اما در حوزه ماهیان سردآبی واحدهای ترابری رجیستر شده کم داریم که در این حوزه در حال رایزنی با روسیه هستیم تا با کمک سازمان دامپزشکی این مشکل برطرف شود.

مهدی احمدی لفورکی ـ خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای