نزدیک به یک قرن است جامعه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به این نتیجه رسیده که برای مدیریت تولید، کاهش یا تعدیل هزینه های تولید (تمام شده)، افزایش بهره وری، مدیریت زمان، تولید صادرات محور و کسب سهم بازار پایدار (اعم از داخل یا خارج) لازم است از ابتدا تا انتهای مراحل تولید و حتی بخشی از مراحل بعد از تولید (بازاریابی، بازارسازی، برندسازی، تبلیغات و…) به صورت متمرکز و در یک مجموعه صورت پذیرد.
Integration Chain (زنجیره یکپارچگی) سرآغاز رشد شرکت ها، کارخانجات و هلدینگ های بزرگی شد که می توانست حتی هدایت بازار را (مقابله با نوسانات قیمت و…) عهدهدار شود یا نقش فعال خود را در مسیر اقتصاد و تجارت محلی، منطقه ای، کشوری و جهانی ایفا نماید.
در ایران گرچه عمر زنجیره های تولید در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به حدود نیم قرن می رسد اما با رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی از سال 1392 و سرآغاز دولت یازدهم به زنجیره های تولید، نیم نگاهی از سر جدیت به زنجیره ها صورت گرفت و وزیر کشاورزی در مهرماه 1392 با عنوان کردن مراحل پیشین و پسین تولید اعلام کرد زنجیره های تولید محصولات کشاورزی (طیور، دام، شیلات و آبزیان، زراعت و باغبانی و…) از اولویت های وزارتخانه هستند.
به همین جهت اخبار سبز کشاورزی «مزرعه سبز» با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعرسانی در این مورد را آغاز کرده است تا فعالان، سرمایه گذاران و کارآفرینان بخش کشاورزی و همچنین علاقمندان به حضور و مشارکت در این بخش بتوانند رویدادها و نقد و تحلیل ها و حتی مطالب و مقاله های مرتبط در این حوزه را دریافت نمایند یا اطلاعات خود را برای آگاهی دیگران در این پایگاه به شراکت بگذارند.