حفظ سلامت مغز با غذاها

0
مزرعه سبز: تنوع موادغذایی به گونه ای است که نشان می دهد کمتر جیره ای از موادغذایی وجود دارد که فقط برای یک نفر مفید باشد، بنابراین قبل از انتخاب یک رژیم غذایی یا طرح ریزی برای غذاها بهتر است که از مفید بودن آنها، عملا مطمئن باشیم. اما به نظر می رسد که کمتر کسی به خود زحمت بدهد تا با یک دکتر یا کارشناس غذایی در این مورد مشورت نماید. معمولا در کشورهایی که به سلامتی ساکنان آنها اهمیت داده می شود؛ به وسیله رسانه ها اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار می گیرد.
یکی از مواردی که از آغاز سال 2022 در دستور کار این مراجع قرار گرفته و در صدر موضوعات است، «غذاهای ذهن یا مغز» است.
«غذای ذهن» شبیه رژیم غذایی مدیترانه ای و به صورت خاصی برای سلامت مغز و ذهن، برنامه ریزی شده است.
آن دسته از موادغذایی که موجب پشتیبانی سلامت ذهن و مغز می شود شامل سبزی های برگی و سایر انواع سبزیها، تمام غلات، حبوبات، آجیل ها، انواع توت ها، مرغ، ماهی و روغن زیتون است. در اینجا به ۱۰ روش تهیه غذاهایی که به سلامت ذهن کمک می کنند اشاره می شود.
صبحانه با ماست یونانی: موادغذایی سلامت مغز باید دارای آنتیاکسیدانت های فراوان باشند، چرا که آن را در مقابل التهابات، محافظت میکنند. انواع Berry(توتفرنگی و …) از موادی هستند که اگر چه در مقادیر کم استفاده میشوند، اما تاثیر بالایی دارند. یکی از روشهای استفاده هر چه بهتر از این میوهها، مخلوط کردن آنها با ماست است. می توان همراه با آن، کمی مغز بادام و یا عسل اضافه کرد.
تخم مرغ با میوه های سبز: تخم مرغ به دلیل داشتن مقدار زیادی امگا 3 و اسیدهای چرب، یک منبع غذایی برای مغز است.
چنانچه همراه با سبزی هایی نظیر گلکلمو یا میوه هایی مانند آووکادو، زیتون یا روغن زیتون مصرف شود، منبع عظیمی از مواد محافظ مغز خواهد شد.
صبحانه با تخم مرغ، ماهی و آووکادو: صبحانه فقط یک یا ۲ ماده غذایی نیست، بلکه میتواند بیش از این باشد. تخم مرغ، آووکادو و ماهی سالمون دارای مقادیر زیادی از مواد مورد نیاز مغز هستند. با این مواد و در مدت 15 دقیقه میتوان یک صبحانه لذیذ و مقوی آماده کرد.
سالاد کلمپیچ: سبزی ها نقش مهمی در جیره غذایی برای سلامت مغز دارند. این سالاد بههمراه کلمپیچ، سیبزمینی شیرین، روغن زیتون، آووکادو، نخود، تخمکدو و رازیانه برای این منظور مناسب است.
سوپ لوبیا سفید: اگر شما چندان تمایلی به خوردن سالاد ندارید، لوبیاها منابع پایداری از پروتئین هستند که میتوان آنها را به شکل وعدههای غذایی پر از آنتیاکسیدانت آماده کرد. این غذا میتواند با مقدار زیادی سیر که به عملکرد حافظه کمک میکند، همراه باشد.
سوپ هویج: یکی دیگر از غذاهایی که میتواند سرشار از مواد تقویت کننده حافظه باشد، سوپ هویج است. علاوهبر سبزیهای دارای ویتامین C، مواد دیگری چون سیر، روغنزیتون و آبآبگوشت در این سوپ وجود دارد. میتوان حبوباتی نظیر نخود، لوبیا و پنیر سویا نیز اضافه کرد.
سالاد لوبیا چشم بلبلی: هر یک از مواد تشکیلدهنده این سالاد غنی از پروتئین می تواند مغز را تا چندین روز مراقبت نماید. لوبیا چشم بلبلی، انواع سبزی و ادویه ها، پر از آنتی اکسیدانت بوده و به دوری از التهاب یا مشکلات قلبی نیز کمک میکند. همراه با این سالاد می توان از سیر و روغن زیتون نیز استفاده کرد.
یک کاسه از سبزها: دو ادویه زردچوبه و زنجبیل به تقویتکنندگان و محافظان مغز در مقابل التهابات معروفند و وجود آنها در یک کاسه از انواع سبزی های پخته شده می تواند بسیار جالب توجه و مفید باشد. برای غنی تر کردن این غذا می توان عدس و برخی طعم دهنده ها را نیز به آن اضافه کرد.
لوبیای سیاه: یک دسر با لوبیای سیاه و کاکائو میتواند منبع قابلتوجهی از آنتیاکسیدانت ها را در خود داشته و یک مراقب ۱۰۰درصدی از سلامت مغز باشد. این وعده غذایی فاقد سبزی، گلوتن و آجیل است و هر سلیقهای می تواند از آن لذت ببرد.
روغن زیتون با مخلفات: یک روش دیگر برای تهیه یک رژیم غذایی مورد تایید به عنوان صبحانه، شامل: تخم مرغ، روغن زیتون و شکلات سیاه است، سه مادهای که در دسترس همگان بوده و از مزایای آن آگاهی دارند. هر یک از این مواد بهطور جداگانه نقش مهمی در سلامت مغز دارند که در صورت اختلاط مزایای آنها چند برابر میشود.

ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۶۰ – بهمن ۱۴۰۰

مقاله قبلیتوزیع برنج های ایرانی احتکار شده با نرخ مصوب
مقاله بعدیآهنگ تند مرگ فرزند خزر

پاسخ شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید