دردسرهای شکل جدید درج قیمت روی کالاها

0

سردرگمی مردم با درج همزمان قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده 

مزرعه سبز: درج قیمت تولیدکننده روی کالا از جمله مواردی است که می تواند سوداگری و دلالی را کاهش دهد اما این روزها منجر به سردرگمی مردم شده است.
درج قیمت تولید کننده روی برخی اقلام تا به امروز در ۴ مرحله عملیاتی شده است. طرحی که طبق بند ۲۳ طرح اقتصاد مقاومتی با عنوان (شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار) قرار است به کاهش سوداگری ها در بازار اقلام اساسی و غیر اساسی ورود کند.
درج قیمت تمام شده تولید پس از اجرا به فروشگاه ها و خرده فروشی ها رسید. اما با مشکل درج قیمت روی قفسه ها و نامشخص بودن نرخ برای مصرف کننده مواجه شد.
در حالی که می بایست فروشندگان با احتساب سود ۱۰ تا ۳۰ درصدی و محاسبه مواردی نظیر هزینه حمل قیمت را روی چند قفسه درج کنند. موضوعی که در بررسی های میدانی خلاف آن به اثبات رسید.
در بررسی های میدانی بودند مردمی که برای خرید حتی دست به متشین حساب تلفن همراه شده و مجبور به محاسبه نرخ حداکثری کالاهای مورد نیازشان می شدند.
آقای فاطمی امین، وزیر صمت دیشب در برنامه نگاه یک گفت: طبق ماده ۱۵ قانون نظام صنفی، تمامی فروشندگان ملزم هستند که قیمت مصرف کننده را روی قفسه درج کنند و نباید سردرگمی ایجاد شود که فروشنده قیمت کالا را بیش از حد بالا ببرد. در دوران گذار تصمیم گرفتیم که هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف کننده با حداکثر ضرایب قابل تغییر، روی کالا درج شود تا این سردرگمی به وجود نیاید.
آقای تابش رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام کند که قرار است تا سه هفته آینده قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده همزمان روی سامانه ۱۲۴ و دیگر اپلیکیشن‌ها در دسترس باشد تا به توزیع‌کننده برای محاسبه قیمت و مصرف‌کننده برای رصد قیمت‌ها کمک کند.
رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت در توئیتی نوشت که از سه‌شنبه ۱۷ اسفند باید در گروه کالا‌های خوراکی پرمصرف، علاوه بر قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده نیز روی کالا‌ها درج شود.

طرح درج قیمت تولیدکننده، جریان مبادله و توزیع شفاف می‌کند

به گفته احسان سقایی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران مابه‌التفاوت قیمت درج‌شده بر روی کالا توسط تولیدکننده و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده یک عدد مشخصی خواهد بود که باید این مبلغ بر روی کالا درج شود و در صورت اجرا نشدن آن واحد صنفی که مرتکب تخلف شده است توسط بازرسان اصناف و وزارت صمت جریمه خواهد شد.
او گفت: طرح درج قیمت تولیدکننده، جریان مبادله و قیمت را بین زنجیره ارزش تامین، لجستیک و توزیع شفاف می‌کند. همه بنگاه‌های اقتصادی از این شفافیت استقبال خواهند کرد.

درج همزمان قیمت مصرف کننده و تولیدکننده روی کالا‌ها

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: همچنین ۸۴ هزار قلم کالا با قیمت تحویل درب کارخانه به شرکت‌های پخش داده شده که گاهی تا ۱۶۰ درصد رشد قیمت توزیع داشتند و پرسش اصلی این بود که هزینه تولید بالاتر است یا هزینه توزیع و همه جواب‌ها نیز این بود که هزینه توزیع کمتر از تولید است، پس باید دید که چرا این اتفاق می‌افتاد.
او گفت:اگر کالایی بیشتر از ۳۰ درصد قیمت تولید فروخته شود، گران‌فروشی به حساب خواهد آمد، ضمن این‌که درج نشدن قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده روی قفسه‌های فروش علاوه بر تخلف، باعث سردگمی مصرف‌کننده شده است.
طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، همه تولیدکنندگان مکلف هستند در سامانه ۱۲۴ قیمت تولیدکننده را درج کنند و حداکثر ظرف یک ماه آینده روی اپلیکیشن‌های موجود در کشور هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف‌کننده را خواهیم داشت که این اطلاعات هم برای مصرف‌کننده و هم برای فروشنده در دسترس خواهد بود.
اجرای درج قیمت مصرف‌کننده از سال ۱۳۶۷ (۳۴ سال پیش) شروع شد. در آن زمان هم ابتدا گفته شد قیمت مصرف‌کننده درج شود و بعد بیان شد قیمت توزیع، پخش و خرده‌فروشی نیز به آن اضافه شود که در نهایت همان قیمت مصرف‌کنندگان، اجرایی شد. ما امروز ابهامات تخفیفات ۵۰، ۶۰ درصدی داریم که برای همه این پرسش را مطرح کرده که فروشندگان چقدر سود می‌کنند که این تخفیفات را ارائه می‌کنند.
فاطمی امین گفت: طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا از ۳ ماه پیش آغاز شده و تا پایان تیر ۱۴۰۱ تمام کالا‌ها را وارد این طرح خواهیم کرد.
یعنی پایان درج قیمت مصرف کننده روی کالا، تابستان سال آتی است و در این فاصله ها توزیع کنندگان و فروشندگان باید در محاسبه و درج قیمت قانونی کالاها آبدیده شوند.
مقاله قبلیبا فرمان رئیس‌جمهور مبارزه با جنگل‌ خواران آغاز شد
مقاله بعدیکاهش 30 درصدی تقاضای میوه شب عید

پاسخ شما

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید