آخرین خبرها:
شناسه خبر: 45122

مصرف مواد پروتئینی شناسنامه دار تضمین سلامت جامعه

مصرف گوشت سفید و قرمز یکی از نیازهای اساسی انسان محسوب می‌گردد. گوشت حاوی مواد معدنی، آهن و ویتامین‌های مختلف، خصوصاً ویتامین B12 است که به ندرت در گیاهان ویتامین B وجود دارد؛ کربوهیدرات موجود در گوشت به عنوان منبع انرژی، چربی و پروتئین برای بدن بسیار مفید و بدون جایگزین است، از این رو، لازم است حتماً گوشت به میزان کافی و کیفیت مناسب به مصرف انسان برسد؛ در واقع پروتئین‌ها مواد مغذی اصلی هر سلول زنده هستند و در ساختمان آنها نه تنها کربن، هیدروژن و اکسیژن بلکه ازت و گاهی گوگرد نیز وجود دارد.

مصرف مواد پروتئینی شناسنامه دار تضمین سلامت جامعه

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ پروتئین ها مسئول انجام اعمال گوناگون هستند. نقش آنها از تشکیل ماده انقباضی عضلات ارادی و غیر ارادی(مانند قلب) گرفته تا ساختن بعضی از هورمون‌ها، آنزیم‌ها و آنتی بادی‌ها، تبدیل انرژی شیمیایی به کار و انتقال اکسیژن و هیدروژن، متنوع است.


بیشتر بخوانید: لزوم ترغیب مردم برای مصرف مواد پروتئینی شناسنامه‌دار


پروتئین‌های حیوانی در بدن انسان تجزیه شده و به اسیدآمینه‌های ضروری که بدن انسان قادر به ساخت و سنتز آنها نیست تبدیل شده و پروتئین‌های مورد نیاز بدن را می‌سازند.

این پروتئین‌ها عبارتند؛ از پروتئین‌های غشایی(دیواره سلول‌ها)، پروتئین‌های ساختاری(بافت‌های بدن)، پروتئین‌های حلقوی(هموگلوبین، میوگلوبین، گلوبولین‌ها) همچنین آنزیم‌ها که ساختار پروتئینی دارند به عنوان کاتالیزگرهای فرآیندهای زیستی نقش دارند.

پادتن‌ها یا آنتی بادی ها پروتئینی هستند، ایمنی هومورال یا دفاع اختصاصی توسط پلاسموسیت صورت می‌پذیرد، هورمون‌ها نیز ساختار پروتئینی دارند که پیام‌های سلول ها را به یکدیگر می رسانند که توسط اسیدآمینه‌ها در غدد درون ریز تولید می شوند.

 بهتر است بدانیم اساس مولکولی اغلب بیماری‌ها، بروز نقص یا تداخل در کارکرد عادی پروتئین‌ها است که از طریق آن مکانیسم زیستی سلولی را انجام می‌دهند. اگر کارکرد پروتئین‌ها از حالت طبیعی خارج شود می تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف ازجمله سرطان شود.

تمامی این مطالب مؤید نیاز مبرم انسان به گوشت است. اما همانطور که اکسیژن می‌تواند حیات بخش ترین عنصر طبیعت و در عین حال، از بین برنده‌ترین عنصر باشد مواد پروتئینی با کیفیت مناسب و سالم نیز باید به اندازه کافی مصرف شوند.

مقدار مناسب مصرف گوشت

از لحاظ کمیت یا مقدار مصرف گوشت، باید شرایط هر فرد را درنظر گرفت که در این خصوص پزشکان تغذیه، صاحب نظر هستند و می‌توانند مقدار مناسب مصرف گوشت برای هر فرد را تجویز کنند. کیفیت و ایمنی محصول هم، دو فاکتور مهم در مصرف گوشت می‌باشند که افراد کارشناس با اطلاعات کامل خود در مورد پرورش دام، طیور و آبزیان تا مرحله عرضه می‌توانند به مصرف‌کنندگان کمک کنند.

عوامل مؤثر در کیفیت گوشت

عوامل زیادی بر کیفیت گوشت تأثیر گذار هستند که ازجمله آنها می‌توان به شرایط تولید و نگهداری دام و طیور بصورت صنعتی و پرواری اشاره کرد. سن دام نیز مهم است و هرچه دام جوان‌تر باشد کیفیت بالاتری دارد و با افزایش سن چربی‌های خارج سلولی و چربی‌های ذخیره‌ای بیشتر می شود. نوع و نژاد دام نیز در کیفیت گوشت، بسیار تأثیر دارد که خوشبختانه در ایران انواع دام و طیور از نژادهای خوب وجود دارد.

عامل دیگر در کیفیت گوشت، تغذیه دام است که در صنعت دقیقا بر اساس نژاد و سن دام و طیور، مواد موردنیاز در اختیار دام قرار می‌گیرد. جنسیت و شرایط حمل و نقل دام و نگهداری و جابجایی گوشت نیز در کیفیت گوشت بسیار مؤثرند.

گوشت سالم، گوشت شناسنامه‌دار

علاوه بر موارد فوق، گوشت باید از سلامت کامل برخوردار باشد؛ یعنی از لحاظ فیزیکی،شیمیایی و میکروبی ایمن باشد، مواد پروتئینی از مزارع پرورش دام و طیور آبزیان تا زمان کشتار و بسته‌بندی کاملا زیر نظر سازمان دامپزشکی فعالیت می‌نمایند و در صورت مصرف فرآورده های خام دامی شناسنامه‌دار، مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و ... به ضمانت سازمان دامپزشکی می توان این محصولات را تهیه و درصورت بروز مشکل از طریق ارگان‌های حاکمیتی و نظارتی، موضوع را پیگیری و یا شکایت نمود.

با وجود محصولات شناسنامه‌دار، آحاد جامعه می‌توانند با اطمینان خاطر به مصرف این مواد بپردازند؛ بطور مثال اگر گوشت دارای بار میکروبی (میکروب‌های غیربیماری‌زا) باشد و شرایط نگهداری و حمل و نقل مناسب نداشته باشد، رشد میکروب‌های غیربیماری‌زا و یا آنزیم‌های آنها از لحاظ کیفیتی، حتی در خیلی موارد که در ظاهر هم مشخص نیست آن محصول را بی کیفیت می‌نماید.

حتی محصولاتی که چند بار فریز و ذوب شده‌اند، فاقد کیفیت مناسبند، از این رو، مصرف مواد پروتئینی بسته‌بندی، این اطمینان خاطر را در مصرف‌کننده بوجود می‌آورد که از لحاظ میزان میکروب‌های غیربیماری‌زا، میکروب‌های بیماری‌زا، قارچ و سموم قارچی و تقلبات، مانند استفاده از دام‌های غیرمجاز و بافت‌های غیرمجاز و یا رنگدانه و ... کاملاً آسوده باشد و در صورت تخلف یا تقلب، موضوع را به مراجع قضایی ارجاع دهد تا طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، با متخلف برخورد شود.

شایسته است هموطنان گرامی برای حفظ سلامت خود، فقط محصولات خام دامی شناسنامه‌دار را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نموده و در شرایط مناسب نگهداری نمایند تا با افزایش ضریب امنیت، در صورت بروز هرگونه تخلف، موضوع را به اداره دامپزشکی اطلاع بدهند.

دکتر مسعود رسولی، دبیر انجمن صنفی تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای