آخرین خبرها:
شناسه خبر: 44916

اعضای احتمالی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دوازدهم

نخستین‌بار کمیسیون کشاورزی پر از متخصص شد

تعیین تکلیف ۱۵ درصد نمایندگان مجلس دوازدهم به دور دوم موکول شده و طبیعتاً نتیجه انتخابات در دور دوم، می‌تواند نقش مؤثری در کارآمدی یا ناکارآمدی مجلس آینده ایفا کند.

نخستین‌بار کمیسیون کشاورزی پر از متخصص شد

۲۱ نفر و آن سه نفر دیگر

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ در این راستا محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور ضمن توضیحاتی درخصوص دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مرحله دوم انتخابات جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. انتخابات در ۲۲ حوزه انتخابیه به‌دور دوم کشیده شد و در مجموع این ۲۲ حوزه، ۱۱۵۲۴ شعبه خواهیم داشت. انتخابات ۸ حوزه انتخابیه با هماهنگی و تأیید شورای نگهبان به‌صورت تمام مکانیزه خواهد بود.

اکنون به باور کارشناسان دغدغه و اولویت مجلس آینده باید دغدغه و اولویت مردم باشد؛ امروز موضوعاتی همچون اشتغال، معیشت، ازدواج و... برای مردم اهمیت دارد؛ لذا اولویت مجلس آینده نیز باید پرداختن به آن‌ها باشد و  مجلس برای تحقق شعار سال و حل مشکلات اقتصادی باید بیشترین تلاش را داشته باشد.

انتخابات مرحله دوم در چه حوزه‌هایی برگزار می‌شود؟

این انتخابات در حوزه‌های «تبریز، آذرشهر و اسکو» ، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان »، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» ، «ملایر» و «ورامین» برگزار خواهد شد.

فرصت یک هفته‌ای تبلیغات

فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز أخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از أخذ رأی ادامه خواهد داشت.

****

مزرعه سبز؛ با ورود قطعی 22 نفر از کارشناسان ارشد و دانش‌آموختگان دکتری کشاورزی و تعدادی از اعضای کمیسون کشاورزی مجلس یازدهم به مجلس دوازدهم و احتمال اینکه دو نفر متخصصین کشاورزی و محیط زیست از تهران در دور دوم به مجلس بروند می‌توان امیدوار بود از 23 عضو کمیسیون مجلس 14 نفر دانش‌آموخته رشته‌های مرتبط با کشاورزی، یک نفر آموزش‌دیده گیاهان دارویی و باغدار و دامدار موفق، یک نفر دارای دکتری مدیریت تشکیلات و تحصیلات آکادمیک و الباقی البته دارای تحصیلات غیرمرتبط یا روحانی بوده؛ اما چون در کمیسیون کشاورزی سابق فعال بوده‌اند، این نخستین‌بار است که چنین نیروهای متخصصی می‌تواند در یک کمیسیون تخصصی مستقر شود.

با انتشار گزارشی تحلیلی تحت عنوان «21 نفر و آن 3 نفر دیگر» سعی دارد، هر روز یکی از این افراد را معرفی نماید.


بیشتر بخوانید: تحول در کمیسیون کشاورزی در مجلس دوازدهم+جدول


نزدیک به چهار میلیون بهره‌بردار کشاورزی(آمار دولتی)، بیش از 200 هزار مجموعه ثبت شده در اختیار دارند.

این مجموعه‌ها دارای برندهایی در زمینه‌های کشت و صنعت، شرکت و کارخانه تولیدکننده نهاده‌های کشاورزی، واحدهای فعال تولیدی دام و طیور و شیلات، کارخانجات صنایع‌غذایی و فرآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کشاورزی، هوشمند، ترویجی، تحقیقاتی واحدهای دارای خطوط تولیدی صادرات‌محور، شرکت‌های واردکننده، صادرکننده‌اند.

این شرکت‌ها و کارخانه‌ها همواره در پناه تصمیم‌گیری و تصویب قوانین حامی امنیت‌غذایی توسط قوه مقننه می‌توانند پیشرفت کنند. جایگاه منحصر به‌فرد کمیسیون کشاورزی آب و منابع‌طبیعی مجلس در صورت شناخت اعضای آن از اقلیم‌های ایران، منابع تولید، زیربخش‌های انواع محصولات کشاورزی، نهاده‌هایی همچون آب، بذر، کود، سم، مکانیزاسیون، خوراک دام‌وطیور، جوجه یک‌روزه، تلیسه و...) و صنایع بالادستی و پایین‌دستی مسلما ًپیشران برنامه‌‍ریزی دولت در حمایت و نظارت فعالان این حوزه به حساب می‌آید که می‌تواند امنیت تولید را همراه با سودآوری برای تولیدکننده و بهره‌بردار و توان مصرف‌کننده خریدار رقم بزند.

به‌ویژه اینکه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس آگاهی اطلاعاتی و امکان هدایت و همراهی وزارت کشاورزی را دارد و اوست که به دور از القاب ظاهری و غیرمفید به فایده الگوی کشت، کشت قراردادی و ... می‌تواند قیمت عرضه محصولات کشاورزی و مواد پروتئینی را بر مکانیزم عرضه و تقاضا استوار کند، دولت را از قیمت‌گذاری دستوری بر حذر دارد و اجازه ندهد در مقابل هزینه‌های متغیر(حامل‌های انرژی که دولت گران‌کننده چند برابری آن است، کرایه‌ها، خدمات، نیروی انسانی و ...) از تولیدکننده خواسته شود که قیمت ثابت دستوری را رعایت کند و به این ترتیب قیمت تضعیف تولیدکننده، محصول عرضه نماید.

کمیسیون می‌تواند پیشنهاددهنده تصویب قوانین و مصوباتی که تسهیل‌گر تولید است باشد، کاهش دهنده بوروکراسی مسیر تولید یا ارائه تسهیلات ارزان و یارانه واقعی به تولید یا مصرف‌کننده نهایی شود و دولت را موظف نماید به جای تعرفه‌های ناپایدار و دائم‌التغییر و سلیقه‌ای ممانعت یا آزادی صادرات، واردات، افزایش یا کاهش تعرفه(به دلیل اینکه صادرکننده، خط تولید صادراتی ایجاد کرده و برای بازاریابی و فروش در خارج مذاکرات، برنامه‌ریزی، تبلیغات و سرمایه‌گذاری کرده) مقررات مناسب و قابل اجرا و رعایت شرایط تولیدکننده وضع نماید.

در اهمیت وجودی کمیسیون کشاورزی همین بس که حق بررسی ویژگی‌ها و توانمندی‌ وزیر یا وزرای پیشنهادی، طرح سوال، دعوت وزیر به حضور در جلسه علنی طرح استیضاح وزیر و بررسی لوایح و طرح‌ها، اجرای تحقیق و تفحص و... را دارد. علاوه بر این نظر کمیسیون برای هیات‌رئیسه مجلس نظریه کارشناسی و متقن به حساب می‌آید و در صورتی که همراه و بسترساز حرکت وزارتخانه باشد تعالی و ارتقاءدهنده موقعیت کشاورزی و کشاورزان را نوید می‌دهد. کمیسیون هم‌چنین می‌تواند به بازوی پژوهشی مجلس، مرکز پژوهش‌ها، سفارش انجام کارهای تحقیقاتی بدهد و نتایج این تحقیقات را در فعالیت‌های قانون‌گذاری و ... مورد استفاده قرار دهد.

اینک با پایان یافتن دور اول انتخابات(با همه حرف و حدیث‌های مشارکت حداقلی، خرید و فروش رای، رقابت‌های ناسالم، آرای باطله، آرای سفید، رای دادن با کارت ملی افراد بدون اطلاع آنها، افشاگری نامزدهایی که به آنان وعده وعید داده شده بود و ...) 240 نفر به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند و البته 147 نفر از مجلسیان یازدهم از مجلس دوازدهم بازماندند.

اگر چه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و هیات‌رئیسه کمیسیون در خرداد سال آینده انتخاب می‌شوند؛ اما شناخت تقریبی از افرادی که واجد شایستگی حضور در کمیسیون کشاورزی باشند، "نشریه" را به تهیه این گزارش وا داشته است.       

ورود قطعی ۱۹ متخصص و فعال کشاورزی

به مجلس جدید

جدول

گزارش خبرنگاران مجله دام و کشت و صنعت، از استان‌های کشور حاکی است قریب به اتفاق این ۱۹ نفر دارای تحصیلات مرتبط کشاورزی(فوق‌لیسانس تا دکترا) بوده یا عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی، وزارتخانه کشاورزی یا فعال مایشاء در زراعت، باغبانی و مرغداری بوده‌اند و یا در کمیسیون کشاورزی قبلی عضویت داشته‌اند.

... و آن 3 نفر دیگر

سه حجت‌الاسلام با سابقه عضویت در کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم نیز در این دوره به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند که چنانچه ۲۱ متخصص و فعال کشاورزی(راه‌یافتگان دور اول و دوم) در کمیسیون کشاورزی مستقر شوند، می‌توان امیدوار بود یک یا دو نفر از این روحانیان از کمیسیون قبلی و مراودات و مذاکرات با مهندسان، فوق‌لیسانس‌ها و دکترای کشاورزی و تشکل‌های مردم‌نهاد کشاورزی و دامپروری مطالبی آموخته باشند که به کار کمیسیون مجلس آینده بیاید.

جدول 2

اعضای احتمالی کمیسیون در دور دوم انتخابات

در دور دوم هم به نظر می‌رسد دو نفر از تهران و شاید هم یکی، دو نفر دیگر از حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده است به مجلس دوازدهم راه یابند که فعلا یکی از آنها عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم(سمیه رفیعی) و دیگری همواره در سمت‌ها و مشاغل دولتی از کارشناسی تا معاون وزیری جهادکشاورزی(دکتر پیمان فلسفی) فعال بوده است.

با این همه احتمال دارد نام افرادی متخصص یا کشاورز از دید خبرنگاران و گزارشگران مجله دام و کشت و صنعت پنهان مانده باشد و افراد متخصص کشاورزی یا دانش‌آموخته کشاورزی مجلس بیش از این باشد که به زودی مشخص خواهد شد.

ناترازی کمیسیون های کشاورزی

البته یکی از ناترازی‌های کمیسیون های مجلس این است که برخی کمیسیون‌های نان و آبدار معمولا بعضی از متخصصان کشاورزی عاقبت‌اندیش را(بین سه الی چهار نفر فعلی ازجمله احد آزادیخواه و احتمال مهاجرت به کمیسیون برنامه بودجه یا ...) به خود جلب و جذب می‌کند یا بعضی را به سوی عضویت هیات‌رئیسه می‌کشاند(حداقل دو نفر از افراد فعلی مانند رشیدی و ...) که بنا به لابی‌ها، توانایی حزب و باند حامی و قدرت و نفوذ افراد می‌تواند در صورت خالی گذاشتن کمیسیون کشاورزی، خسارت به کشاورزی و امنیت غذایی وارد نماید؛ مگر اینکه مجلس مقرر نماید پذیرفته‌شدگان در مجلس ابتدا براساس تحصیلات(پایه لیسانس، فوق‌لیسانس، دکترا) موظف به ثبت‌نام در کمیسیون تخصصی خود باشند.

اینک اگر روند کار به صورت طبیعی پیش ببرد می‌توان گفت ۲۳ نفر از اعضای احتمالی کمیسیون کشاورزی آب و منابع‌طبیعی مجلس دوازدهم(که یازده نفر آنها در کمیسیون کشاورزی قبل مجلس عضویت داشتند)، از هم اینک مشخص شده‌اند و سه الی چهار نفر دیگر یا در دور دوم به کمیسیون ورود می‌کنند یا در بین 240 نفر موجود افرادی از چشم خبرنگاران ما دور مانده‌اند که به خیل افراد کمیسیون کشاورزی افزوده می‌گردند.

امید می‌رود تمام افراد یاد شده با طیب‌خاطر یا بالاجبار به کمیسیون کشاورزی خواهند پیوست و کمیسیون کشاورزی با درایت، تجربه، تخصص و کارایی خود امنیت غذایی شهروندان ایرانی و پایداری تولید 129 میلیون تنی سالانه محصولات کشاورزی (آمار دولتی) را تضمین می‌کند و حتی ارتقاء دهد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای