آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21082

آتش زدن زباله‌های عفونی بیخ گوش مردم خوزستان

آتش زدن زباله‌های عفونی و بیمارستانی در بسیاری از شهرستان‌های خوزستان امری عادی تلقی می‌شود.

آتش زدن زباله‌های عفونی بیخ گوش مردم خوزستان
آتش زدن زباله‌های عفونی و بیمارستانی در بسیاری از شهرستان‌های خوزستان امری عادی تلقی می‌شود. موضوعی که هرازگاهی با انتشار یک خبر آغاز و با اعلام چند وعده و وعید مدیریتی به پایان می‌رسد و هرگز در این میان کسی حاضر به گردن گرفتن موضوعی به این مهمی نبوده و نیست.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، در تازه‌ترین چالش زباله‌ای در این استان، آتش‌سوزی زباله‌های بیمارستانی و عفونی شهرستان لالی طی چند روز گذشته خبرساز شده است.
انتشار اخبار و حواشی پیرامون زباله‌ها و پسماندهای شهری در بسیاری از مناطق استان خوزستان به یک رسانه و دو رسانه محدود نمی‌شود و سال‌هاست مانند استخوانی در گلو شده است.

لالی یکی از مناطق محروم در استان خوزستان

شهرستان لالی یکی از مناطق محروم در استان خوزستان است که از نظر زیرساخت‌های شهری و امکانات اجتماعی در نازل‌ترین سطح ممکن قرار دارد. در این میان و با توجه به شرایط اقتصادی مردم و هزینه‌های گزاف حوزه درمان، نابسامانی و عدم مدیریت صحیح پسماندهای شهری در این منطقه می‌تواند خطری جدی برای سلامتی مردم محسوب شود.
طبق گزارش‌های دریافتی، آتش زدن زباله‌های شهری و بیمارستانی در سایت نه‌چندان استاندارد، آن هم در نزدیک‌ترین فاصله شهری، موضوعی است که باعث دلخوری و نگرانی‌های عمومی در این شهر شده است.
فرید صالحی پور سرپرست اداره حفاظت محیط زیست لالی ، گفت: من شک دارم که این ویدئو متعلق به سایت زباله شهر لالی باشد؛ اما در مدت زمان کوتاهی که مسئولیت اداره محیط زیست را دریافت کرده‌ام پیگیر جانمایی یک سایت مشترک برای شهرستان‌های لالی و اندیکا هستم.

ورود شیرابه‌های سایت فعلی به رودخانه پایین‌دست

وی در پاسخ به این پرسش که ورود شیرابه‌های سایت فعلی به رودخانه پایین‌دست، با توجه به اشراف سایت بر رودخانه، موضوعی است که سال‌ها توسط اداره محیط زیست مسجدسلیمان و لالی و در رأس همه این‌ها اداره کل محیط زیست استان خوزستان مغفول مانده و چرا تا کنون کسی این خطر را آن‌گونه که باید جدی نگرفته است؟ بیان کرد: ما می‌گوییم شیرابه، درحالی‌که فاصله سایت تا رودخانه زیاد است و اینکه بگوییم به رودخانه نفوذ می‌کند درست نیست.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست لالی در ادامه همین بحث می‌گوید: من منکر نفوذ شیرابه به داخل رودخانه نمی‌شوم ولی به‌هرحال ما در حال انجام اقداماتی برای جانمایی سایت جدید هستیم و نامه‌نگاری‌ها و جانمایی سایت جدید در جاده قدیم لالی مشخص شده است و به‌زودی انتقال سایت با توجه به صحبت‌هایی که با فرماندار لالی داشته‌ایم، صورت خواهد گرفت. ناگفته نماند که سایت فعلی اگر خوب به فیلم موردنظر توجه شود، به‌گونه‌ای تعطیل شده به نظر می‌آید.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما وجود زباله‌های بیمارستانی را تایید می‌کنید؟ عنوان کرد: این ویدئو را برای اولین‌بار است که می‌بینم. باید بروم و از نزدیک موضوع را بررسی کنم. قطعا باید آثاری از زباله‌های بیمارستانی وجود داشته باشد، پوکه‌ای، سر سرنگی یا اثری از زباله بیمارستانی با وجود آتش‌سوزی همچنان باید وجود داشته باشد. اگر امحا شده باشند که کار شهرداری است و اگر امحا شده نباشند، کار شبکه بهداشت و درمان است. اما با این همه پیگیر این موضوع خواهیم بود و به‌هیچ‌وجه کوتاهی از طرف ما صورت نخواهد گرفت.
صالحی پور ادامه داد: اگر قصور از جانب شهرداری و یا شبکه بهداشت باشد، بدون تردید برخورد قانونی خواهد شد.

امحای زباله توسط دستگاه‌های مخصوص در اختیار شهرداری قرار گرفته

در ادامه این گزارش، احسان محمدی سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی با اشاره به برگزاری جلسه شورای سلامت شهرستان طی هفته گذشته و در توضیح فیلم منتسب به زباله‌های بیمارستانی، گفت: دستورالعمل امحای زباله‌های بیمارستانی این‌گونه است که پس از امحای زباله توسط دستگاه‌های مخصوص در اختیار شهرداری قرار گرفته و از این مرحله به بعد شهرداری مسئول تحویل و دفن آن‌هاست.
محمدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اخباری که از منابع مطلع به دست رسیده است، آیا تایید می‌کنید که دستگاه امحا بیمارستان خراب است و زباله‌های بیمارستان لالی بدون اجرای روند بی‌خطرسازی در بیرون از بیمارستان تخلیه می‌شوند؟ گفت: این ادعا کذب است. البته متأسفانه مشکلاتی با شهرداری داریم اما این نکته را هم در نظر بگیرید که این سازمانِ خدماتی مجری است و ما نقش نظارتی داریم. شهرداری به ما بگوید چرا کسی باید وارد سایت زباله شود و اقدام به آتش زدن زباله‌ها کند؟ نامه‌های مکتوب این سایت موجود است و ما بارها از عدم استاندارد بودن این قطعه به شهرداری نامه ارسال کرده و اسناد این مکاتبات موجود است. وقتی جایی برای تخلیه زباله وجود ندارد، شما بگویید بیمارستان باید زباله‌های خود را کجا تخلیه کند؟ باید بگذاریم یک جا تلنبار شوند؟
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی ادامه داد: ما به شهرداری در خصوص حصارکشی و نگهبانی شبانه‌روزی به‌منظور مراقبت و جلوگیری از ورود و خروج افراد سودجو و زباله گرد و معتادان بارها هشدار داده‌ایم، اما تا کنون اقدامی از طرف این مجموعه صورت نگرفته است.

زباله‌ها ربطی به اندیکا ندارند

وی در خصوص این مطلب که می‌گویند این زباله‌ها از اندیکا به لالی انتقال داده شده و در این سایت تخلیه می‌شوند، افزود: این زباله‌ها ربطی به اندیکا ندارند. نکته این مطلب اینجا است که به دلیل نبود دستگاه امحا در بیمارستان اندیکا و به‌منظور همکاری تا زمان خرید دستگاه امحا، با هماهنگی دانشگاه، قرار شد تا زباله‌های بیمارستانی را به لالی منتقل کنند که این موضوع تنها در یک مورد اتفاق افتاد.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی در خصوص گفته‌های اداره محیط زیست مبنی بر جانمایی یک سایت جدید در جاده قدیم لالی و نامه‌نگاری‌های صورت گرفته در این خصوص، تصریح کرد: من چنین موضوعی را تا کنون نشنیده‌ام.
وی ادامه داد: سایت فعلی از گذشته‌های دور تا الان در همین مکان فعلی بوده و بدون تغییر به همین شکل فعلی دفن زباله در آن انجام گرفته و می‌شود. ما ایرادات این سایت را بارها طی بازدیدهای صورت گرفته، به شکل مکتوب برای مدیران گذشته و فعلی شهرداری ارسال کرده و در جلسات شورای سلامت نیز بازگو کرده‌ایم. سایت فعلی به‌هیچ‌عنوان مورد تایید ما نیست.
محمدی در پاسخ به این پرسش که چرا شبکه بهداشت و درمان در بسته‌بندی زباله‌های بیمارستانی برای مشخص شدن نوع زباله، از پلاستیک‌های مخصوص زباله بیمارستانی استفاده نمی‌کند؟ گفت: مشمای زرد در بازار با کمبود عرضه مواجه شده است و ما هم اکنون در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم. لالی از جمله شهرهای محروم استان خوزستان است و شرایط اقتصادی ما با توجه به فروش نقدی این محصول این امکان را به ما نمی‌دهد. بیمارستان‌های بزرگ با توجه به درآمدهای کلان مشکلی در این حوزه ندارند، ولی باید بپذیریم که توان مالی ما کفاف نمی‌دهد.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان لالی در پاسخ به این پرسش که برخی از منابع مطلع گفته‌اند که دستگاه امحا زباله شهرستان لالی خراب بوده و هیچ‌گونه عملیات امحایی روی زباله‌های بیمارستانی در حال حاضر صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: دستگاه ما سالم است و برای راستی‌آزمایی دستگاه‌های نظارتی می‌توانند از نزدیک روند امحا را در بیمارستان لالی بررسی کنند.
وی در جواب این پرسش که آیا زباله‌های آتش زده شده در سایت لالی متعلق به شما هستند یا خیر؟ پاسخ دقیقی نداد.

شبکه بهداشت و درمان هیچ‌ عملیات امحایی بر روی زباله‌های بیمارستانی انجام نمی‌دهد

احسان فرامرزی بابادی شهردار لالی نیز با توجه به انتشار فیلم آتش‌سوزی زباله‌های بیمارستانی در سایت شهرداری، گفت: محل دفن زباله فعلی برای مدت‌های مدیدی به حال خود رها شده بود و تخلیه زباله در این مکان با شکل‌های مختلفی و بدون هرگونه چارچوبی صورت می‌گرفت. با ورود به شهرداری، ساماندهی این سایت را به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار داده و با حفر خندق تا حدودی این مکان را ساماندهی کردیم.
وی ادامه داد: نمی‌گویم کاملا بهداشتی، ولی تا حدودی از شرایط قبل بهتر شد. با شرایط این سایت این تنها کاری بود که می‌شد برای ساماندهی آن انجام داد. با زباله‌هایی که سالیان سال در این مکان تخلیه شده بود، جز این نمی‌شد کاری کرد. آن هم مکانی که پر بوده از پرندگان و سگ‌های ولگرد و معتادان. اولین کاری که کردیم با یک لایه خاک نرم بر روی زباله‌های قدیم، تا حدودی مکان را ساماندهی کردیم.
شهردار لالی عنوان کرد: متأسفانه مشکل اینجاست که شبکه بهداشت و درمان که متولی حوزه درمانی شهر است، هیچ‌گونه عملیات امحایی را بر روی زباله‌های بیمارستانی خود انجام نمی‌دهد و برای خالی نبودن عریضه هرچند روز یک‌بار، بدون سیفتی باکس، دستگاه امحا را به شکل نمایشی روشن می‌کنند. تمامی مراکز درمانی باید دارای کیسه زرد و ظرف سیفتی باکس باشند و طی چارچوب فنی نیدل‌ها و سرسوزن‌ها را می‌بایست در دستگاه‌های مخصوص سوزانده و پس از بی‌خطر شدن جمع‌آوری و دفن کنند. متأسفانه شبکه بهداشت و درمان لالی در جریان قراردادی که با بیمارستان اندیکا منعقد کرده است، بدون اجازه ما زباله‌ها را در سایت پسماند لالی تخلیه می‌کنند.
فرامرزی با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی گفت: زباله‌های مورد بحث متعلق به اندیکا هستند. با توجه به شرایط فعلی و انتشار انواع و اقسام بیماری‌های عفونی، شبکه بهداشت وظیفه دارد زباله‌های مطب‌های سطح شهر را به شکل استاندارد بی‌خطر کرده و پس از امحا در کیسه‌های زرد رنگ به شهرداری تحویل دهد تا مأمورین خدمات شهری متوجه تفاوت بین زباله‌های بیمارستانی با شهری باشند. به‌صراحت می‌گوییم که اگر به همین منوال بخواهد ادامه یابد، شهرداری اعلام قطع همکاری خواهد کرد و دیگر هیچ‌گونه زباله بیمارستانی جمع‌آوری نخواهد شد.
وی ادامه داد: اسناد تخلیه و آتش زدن زباله‌ها توسط شبکه بهداشت و درمان موجود است. بحث اینجاست نه‌تنها زحمت درست تخلیه کردن را به خودشان نمی‌دهند و در همان ابتدای سایت آنها را تخلیه می‌کنند، بلکه اقدام به آتش زدن این زباله‌ها نموده تا مردم بی‌گناه از همین دود استشمام کنند. اصلاً نیازی به این کارها نبود، کافی بود این موضوع را به اطلاع نیروهای شهرداری برساندند تا ما خودمان پیش از این اتفاقات، اقدام به مدیریت درست این زباله‌ها می‌کردیم یا نهایتا آنها را با خاک می‌پوشاندیم.
فرامرزی افزود: پس از کسب خبر در خصوص آتش زدن زباله‌ها، فورا با چند تانکر آب، آتش را خاموش کردیم و پس از چند روز که مردم زیر دود ناشی از زباله‌ها قرار گرفته بودند، سرانجام این آتش خاموش شد.
شهردار لالی با توجه به مکان تخلیه زباله‌های بیمارستانی و سوزاندن آنها، تصریح کرد: این مکان درست در نزدیکی رودخانه است، این نکته را باید اضافه کرد که طرح مطالعات پسماند شهر لالی توسط دانشگاه شهید چمران در حال آماده شدن است، متأسفانه ردیف های عمرانی شهرداری‌ها به جز مواردی مانند آب‌های سطحی و ساماندهی سواحل رودخانه‌ها، درش دیگر موارد حذف شده و این طرح که می‌توانست مشکل شهر لالی را در حوزه پسماندها تا حد زیادی تسهیل نماید، در حال حاضر در حد یک طرح مطالعاتی عقیم مانده است. افزون بر این‌ها محل دفن و انتخاب مکان دارای فاکتورهایی است، مانند بحث فاصله، موقعیت.
وی ضمن رد ادعای سرپرست اداره محیط زیست لالی مبنی بر جانمایی مکان تازه زباله‌های شهری در جاده قدیم، گفت: این موضوع حقیقت ندارد. لالی شهری است که زمین‌های آن ملی نیستند و بیشتر آنها در اختیار مردم و شخصی هستند. چگونه اداره محیط زیست لالی این مکان را طراحی و جانمایی کرده که ما از آن بی‌خبر هستیم؟ افزون بر این‌ها محل دفن و انتخاب مکان دارای فاکتورهایی مانند فاصله و موقعیت است، چگونه این مکان انتخاب شده و ما هنوز هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته‌ایم./ایلنا
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای