آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27605

آثار استفاده از سموم در محصولات سبزي

رگه‌های سفید در محصولات کشاورزی معمولا نشان‌‌دهنده عدم‌تعادل غذایی در یک محصول است، اگر کلسیم یا فسفر در محصولی مانند گوجه‌فرنگی کمتر از حد طبیعی باشد، در

آثار استفاده از سموم در محصولات سبزي
رگه‌های سفید در محصولات کشاورزی معمولا نشان‌‌دهنده عدم‌تعادل غذایی در یک محصول است، اگر کلسیم یا فسفر در محصولی مانند گوجه‌فرنگی کمتر از حد طبیعی باشد، در هنگام رشد به‌خوبی رنگ نمی‌گیرد و این تعادل غذایی درمورد بقیه سبزی‌ها و صیفی‌ها نیز رایج است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مهندس الهیاری | مردم ايران همه روزه از نمايشگاه دستاوردهاي كشاورزي در ميادين ميوه و تره‌بار و سوپرماركت‌ها بازيد مي‌كنند؛ ميادين بزرگ ميوه و تره‌بار محل ارائه محصول نهايي نهاده‌هاي توليد در بخش كشاورزي است.
اگر شركت‌ها مي‌خواهند محصول خود را معرفي كنند، بايد محصول نهايي نهاده‌هاي مصرف شده را در عرضه ديد مردم قرار دهند.
حال این سوال مطرح می‌شود که اثرات استفاده از سموم و كود در محصولات سبزي، صيفي و غلات چیست؟
هنگامي كه شما گوجه‌فرنگي را با چاقو قارچ مي‌كنيد بيش از ٥٠درصد آن را به لحاظ تراريختگي و استفاده نامناسب از كود و سم بايد دورریز شود.
متاسفانه نیترات موجود در کودهای شیمیایی، هنگام آبیاری محصولات شسته و وارد خاک می‌شود. بافت گیاه هم به‌سرعت آن را جذب می‌کند و پس از مدتی نیترات به نیتریت تبدیل می‌شود که نیتریت مشکل خاصی برای بدن انسان ندارد، اما وقتی کشاورزان کود زیادی به محصول می‌دهند، گیاه فرصت کافی برای تبدیل نیترات به نیتریت ندارد و نیترات زیادی در بافت گیاه تجمع پیدا می‌کند که برای سلامت انسان نیز خطر دارد.
با توجه به اينکه استفاده از کود‌هاي شيميايي در مزرعه‌هاي ايراني براساس آزمون خاک و آزمون گياه انجام نمي‌شود، احتمال وجود و تجمع نيترات نه‌تنها در گوجه‌فرنگي، بلکه در ساير سبزي‌ها و صيفي‌هاي ما هم وجود دارد.
نیترات با شست‌وشو یا پوست‌گیری محصول از بین نخواهد رفت، اما میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان هستند و همین ترکیب‌ها تا حد زیادی اثر موادی مثل نیترات‌ها را خنثی می‌کنند؛ برای مثال گوجه‌فرنگی حجم بالایی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان لیکوپن دارد که می‌توانند با نیترات‌ها مقابله کنند.
هرچه میوه‌ها و سبزی‌ها تازه‌تر باشند و کمتر در یخچال نگهداری شوند، ویتامین و آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند و مصرف آن‌ها مفیدتر خواهد بود.
متاسفانه اين‌گونه محصولات براي كارخانجات كمپوت‌سازي و رب گوجه بسيار سودآور است، زيرا گوجه‌هاي بدون آب و تراريخته و گوشتي با بافت سرطاني و سلول‌هاي زنده بافتي كاملا مشخص است، ضمنا ضايعات محصولات پایین است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای