آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26768

آخرین خبرها از «توران» و «آذر»

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توضیح درباره آخرین وضعیت «توران» و «آذر» گفت: تصمیم بر این شد دو توله فعلا در سمنان بمانند.

آخرین خبرها از «توران» و «آذر»
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توضیح درباره آخرین وضعیت «توران» و «آذر» گفت: تصمیم بر این شد دو توله فعلا در سمنان بمانند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا؛ ۱۲ آذرماه بود که معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از انتقال دو قلاده توله یوز مجموعه حفاظت شده توران به پاسگاه محیط بانی برای حفظ جان آن‌ها خبر داد. این دو توله ماده که «توران» و «آذر» نامیده شدند اکنون در اداره کل سمنان نگهداری می‌شوند.
حسن اکبری درباره انتقال «توران» و «آذر» - دو توله یوز تازه مشاهده شده در توران - به تهران اظهار کرد: وزن توله‌ها با «پیروز» - توله یوز در اسارت - خیلی متفاوت بود چراکه حدود دو هفته شیر مادر خورده‌بودند. بدین جهت ایمنی و رشد بدنی‌شان خیلی بهتر بود. از ابتدا براساس گزارش دامپزشک معتمد و تیم متخصص در خوراک با مسائلی که «پیروز» با آن‌ها مواجه بود روبه‌رو نبودند.
وی افزود: توله‌ها چند روزی در اداره کل محیط زیست سمنان نگهداری شدند تا به شرایط نسبتا پایداری برسند و بتوانیم برایشان تصمیم بگیریم. در این مدت در اداره کل سمنان سازگاری خوبی داشتند و مشکل خاصی در زمینه نگهداری و تیمارگری‌شان وجود نداشت. اداره کل سمنان نیز درخواست نگهداری این دو توله را داست و شرایط کامل نگهداری را نیز فراهم کرده بود. علی رغم حضور تیم سازمان در این مکان تعدادی کارشناس به اداره کل فرستادیم و گزارشی از وضعیت دو توله تهیه شد. در یک کمیته فنی در دفتر تخصصی مربوطه با حضور دامپزشکان و کارشناس پستانداران گزارش تهیه شده بررسی شد و جمع‌بندی نگاه فنی کارشناسان این بود که با این شرایط و مسائلی که تاکنون پیش رفته بهتر است توله یوزها در سمنان بمانند.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سمنان دانشکده دامپزشکی خوبی دارد و متخصصان دانشکده همکاری بسیار خوبی را با اداره کل سمنان داشتند، به‌طوری‌که مرتب به آن‌جا سرکشی می‌کنند. دامپزشک معتمد به‌صورت دائم و تیمارگرانی که قبلا در تهران تجربه بزرگ کردن «پیروز» را داشتند نیز حضور دارند. از طرفی اداره کل سمنان به تهران نزدیک است و امکان بازدید مداوم نیز وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: جمع بندی تمامی مسائل این بود که در وضعیت آلودگی هوای تهران و باتوجه به اینکه هدف ما این است که علاوه بر این دو توله، «پیروز» نیز هنگام رسیدن به شرایط قابل قبول به توران که وضعیت نسبتا طبیعی‌تری را دارد منتقل شود، دو توله در سمنان بمانند البته اگر در ادامه کار احساس شود توله‌ها به امکانات درمانی بیشتری نیاز دارند یا کمبودهایی متوجه آن‌هاست به‌سرعت به تهران منتقل خواهند شد. اکنون در اداره کل سمنان فضایی مناسب برایشان آماده شده است و در آنجا نگهداری می‌شوند.

آخرین وزن «توران» و «آذر»

اکبری درباره آخرین وزن این دو توله گفت: وزن آن‌ها از یک کیلوگرم عبور کرده‌و رضایت‌بخش بوده است اما طبیعی است که با مصرف شیرخشک نمی‌توان انتظار داشت مانند دو هفته اول رشد کنند؛ به طور کلی وضعیت آن‌ها از شرایط سابق «پیروز» خیلی بهتر است.

تغذیه دو توله یوز چگونه است؟

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تغذیه این دو توله یوز توضیح داد: ممکن است به‌صورت موردی استخوان را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا تمرین کنند، دندان‌هایشان رویش مناسب داشته باشد و با مزه گوشت کم‌کم سازگار شوند اما هنوز گوشتخواری را تجربه نکرده‌اند و در مرحله شیرخوارگی هستند. امیدواریم در هفته‌های آتی این اتفاق رخ دهد.

تیم نگهداری از «توران» و «آذر» چه کسانی هستند؟

اکبری در پایان درباره تیم نگهداری از این دو توله توضیح داد: افرادی که تجربه نگهداری از «پیروز» در پردیسان را داشتند و با حساسیت‌های نگهداری از او آشنا شدند، دکتر بهرنگ اکرامی - دامپزشک معتمد- که خود نیز مسئولیت نگهداری و تجربه درمان از توله یوز را دارد همچنین با پیتر کالدول و دو دامپزشک دیگر در خارج از کشور مرتب ارتباط داریم و مسائل را چک می‌کند و همکاران اداره کل سمنان در کنار این دو توله یوز هستند. همکاران دفتر تخصصی تهران نیز به صورت دوره‌ای سرکشی‌هایی را انجام می‌دهند. دکتر باستانی نیز که از ابتدای به دنیا آمدن پیروز روزانه سرکشی‌هایی داشتند نیز در کنار سایر همکاران هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای