آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16753

آزادسازی سخت اما خوشایند

تحلیل مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه‌ دامداران کشور درباره استمرار تولید پس از آزادسازی

آزادسازی سخت اما خوشایند
مزرعه سبز : مجتبی عالی با 30 سال سابقه کار دامداری صنعتی (تولید شیر، گوشت و…) فعالیت زراعی، تولید علوفه و کارآفرینی در کارخانه تولید لبنیات با هدف پایدرای چرخه تولید، 20سال ریاست هیات مدیره شرکت تعاونی کشاورزی دامداران بهشهر و 7 سال عهده‌دار بودن سمت مدیر عامل دامداران استان مازندران، اینک با کوله‌باری از تجربه و کار مستمر در این صنعت، وارد دومین سال مدیریت ملی تحت عنوان مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران شده است.
عالی همچنین سمت مدیر مسئولی نشریه دامداران را دارد که سرمقاله‌های وی نگاه جامعی به ارتقای جایگاه این صنف و راه‌های توسعه پایدار فعالیت دامداری ارائه می‌دهد.
****

تحلیل مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه‌ دامداران کشور درباره استمرار تولید پس از آزادسازی

اختصاص ارز ترجیحی به مصرف‌کننده نهایی موجب توزیع عادلانه یارانه‌ها ، مردمی‌سازی اقتصاد، ارتقای بهره‌وری و مبارزه عملی با رانت و فساد حاصل از جولان دادن ارز ترجیحی می‌شود.
آنچه مهم است اینکه باید تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا قیمت محصولات کشاورزی به حدی برسد که بتواند علاوه‌بر قیمت تمام شده، سود متعارفی را نصیب تولیدکننده کند تا تولید حفظ و پایدار گردد. البته مطلوب این است که توسعه پایدار صورت گیرد، ولی شرایط گذار از ارز دولتی و آزادسازی باید لحاظ شود.

ضرورت ارتقای قدرت خرید مصرف کننده

این مهم باید با ارتقای توان خرید و سرانه مصرف جامعه به‌طور عینی و هماهنگ مدیریت شود تا تولید به علت افزایش قیمت تمام شده و یا کاهش مصرف سرانه با آسیب مواجه نشود.نکته اساسی دیگر در فرایند اختصاص یارانه به مصرف کننده هدایت توان مصرف کننده به خرید تولیدات داخلی است که علاوه بر ارتقای کیفیت داخلی و رقابت پذیری آن باید با تبلیغات هدفمند، ترویج و فرهنگ سازی ساماندهی شود.

پیشگیری از تحلیل قوای تولید داخل

این مهم اگر درست هدایت و محقق نشود و در کنار آن به‌طور هماهنگ و جدی با قاچاق کالا و واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود مبارزه اساسی نگردد ممکن است به تولید داخلی ضربات مهلکی وارد نماید البته در این راستا اصلاح تعرفه ها ارتقاء کیفی و کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی نیز باید اساس کار مدیران تولید قرار گیرد که این مهم با دانش بنیان کردن تولید محقق خواهد شد که فرایندی تدریجی و نیازمند عزم ملی است.

وظایف اساسی دولت و ملت

فراموش نکنیم دامداری‌های کشور جزو خصوصی‌ترین بخش‌های کشاورزی هستند که به‌دلیل وابستگی به واردات نهاده‌های دامی و در مواردی مواد ژئومیک، داروها و واکسن‌های خاص و برخی تجهیزات و دستگاه‌های درگیر و دار آزادسازی ارز ترجیحی آسیب‌پذیر خواهند بود که ضرورت دارد تامین نقدینگی و هزینه‌های جاری در هر دوره تولید شیر و گوشت و اختصاص وام‌های کم‌بهره با خواب یکی و دو ساله همراه با دیگر حمایت‌های جدی و البته آماده‌سازی قشر مصرف‌کننده نسبت به پذیرش تعدیل قیمت‌ها صورت گیرد.
دیدگاه تان را بنویسید

  • مردم پاسخ به نظر

    خوشایند!! معلومه کجا هستی؟ قیمت تخم مرغ چهار برابر شد. خوشایند!! اقتصادی که به دیگران به جز مردم خودش منفعت و پول توجیبی میده برای کی خوشاینده؟

چندرسانه‌ای