آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18184

مگس مدیترانه در کمین ۱۱۳ هزار هکتار از باغات مازندران

همزمان با فصل گرما آفت مگس مدیترانه در باغات و مزارع مازندران به پرواز درآمد و بیش از ۱۱۳ هزار هکتار باغات را هدف قرار داده است.

مگس مدیترانه در کمین ۱۱۳ هزار هکتار از باغات مازندران
همزمان با فص ل گرما آفت م گس مدیترانه در باغات مازندران به پرواز درآمد و بیش از ۱۱۳ هزار هکتار باغات را هدف قرار داده است.
اخبار سبز کشاورزی : مگس ناخوانده مدیترانه ای آفت مخرب جهانی محسوب می‌شود که تا ۳۰۰ نوع محصول را طعمه و هدف خود قرار می‌دهد و بیشترین خسارت را در باغ‌های مرکبات، هلو، خرما و غیره به بار می‌آورد.
مهیا بودن شرایط سبب می‌شود تا حشرات و لارو این آفت تا شش ماه زنده بماند و روی میوه‌های درختان لانه گزیند و میوه‌های رسیده برداشت نشده از روی درخت و یا میوه‌های پوسیده زیر درخت، میزبان‌های خوبی برای این آفت هستند.
مازندران ۱۱۳ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن زیرکشت مرکبات است و این باغ‌ها در خطر کمین حمله آفت مگس مدیترانه ای قرار دارند.

۲۵۰ ایستگاه رصد و پایش راه اندازی شد

عبدالرحم زاغی مدیر حفظ نبابات جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ ایستگاه پیش آگاهی برای رصد و کنترل آفت مگس مدیترانه ای در استان وجود دارد، افزود: تله‌های پیش آگاهی در استان نصب شده است.
وی با اظهار اینکه عمده حضور آفت در باغات مرکزی شامل هلو و شلیل مشاهده می‌شود، افزود: این افت بیشتر در این باغات که کنار باغات مرکبات هستند دیده شده است.
زاغی با اظهار اینکه شرایط اقلیمی دما و رطوبت بالا برای حضور آفات مهیا است، گفت: همچنین میزبان‌های متعددی در باغات و خانه سراها وجود دارد که می‌تواند زنگ خطری برای محصولات کشاورزی باشد.
وی با عنوان اینکه باغداران باید نسبت به رعایت اصول فنی برای کنترل آفات اقدام کنند، گفت: یکی از مسائل برداشت تمامی میوه‌های رسیده شامل آلوچه، ازگیل ژاپنی، انجیل و نارنج باقیمانده از سال قبل است.
زاغی یادآور شد: اگر میوه‌های مانده برداشت شود آفت نمی‌تواند به افزایش جمعیت اقدام کند و نصب تله‌های توری و جذب کننده به تعداد ۳۰ تا ۵۰ تله در هکتار می‌تواند خسارت‌ها را جلوگیری کند.
مازندران به عنوان قطب تولید کشور با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن مرکبات محسوب شده که حدود ۴۰۰ هزار تُن قابلیت صادرات دارد اما هر ساله بروز و ظهور آفت مدیترانه ای محصولات استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. محمد جعفری باغدار مازندرانی که طی سال‌های قبل آفت مدیترانه ای خسارتی به باغاتش وارد کرده است، آموزش و اطلاع رسانی به کشاورزان درباره راهکارهای مقابله با آن را ضروری دانست و گفت: این آفت در استان بیشتر مرکبات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دلالان هر ساله به بهانه آفت جولان می‌دهند

وی با بیان اینکه نارنگی و پرتقال از محصولات استراتژیک باغی استان محسوب می‌شود، افزود: هرچند طی سال‌های اخیر با آشنایی کشاورزان با شیوه‌های مقابله، نگرانی‌ها کاهش یافته است اما توسعه ایستگاه‌های پایش و رصد در این زمینه ضروری به نظر می‌رود.
وی در عین حال تصریح کرد: هر ساله دلالان و واسطه‌ها به بهانه‌هایی نظیر بروز و ظهور آفت مدیترانه ای تلاش می‌کنند تا بر سر قیمت محصولات کشاورزی از جمله مرکبات بزنند و یا در فرایند صادرات آن خلل ایجاد کنند از این رو تقویت رصد و پایش آفت مهم است.
در عین حال حس عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت حساس کردن مردم برای مقابله با آفت مگس مدیترانه ای گفت: باغداران پیشرو در کنار کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی نحوه تله گذاری، مقدار و چگونگی محلول پاشی، جمع آوری میوه‌های پوسیده و دفن آن باید آشنا شوند.

برداشت میوه‌های رسیده راه آسان و بدون هزینه مقابله با آفت

وی با تاکید بر اینکه هرگونه غفلت سبب می‌شود تا محصولات و باغات استان در معرض آسیب جدی قرار گیرد، گفت: تنها راه بسیار ساده و در عین حال اساسی و بدون هزینه برای مبارزه با آفت مگس، برداشت میوه‌های رسیده و جمع آوری و دفن میوه‌های پوسیده پای درختان است.
وی با اظهار اینکه هر مگس ماده روزانه یک تا ۳۰ عدد تخم رها می‌کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند، افزود: اگر باغداران روش مقابله و پیشگیری ساده و بدون هزینه برداشت به موقع محصول و جمع آوری میوه‌های رسیده و دفن صحیح را انجام بدهند، جمعیت آفت مگس میوه به حداقل ممکن خواهد رسید و مقوله طغیان اصلاً منتفی می‌شود.
آفت مگس میوه مدیترانه ای سابقه حدود چهار دهه‌ای در مازندران دارد و تقریباً بومی استان شده و در نتیجه تمامی باغداری استان را تحت الشعاع قرار دهد. هر سال دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران تولید می‌شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای