آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18656

آیا وزیر نمایندگان را قانع کرد؟

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، امروز دوشنبه در نشست کمیسیون صنایع حاضر شد تا به ابهام‌هایی که درمورد عملکردش وجود دارد، پاسخ دهد.

آیا وزیر نمایندگان را قانع کرد؟
سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، امروز دوشنبه در نشست کمیسیون صنایع حاضر شد تا به ابهام‌هایی که درمورد عملکردش وجود دارد، پاسخ دهد.
اخبار سبز کشاورزی، نادر کریمی جونی: این جلسه در واقع جلسه‌ای برای بررسی استیضاح آقای وزیر است و انتظار می‌رود اگر نمایندگان مجلس از اظهارات و توضیحاتی که فاطمی امین در این نشست ارائه داد، رضایت داشته باشند احتمالاً تقاضای استیضاح او پس گرفته می‌شود و چنانکه این توضیحات قانع‌کننده و مناسب تشخیص داده نشد، طرح استیضاح وزیر صمت که اکنون به جریان افتاده و عملیاتی شده است دنبال خواهد شد و بر اساس ترکیب موافقان و مخالفان وزیر، احتمال آنکه آقای وزیر در این طرح شکست بخورد و از وزارت عزل گردد زیاد است.
البته پس‌گرفته شده امضای بیست نفر از طرح استیضاح این احتمال را پدید آورده که تعداد بیشتری از نمایندگان با فاطمی امین همراهی و از وی حمایت کنند.
این امر باعث شده تا همانطور که وزیر صمت در روزهای اخیر اظهار داشته، امید وی به باقی ماندن در ترکیب کابینه و پس گرفته شدن استیضاح یا دست‌کم موفق بودن و رأی نیاوردن آن بیشتر شود.
در جلسه امروز البته یکی از مسائل مهم مطرح شده وضعیت خودروسازی‌ها و عمل نکردن وزیر به وعده‌هایش بود.
وزیر وعده داده بود که تولید خودرو در کشور روند رو به رشد خواهد داشت و تولید به گونه‌ای افزایش می‌یابد که نیازی به قرعه‌کشی یا روش‌های مشابه برای تحویل خودرو به متقاضیان نباشد.
او پیش‌بینی کرده که در این صورت قیمت خودرو به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت و بازار آرام خواهد شد. فاطمی امین همچنین به‌طور غیررسمی مخالف واردات خودرو بود و برخی تحلیلگران می‌گفتند که خودرو سازان به وزیر فشار آورده‌اند تا از ورود خودروهای خارجی جلوگیری و انحصار ایشان را حفظ کند؛ اما پافشاری نمایندگان سرانجام به آزاد شدن این واردات منجر شد.
فاطمی امین همچنین دستور 9 ماده‌ای رئیس جمهور درباره خودروسازی‌ها که بعد از نارضایتی صریح مقام معظم رهبری از اوضاع بازار خودرو، کیفیت و قیمت خودرو ابلاغ شده بود را اجرایی نکرد و به همین دلیل انتقاد نمایندگان از آقای وزیر تشدید شد.
انتقاد مهم دیگر از وزیر صمت به ناتوانی این وزارتخانه بر کنترل بازار باز می‌گردد. ناهنجاری‌ها و جهش‌های رخ داده در قیمت کالاها و بالاخص قیمت کالاهای اساسی نه فقط اعتراض نمایندگان که اعتراض شهروندان ایرانی را نیز موجب شد و تاثیرگذاری بر بازار خود به دنباله روی این بازار تبدیل شده و از آن تبعیت می‌کند.
نمایندگان می‌گویند وزیر فاقد راهبرد دقیق، اصولی و کارآمد برای هدایت بازار است و در این مدت نتوانسته به میزان لازم از وقوع جهش‌های تورمی در بازار جلوگیری کند.
حتی وقتی فاطمی امین دستور داد که قیمت مواد شوینده به نرخ پیشین بازگردد، تقریبا هیچ کس تبعیت نکرد و این قیمت های افزایش یافته در جای جدید آرام گرفت.
البته گزارش دقیقی از آنچه امروز در نشست کمیسیون صنایع گذشته منتشر شده و فقط سیدرضا فاطمی امین در گفتگو با خبرنگاران دفاعیه خود در این نشست را تشریح کرده است؛ در حالی که دوشنبه‌ها مجلس جلسه علنی ندارد و خبرنگاران در مجلس حضور ندارند و این باور که اظهارات سیدرضا فاطمی امین از سوی روابط عمومی آن وزارتخانه منتشر شده باشد تقویت می گردد.
در اظهارات منتشر شده روشن نیست که آیا این دفاعیه پذیرفته شده یا نمایندگان تصمیم به دنبال کردن جریان استیضاح گرفته‌اند. به همین دلیل تنها باید منتظر فرارسیدن روزهای آینده بود تا متوجه شد که آیا استیضاح و بر کناری وزیر صمت دنبال می‌شود یا خیر.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای