آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25299

احتمال تعطیلی گردشگری در فارس برای همیشه

نزدیک به ۹ ماه از سال می‌گذرد و گردشگری در شیراز و فارس همچنان بی‌رمق مانده و به اعتقاد برخی از منتقدان چنانچه روند کنونی ادامه یابد گردشگری تعطیل می شود.

احتمال تعطیلی گردشگری در فارس برای همیشه

گردشگری استان سکوی پرتاب افراد شده است

نزدیک به ۹ ماه از سال می‌گذرد و گردشگری در شیراز و فارس همچنان بی‌رمق مانده و به اعتقاد برخی از منتقدان چنانچه روند کنونی ادامه یابد گردشگری تعطیل می شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، هر چند که برگزاری مهم ترین رویداد گردشگری استان (نمایشگاه گردشگری پارس) در راه است و آن‌طور که مسئولان دولتی می گویند با برگزاری این رویداد به زودی حال گردشگری استان خوب خواهد شد اما آنطور که از شواهد پیداست احتمال این که نمایشگاه نوش دارویی شود که هیچ وقت به موقع نمی رسد هم وجود دارد.
اگر بگوییم ماجرای گردشگری فارس عجیب و غریب است اغراق نکردیم چرا که در این استان چند متولی مدعی وجود دارد که اتصالشان به بدنه دولت است اما همواره با یکدیگر در تضاد هستند.
در فارس مانند دیگر استان ها اداره کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری وجود دارد با یک سری وظایف تعریف شده و ذاتی؛ از سویی در بعضی از استان‌ها، در استانداری معاونتی شکل گرفته که وظیفه هماهنگی امور زائران بوده ولی ظاهرا و بر اساس شنیده ها با حکمی که توسط وزیر کشور صادر شده و گردشگری هم به آن اضافه شده و برخی ادارات و نهادهای دولتی همچون دانشگاه علوم پزشکی، اوقاف و شهرداری ها و ورزش و جوانان هم مدیریت مستقل برخی از جاذبه ها و انواع گردشگری ها چون زیارت، طبیعت، ورزشی و سلامت را دارند.
اینجاست که که برای بخش خصوصی همانند ضرب المثل های آفتابه و لگن، آشپز که دوتا شد، سالی که نکوست و… را می توان برای گردشگری فارس به کاربرد و هراسی نداشت.
براساس شواهد و شنیده‌ها این روز ها استانداری فارس در حال تشکیل سازمانی گردشگری است تا در کنار سایر نهادها و ارگان‌هایی که داعیه گردشگری دارند، چیزی کم نداشته باشد.
نکته جالب اینجاست که به جز اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی مانند شهرداری، اتاق بازرگانی و… هم مدعی و منجی گردشگری شده اند که بعضا از کمترین تخصصی در حوزه گردشگری و ضوابط و قوانین جاری آن برخوردارند و متولی متخصص گردشگری هم بنا به مصلحت سیاسی مجبور شده خواب پاییزی و زمستانی را ترجیح دهد.
از سویی به نظر می رسد وزارتخانه گردشگری نقطه ضعفی در دست تمام ارگان های مذکور دارد که خود را به خواب زده است و مدیریت گردشگری برخی استان ها مدت‌ها است دیگر در دستان این وزارتخانه و اداره کل مطبوعه نیست.
بنابر این گزارش تصور بر این بود در زمانی که به دلیل حضور نفرات زیاد گردشگری در استان فارس و وجود بالاترین هماهنگی بین بخش دولتی و بخش خصوصی شاهد رونق چشمگیری در گردشگری باشیم اما گویا یگانه تصمیم ساز و تصمیم گیر و سیاست‌گذار گردشگری استان که همان اداره کل میراث فرهنگی است، همچنان در گیر و دار داستان‌های حامیان انتصاب است و بنایی بر امور فنی و اجرایی جهت خروج گردشگری از این خفقان ندارد.

گردشگری در فارس به سکوی پرتاب افراد تبدیل شده است

به اعتقاد رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس متاسفانه گردشگری در این استان و کشور به سکوی پرتابی برای کارهای سیاسی و انتخاباتی افراد تبدیل شده‌است.
محمود فخری که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت از افراد حقیقی و حقوقی خواست از گردشگری مانند پل و یا سکوی پرش در جهت اهداف خود استفاده نکنند.
وی تاکید کرد: بگذارید گردشگری مثل همیشه مردمی، تخصصی و غیر سیاسی بماند.
به گفته فخری برخی از مسئولان دولتی در این استان به مردم گزارش دهند این همه هزینه‌های گزاف برای سفرهای استانی و کشوری را از چه منبعی تامین می‌کنند و خروجی این سفرها تا حال چه بوده؟ بالاخره این مبالغ مربوط به بیت المال است و حق مردم است که از ریز خرج کرد آن در جریان باشند.
فخری ادامه داد: سفر های مسئولان دولتی با هدف توسعه گردشگری تنها به گشت و گذار و البته گپ و گفت های دوستانه ختم می شود و اگر بگوییم توسعه گردشگری به بهانه ای برای سفر های داخلی و خارجی آقایان دولتی تبدیل شده اغراق نکرده‌ایم.
عملکرد وزیر گردشگری نه تنها تخصصی نیست بلکه از نظر کارشناسان و باتجربه های گردشگری بسیار ضعیف است
وی با ذکر این پرسش که چرا افراد غیر متخصص که تنها مسئولیت دولتی دارند باید به چنین سفرهای تخصصی بروند؟ گفت: همواره هزینه سفرهای کاری و تخصصی گردشگری بخش خصوصی به عهده خودشان است هر چند که جامعه گردشگری که مردم از آن متنفع می شوند اما سفر دولتی ها فقط هزینه کرد از جیب بیت المال است چرا که مسئولیت آن ها متغیر است و امروز هستند و فردا نه.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به عملکرد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انتقاد کرد و افزود: متاسفانه عملکرد وزیر گردشگری نه تنها تخصصی نیست بلکه از نظر کارشناسان و باتجربه های گردشگری بسیار ضعیف است.
فخری از ضرغامی وزیر گردشگری و میراث فرهنگی خواست به جای آنکه با موتور سیکلت روستا گردی کند تا جاذبه هاو پتاسیل‌های گردشگری مناطق مختلف ایران را بشناسد در مرحله نخست برای درهای این وزارتخانه نگهبان بگذارد تا افراد حقیقی و حقوقی نتوانند بدون هماهنگی وارد این مجموعه شوند.
در حال حاضر وزارتخانه هایی چون بهداشت و درمان و ورزش و جوانان البته وزارت کشور عهده دار بخش بزرگی از وظایف ذاتی وزارت خانه گردشگری هستند
وی ادامه داد: قطعا بخش خصوصی موافق کوچک سازی دولت و تفویض اختیار به بخش خصوصی است ، نه به آن معنا که از وزارت خانه ای به وزارت خانه دیگر کوچک سازی شکل گیرد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس با بیان اینکه هم اکنون مدیریت قسمت های مختلف تحت نظارت این وزارتخانه به دست دیگر وزارتخانه قرار گرفته است گفت: در حال حاضر وزارتخانه هایی چون بهداشت و درمان و ورزش و جوانان البته وزارت کشور عهده دار بخش بزرگی از وظایف ذاتی وزارت خانه گردشگری هستند برای نمونه می توان به گردشگری سلامت اشاره کرد که چطور توسعه آن در دست وزارت بهداشت درمان و دانشگاه های علوم پزشکی در استان‌ها است.
وی همچنین ادامه داد: از سویی دیگر با ایجاد معاونت گردشگری در استان هایی چون فارس عملا اختیارات و نظارت های اداره کل میراث فرهنگی این استان به عهده معاونت استانداری قرار گرفته است.
به گفته فخری هم اکنون گردشگری در وضعیت خطر قرار گرفته و اگر فکری به حال و روز این صنعت نشود تعطیلی واحدهای صنفی گردشگری برای همیشه وجود دارد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فارس تاکید کرد: بارها از مسئولان دولتی و سیاسی کشور و استان درخواست شده که گردشگری یک کار تخصصی است و باید از نظر کارشناسی متخصصان در امور تصمیم گیری استفاده شود البته گاهی این اتفاق در استان فارس افتاده ولی در حد برگزاری چند جلسه دورهمی که خروجی نداشته و بیشتر به جلسات انتخاباتی و به قول معروف شوآف شباهت داشته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای