آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26652

از بازار شب یلدا چه خبر؟

طبق اعلام اتحادیه ها و تشکل های حوزه بازرگانی، با وجود فراوانی محصول و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، قیمت اقلام شب یلدا نوسانی ندارد.

از بازار شب یلدا چه خبر؟
طبق اعلام اتحادیه ها و تشکل های حوزه بازرگانی، با وجود فراوانی محصول و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، قیمت اقلام شب یلدا نوسانی ندارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیش از مواجهه و مبارزه با کرونا، هر سال برنامه ریزی برای عرضه مستقیم کالاهای مربوط به بازار شب یلدا در سطح بازار انجام می شد، امسال با پشت سر گذاشتن همه گیری ویروس کرونا، بازار شب یلدا دوباره رونق گرفته است.
ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: در ۴ نقطه پایتخت با برپایی نمایشگاه شب یلدا، کالاهای مرتبط با قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.
بیشتر بخوانیم: سفره شب یلدا چقدر آب می‌خورد؟+اینفوگرافی
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون می گوید: مرکبات، کیوی و انار جزء این کالاهاست، همچنین گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهی و صنایع کنسرو و شیرینی جات از این قبیل کالاهاست که قرار است عرضه شود.
خانم زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید، کمبودی در عرضه مرکبات و انار شب یلدا نداریم.

بررسی های میدانی از سطح بازار نشان می دهد که تقاضا برای خرید اقلام شب یلدا همچون میوه، آجیل و شیرینی و دیگر تنقلات مربوط به این شب بالاست چرا که بعد از ۲ تا ۳ سال که مردم بدلیل ویروس کرونا نتوانستند دورهم‌ جمع شوند، امسال برنامه مفصلی برای دورهمی این شب دارند.
با توجه به آنکه چند ساعت تا طولانی ترین شب سال باقی مانده است به سراغ مسئولان می رویم تا از آخرین وضعیت عرضه و قیمت اقلام با خبر شویم:

قیمت مرغ در شب یلدا کماکان کمتر از نرخ مصوب

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ گرم در عمده فروشی ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان و خرده فروشی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است.
او قیمت هرکیلو ران مرغ را ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، سینه ۱۱۰ هزار تومان و فیله مرغ را ۱۲۰ هزارتومان اعلام کرد.
یوسف خانی می گوید: با توجه به مازاد عرضه در برابر تقاضا پیش بینی می شود که قیمت مرغ در بازار شب یلدا نوسانی نداشته باشد.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: بنابر آمار قیمت انواع ماهی نسبت به ابتدای سال ۲۰ درصد و مدت مشابه سال قبل ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته است.
به گفته او، با توجه به قیمت بالای ماهی و کاهش قدرت خرید، بازار ماهی تغییری در شب یلدا نخواهد داشت.

فراوانی عرضه عامل اصلی ثبات بازار میوه شب یلدا

اکبر یاوری عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: با توجه به فراوانی عرضه اقلام شب یلدا، بازار نوسان چندانی ندارد.
او قیمت هرکیلو انار دماوند را ۴۰ هزارتومان، انار ساوه ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان، پرتقال شمال ۷ تا ۱۰ هزارتومان، سیب زرد ۱۵ تا ۳۵ هزارتومان، سیب قرمز ۱۵ تا ۳۰ هزارتومان، خرمالو ۱۵ تا ۲۷ هزار تومان، نارنگی ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان، ازگیل ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان، کیوی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، موز ۵۲ هزارتومان و هندوانه ۵ تا ۸ هزار تومان اعلام کرد.
یاوری می گوید: انار و هندوانه ۲ قلم اصلی سبد شب یلداست که در خصوص تامین و عرضه آن مشکلی وجود ندارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان گفت: با توجه به ذخیره سازی کافی برای بازار شب یلدا پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

کمبودی در عرضه ماهی شب یلدا نداریم

آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی های ماهیان سردآبی گفت: اکنون قیمت هرکیلو قزل آلا در عمده فروشی تهران ۸۰ هزار تومان است که حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی باید عرضه شود.
به گفته او، با توجه به فراوانی قزل آلا، کمبودی در عرضه ماهی شب یلدا نداریم.
نبی زاده می گوید: قزل آلا از گونه ماهیانی است که همیشه در دسترس مردم قرار دارد؛ بنابراین کمبودی در عرضه نداریم.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: با ازدیاد تقاضا برای خرید ماهی پیش بینی می شود که نوسان جزئی در بازار قزل آلا رخ دهد چرا که تقاضا برای خرید قزل آلا نسبت به دیگر گونه ها بالاتر است.

یلدای امسال گران‌تر از همیشه یلدای امسال گران‌تر از همیشه

کمبودی در عرضه آجیل و خشکبار نداریم

علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه کمبودی در عرضه آجیل شب یلدا نداریم، گفت: علی رغم آنکه بازار شب یلدا نزدیک برداشت محصول است، اما هیچ کمبودی در توزیع وجود ندارد.
به گفته او، طی سال های اخیر، بازار آجیل و خشکبار به سبب شیوع کرونا رونقی نداشت، اما امسال بعد از کرونا اولین سالی است که مردم می خواهند شب یلدا را همانند سنوات قبل دور هم‌جشن بگیرند.
ارزانی ممقانی می‌گوید: علی رغم تورم بالای ۴۰ درصد، اما قیمت آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۱۵ درصد رشد داشته است.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت هرکیلو پسته را ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان، بادام هندی ۴۰۰ تا ۵۴۰ هزار تومان، مغز گردو ۲۹۰ تا ۵۸۰ هزار تومان، مغز بادام ۳۴۰ تا ۴۲۰ هزار تومان، کدو گوشتی ۲۲۰ تا ۳۸۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۱۹۰ تا ۲۹۰ هزار تومان، کشمش ۹۰ تا ۱۲۵ هزار تومان، برگه زردآلو ۱۲۰ تا ۲۸۰ هزار تومان، بادام زمینی ۸۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و آجیل را ۱۶۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
با توجه به فروش فوق العاده اصناف به مناسبت شب یلدا و همچنین تشدید بازرسی ها، بازار اقلام شب یلدا در آرامش به سر می برد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای