آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15308

افزایش تبدیل باغات مرکبات به شالیزار

گرانی برنج انگیزه کشت این محصول را دوچندان کرد رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل گفت: افزایش نرخ برنج انگیزه کشت این محصول را در برنج‌کاران دوچندان کرده است از

افزایش تبدیل باغات مرکبات به شالیزار

گرانی برنج انگیزه کشت این محصول را دوچندان کرد

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل گفت: افزایش نرخ برنج انگیزه کشت این محصول را در برنج‌کاران دوچندان کرده است از این‌رو تعداد قابل توجهی از باغات مرکبات خرد تبدیل به شالیزار شدند چراکه قیمت مرکبات در سال گذشته روند نزولی داشت.
به گزارش مزرعه سبز به نقل از ایلنا، حسن تقی‌زاده با اشاره به رکود در بازار برنج گفت: بعد از اینکه دولت برای متعادل کردن بازار برنج نرخ مصوب کیلویی 65 هزار تومان را برای این محصول در نظر گرفت خرید و فروش در این بازار راکد شد؛ رکود بازار از آخرین ماه سال گذشته آغاز و در سال جدید نیز همچنان ادامه دارد.

قیمت برنج در سال جدید تغییری نکرده است

وی با بیان اینکه بازار برای تامین ماه رمضان اقدامی نکرده است، گفت: قیمت برنج در سال جدید تغییری نکرده است و با همان نرخ سال گذشته عرضه می‌شود. بخش قابل توجهی از برنج از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری شد اما این فروشگاه بعد از اعلام قیمت دستوری برنج از عرضه آن در بازار اجتناب کردند چرا که بر این باور هستند گران خریداری کردند و فروش آن زیر نرخ خریداری شده توجیه ندارد.
رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل با اشاره به نرخ انواع برنج در بنکداری، گفت: طارم کشت اول کیلویی 75 هزار تومان، طارم کشت دوم کیلویی 85 هزار تومان، فجر کیلویی 55 هزار تومان، ندا کیلویی 42 هزار تومان، شیرودی کیلویی 45 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

کشت جدید در مرداد و شهریور سال جاری وارد بازار می‌شود

این فعال اقتصادی با بیان اینکه کشت جدید در مرداد و شهریور سال جاری وارد بازار می‌شود، خاطر نشان کرد: این احتمال وجود دارد که بازار تا نیمه اول سال همچنان آرام باشد اما مطابق با پیش‌بینی‌ها اگر نرخ دستوری از قیمت برنج برداشته شود بدون تردید شاهد افزایش نرخ برنج در سال جدید خواهیم بود؛ از سوی دیگر افزایش نرخ دستمزد کارگران تصاعدی شدن قیمت برنج را تقویت می‌کند.
وی میزان کشت برنج در سال جاری را قابل توجه دانست و افزود: افزایش نرخ برنج انگیزه کشت این محصول را در برنج‌کاران دوچندان کرده است و کشاورزان پیش از آغاز سال جدید اقدامات لازم از جمله شخم‌، کاشت و ….. را انجام داده‌اند و امیدوارند که شرایط آب و هوا با کشاورزان تا پایان فصل برداشت همراه باشد.
تقی‌زاده با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از باغات مرکبات خرد تبدیل به شالیزار شدند، افزود: در سال گذشته بازار خرید و فروش مرکبات افت چشم‌‌گیری کرد از این‌رو باغداران مشتاق شدند که نوع کشت محصول خود را تغییر بدهند و اقدام به کشت برنج کنند.
این فعال اقتصادی با رد قاچاق برنج ایرانی، گفت: نوسانات قیمت برنج ارتباطی با قاچاق این محصول ندارد. حجم کمی از برنج قاچاق می‌شود که تاثیری در بازار نمی‌گذارد خرید و دپو برنج از سوی دالان و دارندگان فروشگاه زنجیره‌ای باعث گرانی و کمبود این محصول و در نتیجه گران شدن آن در بازار شد.
وی با بیان اینکه حدود 20 درصد از برنج موجود در بازار در دست کشاورزان است، افزود: کشاورزان نیز رغبتی به فروش محصول ندارند و آن را نگه داشته‌اند و منتظر شرایط بازار در روزهای آینده هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای