آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19950

بهبود امنیت غذایی با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها

طرح جهش تولید در دیمزارها و بهبود تولید در زمین‌های دیم کشور، یکی از طرح‌های با اهمیت در حوزه کشاورزی است که قرار است

بهبود امنیت غذایی با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها
اخبار سبز کشاورزی : طرح جهش تولید در دیمزارها و بهبود تولید در زمین‌های دیم کشور، یکی از طرح‌های با اهمیت در حوزه کشاورزی است که قرار است با همکاری مشترک وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره ) اجرا شود.
سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی جهش تولید در دیمزارها را از راهکارهای مهم برای تامین امنیت غذایی در کشور می‌داند که از جمله طرح‌های مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و به شدت پیگیری می‌شود.
از نظر ساداتی‌نژاد، وجود ظرفیت‌های عظیم تولید در این بخش و حمایت کشاورزان، از نکات حائز اهمیت طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور است. آن‌گونه که وزیر جهادکشاورزی می‌گوید، تولیدات زراعی کشور با اجرای این طرح 20درصد افزایش خواهد داشت؛ چراکه سالانه 3میلیون هکتار زمین آیش در کشور وجود دارد که اگر از آنها بهره‌برداری بهینه شود، به افزایش تولید کمک می‌کنند.
وزیر جهادکشاورزی به دانش‌بنیان کردن تولید در دیمزارها نیز تاکید دارد و می‌گوید: بخش تحقیقات باید در این زمینه کمک کند و بذرهای مقاوم به خشکی را اصلاح و در اختیار کشاورزان قرار دهد. همچنین استفاده از فناوری‌های جدید و سیستم‌های پهپادی و مکانیزاسیون مناسب نیز مورد توجه است.

6 میلیون هکتار اراضی دیم تحت‌پوشش طرح

سیدمصطفی هاشمی، معاون ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز با دانش‌بنیان خواندن طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور و افزایش 20درصدی بهره‌وری اراضی زیر پوشش این طرح نسبت به دیگر اراضی دیم کشور، می‌گوید: این طرح طی سال 1399 با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت جهادکشاورزی با اهدافی مانند تامین امنیت‌غذایی، جلوگیری از خروج ارز، افزایش اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اجرایی شده است و هدف آن زیرپوشش قرار دادن شش میلیون هکتار از اراضی دیم کشور است.
وی همچنین عنوان می‌کند: این طرح برای پنج سال برنامه‌ریزی شده است که وزارت جهادکشاورزی مجری طرح و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وظیفه پشتیبانی طرح را به‌عهده دارد و تاکنون پس از گذشت دو سال از اجرای طرح در سراسر کشور، حدود 2/7 میلیون هکتار از اراضی دیم که 220 هزار کشاورز ساکن در 12 هزار روستای کشور را شامل می‌شود، زیر پوشش قرار گرفته است.
در این طرح تسهیلاتی از قبیل بیمه محصول، آموزش کشت دیم، تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، ماشین‌آلات و… به کشاورزان ارائه می‌شود.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۶۴- تیر ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای