آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30944

ایران سومین تولیدکننده عسل طبیعی

کندوهای مجهز به سنسور؛ ابزاری هشداردهنده در زمان بروز مشکل صنعت زنبورداری با بهره گیری از نوآوری های روز دنیا به سمت بهینه کردن تولید فرآورده های زنبور عسل در

ایران سومین تولیدکننده عسل طبیعی

کندوهای مجهز به سنسور؛ ابزاری هشداردهنده در زمان بروز مشکل

صنعت زنبورداری با بهره گیری از نوآوری های روز دنیا به سمت بهینه کردن تولید فرآورده های زنبور عسل در حرکت است و طبق آمار فائو چین، ترکیه و ایران بیشترین تولید عسل طبیعی را دارند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ؛ صنعت زنبورداری جهان یکی از بخش های پویا و با درآمدزایی بالا در حوزه کشاورزی است که در کلیه بخش ها و زیر مجموعه های خود از جمله تولید فرآورده هایی همچون عسل، ژل رویال، زهر زنبور و بره موم رو به رشد است.

چین، ترکیه و ایران در صدر تولید جهانی عسل طبیعی

در خصوص بازار جهانی محصول عسل طبیعی به‌عنوان اصلی ترین تولید در این صنعت، جدیدترین آمار سازمان فائو نشان می دهد که کشور چین، ترکیه و ایران در جایگاه اول تا سوم دنیا قرار دارند. در واقع فائو می گوید: از نظر حجم تولید عسل طبیعی (و نه تغذیه ای) کشور چین با تولید سالانه بالغ بر ۴۷۰ هزار تن بزرگترین تولید کننده محسوب می شود و ترکیه نیز با رقم زدن تولیدی بالغ بر ۹۶ هزار تن در جایگاه دوم قرار دارد. از سوی دیگر فائو می گوید: ایران نیز با تولیدی بیش از ۷۷ هزار تن سومین تولید کننده عسل طبیعی است.
با این وجود زنبورداران در بازار امروز با چالش های زیادی مانند هزینه بالای تولید عسل مواجه هستند. چرا که عسل یک فرآورده طبیعی است که تولید آن نیاز به کار زیادی دارند و زنبورداران باید هزینه ها را کاهش دهند و در عین حال محصولات عسل با کیفیت بالا را تولید کنند. علاوه بر این، زنبورداران نیز باید با چالش های تغییرات آب و هوایی مقابله کنند؛ به این معنا که با تغییر آب و هوا، پیش بینی زمان فعال بودن زنبورها و زمان ورود آنها به دوره خواب دشوارتر می شود که این امر می تواند تولید منابع عسل ثابت را چالش برانگیز کند.
به عبارت دیگر در سطح جهانی صنعت زنبورداری در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است و با اختلال فروپاشی کلونی و سایر تهدیدات برای زنبورها، زنبورداران مجبور به یافتن راه‌ های جدیدی برای سالم نگه داشتن کندوهای خود شده‌اند. خوشبختانه، نوآوری در این صنعت منجر به تولید برخی از محصولات و تکنیک های جدید عالی شده است که به زنبورداران کمک می کند تا با زمان همگام شوند.
به این ترتیب صنعت جهانی زنبورداری نیز مانند دیگر بخشها البته با کمی تاخیر، در را به روی نوآوری های روز باز کرده است و زنبورداران و محققان این بخش دریافته اند که با افزایش محبوبیت محصولات عسل و موم زنبور عسل، نیاز به نوآوری در زنبورداری اجتناب ناپذیر و ضروری است.

جدیدترین نوآوری‌های صنعت زنبورداری

بر اساس این گزارش یکی از جالب ترین نوآوری هایی که به صنعت زنبورداری وارد شده است و توانسته توجه زیادی را جلب کند «جاروبرقی زنبور عسل» است؛ در واقع جاروبرقی زنبور عسل دستگاهی است که به زنبورداران اجازه می دهد تا زنبورها را بدون آسیب رساندن به آنها از منطقه خارج کنند.
به عبارت دیگر جاروبرقی زنبور عسل یک ابزار ارشمند برای دور کردن زنبور عسل از کندو در زمانی است که به عنوان مثال نیاز به بررسی کندو و یا تعمیر وجود دارد. به این ترتیب بدون اینکه تلفاتی در این میان رخ دهد زنبوردار عملیات مورد نظر را انجام می دهد.
از سوی دیگر «کندوهای مجهز به سنسور» از دیگر تجهیزات روز دنیا است. این حسگرها داده‌ های سریع و در لحظه ای در مورد شرایط کندو از جمله دما، رطوبت و سطح دی اکسید کربن را در اختیار زنبورداران قرار می‌دهند. نکته جالب توجه اینکه از این اطلاعات می توان برای بهینه سازی شرایط کندو و بهبود تولید عسل استفاده کرد. علاوه بر این، سنسورها را می توان به یک سیستم هشدار متصل کرد که در صورت بروز مشکل در کندو، زنبوردار را مطلع می کند.
از سوی دیگر «برس زنبور عسل» یکی دیگر از ابزارهای کاربریدی و ارزشمند برای صنعت زنبورداری است که در حقیقت یک برس نرم است که برای پاک کردن زنبورها از لانه زنبوری یا سایر سطوح به آرامی استفاده می شود. نکته جالب توجه اینکه برس‌ های زنبور عسل نسبت به روش ‌های سنتی حذف، مانند استفاده از چاقو یا شی‌ های آهنی، بسیار ملایم ‌تر است و آسیب زنندگی کمتری دارد.
بر اساس این گزارش، «سوخت سیگاری» از دیگر ابزارهای کاربردی و نوینی است که در صنعت زنبورداری اخیرا استفاده می شود. این نوآوری در حقیقت نوع خاصی از سوخت است که هنگام سوزاندن دود بسیار کمی تولید می کند. این نوآوری از این جهت مهم است که هنگام استفاده، زنبورها را بسیار آرام می سازند و احتمال نیش زدن آنها را کاهش دهد.

دستگاه‌های عسل گیر؛ ابزاری با کارآمدی بالاتر نسبت به روش‌های سنتی استخراج عسل

بر اساس این گزارش، زنبورداران در سراسر جهان در کنار استفاده از تجهیزات و امکاناتی که از سالهای دور رایج بوده همچون لباس های زنبور عسل که برای جلوگیری از نیش زنبور اصولا زنبورداران هنگام کار می پوشند، با ورود فناوری ها و نوآوری هایی که توسط محققین انجام و تولید می شود می‌توانند بیشترین بهره وری را از محصول خود داشته باشند.
یکی دیگر از این فناوری ها «دستگاه های عسل گیر» است که در واقع ماشین‌ هایی هستند که به زنبورداران کمک می‌ کنند بدون آسیب رساندن به شانه، عسل را از لانه زنبوری خارج کنند.
به گفته کارشناسان این روش بسیار کارآمدتری برای استخراج عسل نسبت به روش سنتی خرد کردن و فشردن لانه زنبوری است.
بر اساس این گزارش، در حالی که این نوآوری ها در صنعت زنبورداری جهان از بسیاری جهات سودمند هستند، اما برخی از اشکالات بالقوه نیز دارند. به عنوان مثال، جاروبرقی زنبورها می تواند باعث استرس و تحریک زنبورها شود. علاوه بر این، استفاده از حسگرها در کندوها می تواند منجر به نظارت بیش از حد بر شرایط کندو شود که می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
همچنین فناوری «درمان کنه واروآ» اگرچه نسبت به نسل‌ های قبلی درمان‌ ها مؤثرتر هستند و پتانسیل کاهش قابل توجهی از تلفات کندو را به دلیل آلودگی کنه‌ های واروآ دارند و همچنین برای زنبورها مضرات کمتری دارند و برای حفظ جمعیت سالم ضروری است، اما این روش درمانی هم در نهایت می تواند گران باشد و از سوی دیگر ممکن است در همه موارد موثر نباشد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای