آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17710

باغ ملی گیاه‌شناسی ایران هویتی ارزشمند

کشور ما پتانسیل و جاذبه‌های فراوانی در حوزه کشاورزی دارد که یکی از مجموعه‌های مهم آن بخش باغبانی است. توجه به این بخش می‌تواند به لحاظ کیفی، کمی

باغ ملی گیاه‌شناسی ایران هویتی ارزشمند
کشور ما پتانسیل و جاذبه‌های فراوانی در حوزه کشاورزی دارد که یکی از مجموعه‌های مهم آن بخش باغبانی است. توجه به این بخش می‌تواند به لحاظ کیفی، کمی و هم به جهت ایجاد ارزآوری در کشور مطرح گردد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی : طی بازدیدی که چند روز قبل از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران ، واقع در منطقه چیتگر تهران داشتم به نکاتی اساسی و قابل بحث رسیدم که در این مقاله به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌کنم.

باغ ملی گیاه‌شناسی ایران هویتی ارزشمند باغ ملی گیاه‌شناسی ایران هویتی ارزشمند

کشت و گذار در هفت اقلیم

بخشی از این گیاهان در کلکسیون‌های بنام مناطق رویشی مهم ایران و جهان کاشته شده‌اند. همچنین دارای دو آبشار، شش دریاچه، رودخانه و جویبار است که همگی آنها به منظور ایجاد مناظر طبیعی ایران و سایر کشورهای دنیا ساخته شده‌اند.
این باغ گیاه شناسی شامل بخش رویشگاه قاره اروپا، رویشگاه قاره آمریکا، رویشگاه گیاهان هیمالیا، بخش گیاهان دارویی، بخش گیاهان آذربایجان و قفقاز، بخش گیاهان حوزه البرز، حوزه زاگرس، بخش باغ میوه ایرانی، گیاهان گلخانه‌ای، بخش آربراتوم، بخش باغ سیستماتیک و ناحیه خزر است.
عملیات طراحی و ساخت این باغ در سال 1348 شروع شد و تاکنون احداث بیش از 25 مجموعه گیاهی آن تکمیل گردید.
ویژگی بارز این مجموعه ارزشمند حفظ و نگهداری از آن است که خود بسیار کار سخت و طاقت فرسایی است و تمامی کارکنان و متخصصان این مجموعه وظیفه بسیار بزرگی را برعهده دارند که قابل تقدیر و تشکر فراوان است.

باغ ملی گیاه‌شناسی ایران هویتی ارزشمند باغ ملی گیاه‌شناسی ایران هویتی ارزشمند

باغ گیاه‌شناسی محلی برای دوستداران طبیعت

این باغ به دلیل مناظر طبیعی و متنوع، طرفداران فراوانی دارد و تقریبا همه روزه مردم به بازدید از این باغ می‌روند.
جدا از جنبه‌های ظاهری و زیبایی این باغ به لحاظ ابعاد علمی، تخصص، پژوهشی مکانی برای علاقه‌مندان حرفه‌ای‌تر در حوزه باغبانی است و می‌تواند جهت مطالعه دانشجویان و افراد محقق بستر مناسبی را فراهم آورد.
نکته بعدی لزوم ارزش‌گذاری و بها دادن به این مجموعه از طرف وزارت جهاد کشاورزی و خصوصاً معاونت باغبانی است که باید از بین آحاد مردم و متخصصان امر را جهت بازدیدهای علمی و پژوهشی از این باغ ترغیب و تشویق نماید.
این مجموعه که بدون اغراق بی‌نظیر در کل منطقه خاورمیانه است؛ علاوه بر اینکه تنوع گیاهی و اقلیمی ایران را به تصویر می‌کشد می‌تواند جهت عرضه انواع گیاهان سایر کشورهای جهان به نوعی از لحاظ توریسیم و جذب گردشگران نقش مهمی را در این رابطه داشته باشد.
همچنین بر مسئولین و سیاست گذاران حوزه کشاورزی است که در بسط و نگهداری از این مجموعه کوشا بوده و به دلیل خشکسالی که در کشور وجود دارد مانع از لطمه و صدمه به این مجموعه با ارزش شوند.
باغ ملی گیاه‌شناسی ایران همانطور که از اسم آن معلوم است، متعلق به نسل‌های مختلف مردم ایران است و می‌توان در جهت اعتلا و پیشرفت کشاورزی و حوزه باغبانی کشورهای حرف‌های بسیاری را در جهان برای گفتن داشته باشد.
با توجه به وضعیت بحران آب در کشور و خشکسالی‌های مدام وجود این مجموعه فرصتی مغتنم و بی‌تکرار در کشاورزی کشور است.

امیرهوشنگ عسگر سمنانی ـ کارشناس بازرگانی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای