آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20733

بحران آب در شهرکرد

قطعی آب چند روزه در شهرکرد و چند شهر دیگر این استان که منبع تامین آب آن‌ها چشمه کوهرنگ است، زنگ خطری جدی برای مدیریت صحیح بحران را به صدا درآورد

بحران آب در شهرکرد
قطعی آب چند روزه در شهرکرد و چند شهر دیگر این استان که منبع تامین آب آن‌ها چشمه کوهرنگ است، زنگ خطری جدی برای مدیریت صحیح بحران را به صدا درآورد، چشمه آب کوهرنگ برای چندمین بار، دست مسئولان استانی را در تامین آب شرب بست و نشان داد دیگر نباید به این چشمه به‌عنوان یک منبع آب پایدار نگاه کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، در این رابطه استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: سه خط پدافندی برای تامین آب آشامیدنی شهرکرد اجرا شد.
غلامعلی حیدری بامداد سه‌شنبه در حاشیه بازدید از خط انتقال آب اضطراری به شهرکرد معروف به عمان سامانی، با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات آب شرب، تاکید کرد: بعد از بارش‌های سیل‌آسای اخیر و پیرو حادثه نادر برای شبکه انتقال آب آشامیدنی از چشمه کوهرنگ به شهرکرد و گل‌آلود شدن آن، آب آشامیدنی بیش از ۵۰ درصد از مردم استان در مسیراین خط انتقال آب شهرکرد و شهر‌های در مسیر این خط با مشکل مواجه شد.

رفع مشکل آب آشامیدنی شهرکرد

وی افزود: به‌همین منظور بلافاصله برای رفع مشکل آب آشامیدنی شهرکرد از بالاترین مقام‌ها در سطح ملی پیگیری و مجموعه وزارت نیرو گروه‌های حرفه‌ای از سراسر کشور بسیج شد.
حیدری تصریح کرد: در این راستا سه خط پدافندی با سرعت مطالعه شد که خط نخست از تصفیه‌خانه سامان بود و علاوه بر تامین آب آشامیدنی سامان ۱۳۰ لیتر بر ثانیه به آب آشامیدنی شهرکرد کمک کرد.
وی یادآور شد: خط پدافندی دوم از عمان سامانی است که کشاورزان برای اجرای آن همکاری مطلوبی داشتند و پس از تصفیه و تایید مرکز بهداشت، امروز ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱ وارد مدار می‌شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: خط سوم پدافندی از فدک است که به‌صورت شبانه‌روزی گروه‌هایی از سراسر کشور بسیج شده‌اند و با کمک دکل‌های نوری در سه شیفت مشغول کار هستند تا در کوتاه‌ترین مدت با ورود این خط به مدار مشکل آب آشامیدنی شهرکرد رفع شود.

سختی فراوان شهروندان شهرکرد

وی با اشاره به سختی فراوان شهروندان شهرکرد در این حادثه گفت: استمرار این میزان گل‌آلودگی در چشمه کوهرنگ سابقه نداشته است و کارشناسان، عوامل این مهم مانند رانش احتمالی در داخل چشمه را بررسی می‌کنند.
حیدری تاکید کرد: در ابتدای ورودم به این مسئولیت به مردم چهارمحال و بختیاری قول دادم آب پایدار را تامین کنم که این وعده امسال محقق و آب پایدار وارد شبکه می‌شود.

اجرای سه خط پدافندی برای تامین آب آشامیدنی شهرکرد

وی افزود: با این اقدام حداقل ۵۰ درصد مردم چهارمحال و بختیاری از این آب پایدار بهره‌مند و برخوردار می‌شوند.
استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اجرای این سه خط پدافندی برای تامین آب آشامیدنی شهرکرد یک کار سه ماهه بود که در کمتر از یک هفته انجام شد.
وی یادآور شد: امید است تا اواخر امروز، خط سوم پدافندی انتقال آب آشامیدنی به شهرکرد به‌زودی تکمیل و وارد مدار شود.

ایجاد تنش آبی در 7 شهر و ۳۴ روستای چهارمحال و بختیاری

به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود از روز یکشنبه ۱۶ مرداد گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.
نصب تجهیزات رفع کدورت، اضافه شدن تعدادی تانکر آبرسانی به امکانات چهارمحال و بختیاری و توزیع آب در محلات، راه‌اندازی ایستگاه‌های بسته‌بندی آب و اضافه کردن تعدادی چاه از بخش کشاورزی، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی از جمله اقداماتی است که تاکنون برای رفع مشکل انجام شده است.
خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ به شهرکرد به دلیل کدورت بالا از مدار خارج شده است و شهرکرد در هشتمین روز بی آبی قرار دارد؛ بیش از ۷۰ تانکر مشغول آبرسانی به مردم هستند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای