خبر فوری
شناسه خبر: 13502

تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده

تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده باعث شده تا صادرات کشورمان با دشواری‌های زیادی مواجه شود.

تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده

اخبار سبز کشاورزی؛ تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده باعث شده تا صادرات کشورمان با دشواری‌های زیادی مواجه شود. در موارد متعددی به‌ویژه وقتی قرار است محصول تولید ایران به بازارهای اروپا و آمریکا راه یابد، تحریم‌های ایالالت متحده بیش‌تر رخ می‌نماید و تاثیر افزون‌تری دارد؛ تا جایی که گاه صادرکنندگان مجبور می‌شوند وابستگی آن محصول را به ایران و ایرانی به طور کامل کتمان کنند.

در مورد میگوی ایران رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان آبزیان اخیراً تصریح کرده که صادرکنندگان میگوی ایرانی برای آنکه بتوانند به بازارهای بحرین، عربستان، آمریکا، کانادا و اروپا راه یابند مجبورند میگو را به صورت فله به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ارسال و از آنجا در بسته‌بندی و بدون ذکر نام ایران به بازارهای هدف صادر کنند.

این بدان معنی است که اگر محصولاتی مانند بخواهد به نام ایران صادر شود، احتمالاً دچار پیچیدگی‌ها و مزاحمت‌هایی تحریمی ایالات متحده می‌شود. به همین دلیل هنگامی که این محصول می‌خواهد مرحله نهایی بسته‌بندی را طی کند و راهی بازار کشورهای ذکر شده، بشود مجبور است وابستگی به ایران و ایرانی بودن خود را کتمان و پنهان کند تا مشکلات و موانع احتمالی مانع از کامیابی فرایند صادرات نشود.

البته این دردسرها محدود به میگو و محصولاتی مانند آن نیست؛ در مواردی مانند خاویار، ایرانی بودن کالا به ارزش و اعتبار آن می‌افزاید و به همین دلیل صادرکنندگان این گونه محصولات امکان پنهان‌کاری و کتمان نام ایران را ندارند؛ چراکه به اعتبار و ارزش کالایشان لطمه می‌خورد.

به‌همین دلیل، در این گونه کالاها با همه خطرهایی که وجود دارد نام ایران و ایرانی بودن کالا کاملا و به طور روشن اظهار می‌شود. در مواردی مانند زعفران، میگو و… زحمت کشاورزان و صیادان ایرانی موجب کامیابی دلالان جهانی می‌شود و کسانی که بر سر راه صادرات ایران نشسته و از صادرات مجدد کالاهای ایرانی بدون هویت سود می‌برند، مایل به پایان یافتن تحریم‌ها و تمام عیار شدن همکاری تجاری ایران و کشورهای دیگر نیستند.

این افراد لزوما ایرانی نیستند؛ اما در میان ایرانیان عده‌ای هستند که از وجود تحریم‌ها سود می‌برند و مایل به پایان یافتن تحریم‌ها نیستند.

اما این وضعیت باید مورد توجه مقامات کشورمان قرار گیرد. برخی تصمیم‌گیران و یا تصمیم‌سازان ایرانی با حرارت زیاد از خنثی شدن تحریم‌ها سخن می‌گویند و چنین وانمود می‌کنند که گویی هیچ آسیبی در اثر اعمال این تحریم‌ها به کشورمان وارد نشده و قرار نیست وارد شود؛ اما دست‌کم این نمونه‌ها و نمونه‌های دیگر شبیه به این نه فقط کارکرد تحریم‌ها را نشان می‌دهد؛ بلکه تاثیر آن و مزاحمتی که برای صنعت تجارت کشورمان پدید آورده را به نمایش می‌گذارد.

در واقع کشورهای متعددی به دلایل گوناگون خود را مقید به پیروی از تحریم‌های ایالات متحده می‌دانند و حتی اگر انگیزه‌ای برای رعایت این تحریم‌ها نداشته باشند، تحریم‌های آمریکا به ابزاری تیدیل شده تا آنها از ایران امتیاز بگیرند.

در واقع این رفتار کشورها و امتیازگیری از ایران با اهرم تحریم‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها به حقانیت و تعهد اخلاقی پایبند نیستند و این مفاهیم برای آنها معنایی ندارد.

بسیاری از کشورهای حتی کشورهایی که ایران آنها را متحد خویش می‌داند، در موارد گوناگون و مواقع مختلف با اهرم‌هایی که در اختیار داشته‌اند به امتیازگیری از ایران برخاسته‌اند و منافع خویش را تأمین کرده‌اند.

این کشورها در واقع، توجهی ندارند که در منازعه ایران و یالات متحده حق به جانب کیست، آنان می‌خواهند از این منازعه حداکثر سود را نصیب خود سازند، خواه این سود از طرف ایرانی تامین شود و یا واشنگتن برای پشت کردن به ایران امتیازهایی به شرکای و متحدان خود بدهد.

در واقع مدیران و تصمیم‌گیران ایرانی باید یاد بگیرند که اگر جمهوری اسلامی ایران، رهبران و مقاماتش نگاهی ایدئولوژیک به اقتصاد دارند، در سایر کشورها این نگاه ایدئولوژیک وجود ندارد و کشورها دلیلی نمی‌بینند اقتصاد را با مبارزه حق‌طلبانه و مانند آن گره بزنند.

تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان ایرانی باید یاد بگیرند اقتصاد ماهیت مستقل، کارکرد طبیعی و رفتار ویژه خود را دارد و با خبرهای دیگر جمع نمی‌شود.

نادر کریمی جونی ـ کارشناس اقتصاد کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای