خبر فوری
شناسه خبر: 44068

حزب مجازی تشکل‌های کشاورزی: نقش‌‌آفرینی برای تشکیل کمیسیون کشاورزی مقتدر

هر روستا یک ستاد انتخاباتی دانش آموختگان کشاورزی

تاریخ‌های مهم و سرنوست‌ساز برای بخش کشاورزی را باید همواره به حافظه سپرد و برای آن برنامه‌ریزی جامعی را در راستای دست‌یابی به نتایج مورد نظر داشت.

هر روستا یک ستاد انتخاباتی دانش آموختگان کشاورزی

اخبار سبز کشاورزی؛ محمد قربانی. استاد دانشگاه فردوسی مشهد| یکی از این تاریخ‌های مهم ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ است که هم سرنوشت طرح‌ها و لوایح تحول‌آفرین بخش کشاورزی و هم سرنوشت سکانداری وزارت جهادکشاورزی را برای حکمرانی متعالی و هوشمند آینده کشاورزی مشخص خواهد کرد که هر دو به‌طور مستقیم به سفره همه مردم ایران و به‌ویژه معیشت و آینده کشاورزان و کشاورزی و درواقع آینده امنیت غذایی مردم ایران و امنیت معیشتی فعالان زنجیره کشاورزی و غذایی پیوند می‌خورند.


بیشتر بخوانید: مدافعین حقوق کشاورزان در مجلس آینده


فضای انتخاباتی مجلس دوازدهم تا حدود ۹۵درصد از جهت تأیید صلاحیت افراد ثبت‌نام شده برای گزینش نهایی مشخص شده است و کم کم نوبت نقش‌آفرینی همه مردم ایران به‌ویژه کشاورزان و روستاییان فرا می‌رسد که برای دست‌یابی به نتایج پیش‌گفته باید برای انتخاب نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی مشارکت جدی و با حساسیت بالا داشته باشند تا کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست قوی‌تر، فعال‌تر، متخصص‌تر، کاربلدتر، باتجربه‌تر و با اقتدارتر شکل گیرد.

همگرایی در جامعه کشاورزی

سوال این است که چگونه می‌توان چنین فضایی را در شرایط واقعی پیش‌رو رقم زد و همگرایی لازم را در جامعه کشاورزی و گستره ایران اسلامی به‌ویژه در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها ایجاد کرد؟


بیشتر بخوانید: حق مأموریت ارزی و اعمال محدودیت‌های دولتی


نقش آفرینی تشکل ها در ورود متخصصین کشاورزی به مجلس

نویسنده معتقد است تشکل‌های کشاورزی می‌توانند در شکل‌دهی چنین جریانی نقش‌آفرینی لازم را داشته باشند مشروط به آن‌که از پوسته درون‌گرا و فعالیت‌های انفرادی خود خارج شده و همه در قالب یک تشکل جمعی بزرگ، همگرایی و هم‌افزایی لازم را برای مطالبه‌گری در انتخابات آینده داشته باشند.

حزب مجازی نه چپ، نه راست کشاورزان

به باور نویسنده تشکل‌های کشاورزی و غذایی یک لشکر بزرگ را تشکیل می‌دهند که می‌توانند در تشکیل کمیسیون کشاورزی  تحول‌آفرین، نقش‌آفرینی لازم را با موفقیت بالا داشته باشند زیرا این لشکر بزرگ، نقش و کارکردهای «حزب مجازی تشکل‌های کشاورزی» دارد که مجموعه‌ای بزرگ و واقعی از اتحادیه‌ها، کانون‌ها، تعاونی‌ها، سندیکاها، انجمن‌ها، اتاق‌ها و نظام‌های کشاورزی و غذایی در رشته‌ فعالیت‌های مختلف از مزرعه تا سفره  و برد اطلاع‌رسانی نشریات تخصصی کشاورزی را در بر می‌گیرد و در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها، مراکز مختلفی را برای ارتباط مستقیم با مردم دارند. لذا در ارتباط تنگاتنگ با مردم هستند و مورد اعتماد آن‌ها.

رای دادن به متخصصین کاربلد

برای اثربخشی این حزب مجازی اما واقعی در میدان و فضای انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم باید به سرعت چند اقدام راهبردی را شکل داد تا بتوان کاندیداهای متخصص، باتجربه و کاربلد در حوزه کشاورزی و محیط زیست را با رای بالا به مجلس فرستاد تا بتوانند در کمیسیون کشاورزی نقش‌آفرینی لازم را در مشورت با تشکل‌های کشاورزی برای تحول در کشاورزی داشته باشند:

۱. تشکیل شورای مرکزی بزرگ از نمایندگان تشکل‌های کشاورزی با وظایف پنج‌گانه

الف- سازماندهی فضای ارتقای مشارکت در  انتخابات،

ب- ایجاد سازمان کار تشکیلاتی برای فعالیت منسجم انتخاباتی،

ج- تدوین برنامه‌ها، دغدغه‌ها و خواسته‌های تشکل‌های کشاورزی

د- گزینش کاندیداهای نهایی متخصص، کارآمد و با تجربه در حوزه‌های کشاورزی و محیط زیست و

ه- رایزنی با سایر احزاب و گروه‌های حامی کشاورزان و امنیت غذایی

 ۲. رایزنی با احزاب و گروه‌های حامی بخش کشاورزی و امنیت غذایی در سطح ملی و در حوزه‌هایی که این حزب مجازی دارای کاندیدای گزینش شده نهایی است تا در فهرست نهایی آن‌ها قرار گیرد (سهمیه‌ گرفتن کشاورزی از فهرست‌های انتخاباتی) و یا در شهرهای بدون فهرست مورد حمایت آن‌ها نیز قرار گیرد.

هر کشاورز حامی نامزد متخصص

 ۳. ایجاد ستادهای تبلیغاتی تحت عنوان "هر روستا یک ستاد" و " هر کشاورز یک حامی" برای کاندیداهای مدنظر حزب مجازی تشکل‌های کشاورزی و کاندیداهای همسو در تمام روستاها (تبلیغات پارتیزانی و دهان به دهان بدون هزینه مالی)

 ۴. تشویق رای‌دهندگان در مناطق شهری با استفاده از همه ابزارهای در دسترس که تاکنون راه ارتباطی تشکل‌های کشاورزی و غذایی با مردم برای عرضه محصولات تولیدی کشاورزی و غذایی بوده است.

 ۵. برگزاری همایش‌های منطقه‌ای با حضور کاندیداهای کشاورزی نهایی شده برای تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های حمایتی از کشاورزی و امنیت غذایی

نحستین کمیسیون تخصصی با اکثریت قریب به اتفاق متخصصین

نویسنده معتقد است در چارچوب سازوکارهای تعریف شده علاوه بر افزایش مشارکت در انتخابات، می‌توان برای اولین‌بار کمیسیون کشاورزی متخصص کاربلد، خبره و دارای دغدغه‌های اساسی کشاورزی و امنیت غذایی را شکل داد و امید داشت تا به امنیت غذایی هدف‌گذاری شده در برنامه هفتم از طریق حل مسئله‌ها و بحران‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری از طریق دانش‌بنیان‌سازی و فناورسازی کشاورزی دست یافت که میوه‌های آن چیزی جز رشد و توسعه بخش کشاورزی، تولید غذای ارزان و ارتقای درآمد فعالان زنجیره کشاورزی نخواهد بود.

کمیسیون کشاورزی مقتدر، دانا و توانا

امید این که تشکل‌های کشاورزی در این پیچ تاریخی بزرگ کشاورزی و امنیت غذایی، حساسیت‌های این دوره از انتخابات مجلس را از زاویه تشکیل کمیسیون کشاورزی با اقتدار و دانا با مختصات پیش‌گفته درک کرده و با تمام توان از امروز وارد میدان و کارزار انتخاباتی شوند که فردا دیر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای