خبر فوری
شناسه خبر: 45949

تشکیل کمیسیون قدرتمند کشاورزی مجلس در دسترس است

امروز مجلس دوازدهم با پیام رهبری تشریفات معمول آغاز به کار کرد و عملا نمایندگانی که در اسفندماه پیشین در رقابت ها توانسته اند به صحن بهارستان راه یابند یا آن هایی که در همین چند هفته پیش و در دور دوم انتخابات به مجلس شورای اسلامی راه یافتند، کار خود به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را آغاز خواهند کرد..

تشکیل کمیسیون قدرتمند کشاورزی مجلس در دسترس است

اخبار سبز کشاورزی؛ رهبری در بخشی از پیام خود از نمایندگان خواستند قانون‌گذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه‌دارند و از طرفی مجلس از مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی بر حذر باشد تا دقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت نمایندگان به چنین مسائلی نگذرد.

رهبری در بخشی دیگر از این پیام خود کار اصلی نمایندگان را تامین منافع ملی و پیگیری مسائل حوزه انتخابیه در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور دانستند.

در ادامه مراحل شروع به کار مجلس اغاز شد که تشریفات متداولی دارد و معمولا از تصویب اعتبارنامه های نمایندگان شروع می شود و در نهایت به عضویت نمایندگان منتخب در کمیسیون های تخصصی مجلس و تشکیل صحن علنی پایان می پذیرد. در واقع اگر اعتبارنامه نماینده ای تصویب نشود، او نمی تواند به عنوان نماینده مردم در مجلس فعالیت کند و در حوزه ی انتخابیه او، در انتخابات میان دوره ای، نماینده جایگزین انتخاب می شود.


بیشتر بخوانید: نخستین‌بار کمیسیون کشاورزی پر از متخصص شد


اما از این ها گذشته، مجلس شورای اسلامی اصلی ترین و شاید تنها مرجع قانونگذاری عام برای کشور است که می تواند در همه زمینه ها وارد حوزه قانون گذاری، نظارت بر حسن اجرای قانون و نظارت بر عملکرد همه نهاد های و ارگان های دولتی و حاکمیتی شود. از این بابت نمایندگان مردم در بهارستان می توانند برای مجموعه دولتی و حتی برای برخی نهادهای حاکمیتی ریل گذاری کنند و آنان را به مسیرهایی که صلاح می دانند هدایت کنند. به این ترتیب مجلس نقش بی بدیلی در تدوین و حسن اجرای قوانین دارد.

جایگاه امنیت غذایی در مجلس

در این میان موضوع کشاورزی و امنیت غذایی که امور آن در مجلس شورای اسلامی بر عهده کمیسیون کشاورزی است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع غذا، مسکن و پوشاک به عنوان نیازهای اولیه یک انسان در جوامع فعلی به رسمیت شناخته شده اند و مدیران آن جوامع تلاش می کنند تا این نیازهای اولیه و ضروری را برای همه احاد جامعه تامین و قابل دسترس کنند. این وظیفه انکار ناپذیر مجموعه حاکمیت هر کشور است که بتواند مردم خود را سیر و برای آنان سرپناه و لباس تهیه نماید.

کمیسیون تخصصی و کارآمد، لازمه کار

در انجام این وظایف البته مجلس و پارلمان های کشور هم باید به دولت ها کمک کنند، موانع قانونی را از پیش پای دولت ها بردارند و برای تسهیل فعالیت‌های دستگاه اجرایی تمهیدات مناسب بیندیشند.

از این بابت مجلس‌ها را می‌توان اتاق فکر دولت‌ها نامید. قابل درک است که یک اتاق فکر بدون بهره گیری از عناصر کاربلد، دانا و نیز آشنا به امور ذی ربط و تخصصی نمی تواند وظیفه خود را که شناسایی راهکارها و هموار ساختن مسیر اجرای راهکارهاست را به خوبی انجام دهد.

بالاخص در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن که موضوع مهم امنیت غذایی را در بر می گیرد، ضروری است که در این دوره از مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تخصصی قوی و کارآمدی تشکیل شود. البته در دوره های پیشین مجلس هم کمیسیون های خوبی در بخش تخصصی کشاورزی تشکیل شده بود اما از از آن جا که برخی از راه یافتگان به مجلس که دارای تخصص کشاورزی بودند، ترجیح می دادند در بخشی دیگر وظایف نمایندگی را انجام دهند، در دوره هایی، پارلمان کشورمان نتوانست از تمام ظرفیت های تخصصی راه یافته به مجلس در زمینه کشاورزی استفاده کند.

کمیسیون کشاورزی باید حامی تولیدکننده باشد نه مانع

این ضرورت از آن جا احساس می شود که هم اکنون کشورمان در بخش های مهم کشاورزی، دامپروری، پرورش طیور و شیلات دارای فعالان و تولید کنندگان بزرگی است و بخش قابل توجهی از نیاز کشور به غلات، پروتئین های گیاهی و دامی و در یک کلام، غذا به وسیله همین  تولید کنندگان تامین می شود.

این فعالان در واقع یکی از بازیگران بزرگ در اقتصاد ایران هستند. به این ترتیب کشاورزی  در معنای اعم که شامل بخش های گوناگون می شود  نه فقط در تامین غذا که در ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در کشور نقش اساسی دارد.

برای نخستین بار کمیسیونی با اکثریت افراد متخصص یا متبحر در کشاورزی

موجب خوشحالی است که هم اکنون 26 تن از نمایندگانی که به مجلس راه یافته اند، دارای تخصص و یا تجربه های مفید در بخش کشاورزی و شاخه های آن هستند. از این بهتر آن است که برخی از این راه یافتگان، دارای سابقه حضور در کمیسیون کشاورزی هستند و همین امکان تشکیل یک کمیسیون کشاورزی متخصص، با تجربه و آگاه را در این دور از مجلس شورای اسلامی فراهم می سازد. به ویژه آن که تعداد اعضای هر کمیسیون بین 21 تا 24 نفر است و کمیسیون کشاورزی در دوره پیشین مجلس فقط 23 عضو داشت واین  به آن معنی است که این 26 تن راه یافته به بهارستان نه فقط برای تشکیل کمیسیون کشاورزی کافی هستند، بلکه سه تن از ایشان هم می توانند در کمیسیون های دیگر مانند نفت و انرژی یا صنایع از منافع کشاورزان دفاع نمایند.

ضرورت عدم ورود و سرریز شدن دیگر کمیسیون‌ها در کمیسیون کشاورزی

شایسته است ریاست و هیات رئیسه مجلس مقرر نماید ابتدا کمیسیون تخصصی با اعضا متخصص تحصیلکرده و تجربه عملی در کشاورزی و حرفه‌ای تکمیل شود که در آن صورت 23 متخصص در کمیسیون کشاورزی گردهم خواهند آمد که الفبای کشاورزی و مراحل کاشت، داشت و برداشت، پرورش، تولید و هزینه فایده را می‌دانند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای