خبر فوری
شناسه خبر: 46004

سازمان ملی استاندارد ایران در مسیر تعالی امنیت غذایی کشور

قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد را می‌توان نقطه عطفی در بالندگی و شکوفایی مقوله استاندارد در نظام اجرایی کشور تلقی نمود.

سازمان ملی استاندارد ایران در مسیر تعالی امنیت غذایی کشور

اخبار سبز کشاوری؛ با تصویب و ابلاغ قانون، تدوین و اجرای سند جامع و نقشه راه تحول نظام استاندارد سازی کشور و مدیریت کیفیت به‌عنوان اصلی‌ترین وظایف سازمان ملی استاندارد ایران تعیین شده است.

برای تحقق اهداف و وظایف سازمان، ارکان سازمان به‌ویژه شورای عالی استاندارد وظایف بس خطیری را عهده‌دار هستند.

در ماده 34 قانون ترکیب شورای عالی استاندارد و در ماده 35 وظایف و اختیارات شورای عالی استاندارد به تفصیل بیان گردیده است.

تصویب اجرای اجباری استانداردها در سراسر کشور

یکی از بهترین وظایف شورای عالی استاندارد مطابق بند 12 از ماده 35 قانون، تصویب اجرای اجباری استانداردها در سراسر کشور، لغو یا تعلیق آن ها جزو وظایف شورای عالی استاندارد منظور شده است.

استاندارد اجباری به منظور اطمینان وارد کننده و صادر کننده از سلامت کالا انجام می شود. در آزمایش‌های استاندارد اجباری کمیت و کیفیت کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاندارد اجباری، استانداردی است که اجرای تمام یا بخشی از آن در کشور، به ترتیبی که در قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران مقرر شده است جهت تولید برای مصرف داخلی، صادرات یا واردات اجباری می‌گردد.

استاندارد اجباری آفت‌کش‌های شیمیایی

در اجرای این وظیفه قانونی، شورای عالی استاندارد در یکصد و هفدهمین نشست خود به تاریخ 24/04/1402 در زمینه اجرایی شدن استاندارد اجباری آفت کش های شیمیایی مصوبه بسیار مهمی را ابلاغ نموده است که عیناً به شرح ذیل نقل می شود:

ردیف 13-مصوبه یکصد و هفدهمین نشست شورای عالی استاندارد:

با اجرای اجباری استانداردهای انواع آفت کش ها به شرح ذیل موافقت گردید:

-گروه اول: آفت‌کش‌هایی که استاندارد ملی دارند، با مهلت یکساله اجباری شده و چنانچه استانداردی نیاز به بازنگری داشته باشد با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی – سازمان حفظ نباتات انجام گردد.

-گروه دوم: آفت‌کش‌هایی که استاندارد ملی ندارند با مهلت 2 سال می‌بایست استانداردهای آنها تدوین و سپس اجباری گردند.

وزارت جهاد کشاورزی- سازمان حفظ نباتات موظف گردید در ابتدای هر سال لیست آفت‌کش‌های جدید را جهت تدوین استاندارد ملی به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه نموده و پش از گذشت 3 ماه از تدوین استاندارد، اجرای آن ها اجباری می گردد.

اجرای اجباری استانداردها بر اساس بند 4 شرح وظایف تفصیلی وزارت جهاد کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان و واردکنندگان آفت کش ها بوده و سازمان ملی استاندارد ایران مسئولیت نظارت بر حسن اجرای استاندارد را دارد.

اجرایی شدن استاندارد اجباری آفت‌کش‌ها به‌عنوان یک ضرورت اجتماعی

بدون شک اجرایی شدن موضوع استاندارد اجباری آفت‌کش‌ها، دستاوردهای شایان توجهی را به همراه خواهد داشت که ذیلاً اشاره می‌شود:

1-یکی از دستاوردهای استاندارد اجباری، حمایت از مصرف‌کننده داخلی است. این استاندارد کیفیت کالاهای وارداتی را بررسی و از ورود کالاهای نامرغوب به کشور جلوگیری می‌کند.

به این ترتیب تولیدکنندگانی که مواد اولیه مورد نیازشان را وارد می کنند، همچنین مصرف کنندگان داخلی، با استاندارد اجباری مورد توجه و حمایت قرار می گیرند.

2-مسئولیت آنالیز سموم برعهده آزمایشگاه‌های دارای ایزو 17025 محول خواهد شد و آزمایشگاه‌هایی که فاقد مجوزهای قانونی باشند نمی‌توانند در این عرصه ورود پیدا کنند.

3-سموم صادراتی در عرصه بازارهای جهانی از جایگاه بهتری برخوردار می‌شوند.

4-با توجه به حک شدن نشان استاندارد بر روی بسته‌های سموم، شهروندان و مصرف‌کنندگان داخلی از کیفیت سموم مورد استفاده اطمینان حاصل می‌کنند.

5- تولیدکنندگان فاقد مجوز از چرخه فعالیت خارج می‌شوند.

6- تسهیل تجارت بین‌الملل.

بنابراین ملاحظه می‌شود که اجرایی شدن استاندارد اجباری آفت‌کش‌ها به‌عنوان یک ضرورت اجتماعی می‌تواند تحول شگرفی را در صنعت سموم کشاورزی کشور ایجاد کند.

در این رهگذر از کلیه صاحب نظران، متخصصان، محافل دانشگاهی و پژوهشی انتظار می‌رود با حضور فعالانه خود زمینه تحقق اهداف قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد خصوصاً اجرای اجباری استاندارد آفت‌کش‌ها را فراهم نمایند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای