«فارماگدون» چالش ترامپیسم در رقابت جهانی کشاورزان آمریکایی
فارماگدون چیست؟ جنگهای تجاری، تعرفهها و سیاستهای متناقض دولت ترامپ، مزارع آمریکا را در آستانه ورشکستگی قرار داده است

کشاورزان آمریکایی در دوره اول ریاست جمهوری ترامپ نیز سختیهای ناشی از جنگهای تجاری آمریکا را تجربه کردند.
اخبار سبز کشاورزی؛ در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، دولت اول ترامپ میلیاردها دلار به کشاورزانی که از جنگهای تجاری که رئیس جمهور آغاز کرده بود آسیب دیده بودند، پرداخت کرد.
حال نیز جنگ تجاری ترامپ برخی از کشاورزان آمریکایی را به آستانه ورشکستگی سوق داده و کشاورزان در سراسر کشور به طور فزایندهای هشدارهای فوری میدهند که اگر در فروش محصول انبوه امسال که بسیاری از آنها برداشت آن را آغاز کردهاند، کمکی دریافت نکنند، با عواقب ناگواری روبرو خواهند شد.
بسیاری امیدوار بودند که پس از وضع تعرفههای گمرکی توسط دونالد ترامپ، بر برخی از بزرگترین مشتریان کشاورزی ایالات متحده، به سرعت قراردادهای تجاری منعقد شود، اما این اتفاق نیفتاد. در کنگره، کمک مالی به بخش کشاورزی قطعی نیست. و کشاورزان - که بسیاری از آنها به ترامپ رأی دادند - میگویند زمان در حال گذر است. کشاورزان در سراسر ایالات متحده، شرایط وخیم و فزایندهای را توصیف میکنند که ناشی از تلاقی عوامل مختلفی است - جنگهای تجاری، سرکوب مهاجرت ترامپ، تورم و نرخ بهره بالا است.
ورشکستگی مزارع افزایش یافته است. طبق اعلام فدراسیون دفتر کشاورزی آمریکا، این رقم سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافته است. رایان لوی، کارشناس ترویج بخش کشاورزی دانشگاه آرکانزاس که ورشکستگی مزارع را پیگیری میکند، در ماه ژوئیه گفت که ورشکستگی مزارع در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ دوباره افزایش یافته است.
در ۸ ژوئیه ۲۰۲۵ بروک ال. رولینز، وزیر کشاورزی ایالات متحده، به همراه پیت هگست، وزیر دفاع ایالات متحده، پم بوندی، دادستان کل ایالات متحده و کریستی نوئم، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده، رکن بعدی ابتکار خود با عنوان «کشاورزی را دوباره باشکوه کنیم» اعلام کردند این طرح جامع شامل" اقدام ملی امنیت کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده " میباشد. قرار است این طرح تاریخی، کشاورزی آمریکا را به عنوان عنصر کلیدی امنیت ملی ارتقا دهد، به تهدیدات فوری از سوی دشمنان خارجی رسیدگی کند و تابآوری سیستمهای غذایی و کشاورزی کشورمان را تقویت نماید. وزیر رولینز گفت : ما به جهان غذا میدهیم. ما جهان را رهبری میکنیم و هرگز اجازه نمیدهیم دشمنان خارجی زمین، آزمایشگاهها یا معیشت ما را کنترل کنند.
این طرح اقدام، کشاورزان، خانواده ها و آینده آمریکا را در اولویت قرار میدهد - دقیقاً همان جایی که به آن تعلق دارند. تحت رهبری رئیس جمهور ترامپ، کشاورزی آمریکا قوی، امن و مقاوم خواهد بود. او هرگز از مبارزه برای کشاورزان و دامداران ما دست نخواهد کشید.
ماه گذشته، وزارت دادگستری ایالات متحده، اتباع خارجی، از جمله یک عضو حزب کمونیست چین، را به قاچاق یک قارچ مضر به ایالات متحده - یک سلاح بالقوه تروریسم کشاورزی که مسئول میلیاردها دلار خسارت به محصولات کشاورزی در جهان است - متهم کرد. این طرح شامل یک آزمایشگاه تحقیقاتی ایالات متحده بود و یک روند نگران کننده را برجسته کرد: "دشمنان آمریکا در حال انجام یک بازی طولانی هستند - نفوذ به تحقیقات ما، خرید زمینهای کشاورزی ما، سرقت فناوری ما و انجام حملات سایبری به سیستمهای غذایی ما. این اقدامات، آسیبپذیریهای استراتژیک در زنجیره تأمین غذا و کشاورزی آمریکا را آشکار میکند."
بی تردید رهبری کشاورزی آمریکا در معرض آزمایش قرار گرفته است. کشاورزان با هزینههای بالای نهادهها ، موانع تجاری غیرتعرفه ای و نبردهای تعرفه ای مداوم که صادرات و فروش محصولات کشاورزی را تهدید میکند، دست و پنجه نرم میکنند. تعرفه های تلافی جویانه از سوی چین و سایر کشورها در حال حاضر صادرات کشاورزی را میلیاردها دلار کاهش داده است که میتواند به راحتی به ده ها میلیارد دلار افزایش یابد. در همین حال، رشد بهره وری کشاورزی و بازده محصولات کشاورزی در ایالات متحده کند شده است و مزیت کشاورزان آمریکایی را در بازار بینالمللی از بین برده است. این رکود میتواند علاوه بر ضررهای ناشی از تعرفهها، ده ها میلیارد دلار از صادرات سالانه را برای کشاورزان آمریکایی هزینه داشته باشد. همچنین قیمتها را افزایش داده و کشاورزان در سراسر جهان را تشویق میکند تا جنگلها و مراتع را برای کشت غذای بیشتر از بین ببرند.اگر بهرهوری در ایالات متحده همچنان کاهش یابد، میتواند منجر به تبدیل میلیونها هکتار جنگل - به اندازه ایالت ویسکانسین یا بزرگ تر - به زمینهای کشاورزی شود که این امر باعث تشدید از بین رفتن تنوع زیستی و انتشار مقادیر زیادی کربن در جو میشود. معکوس کردن این روند کاهشی برای سودآوری و رقابت جهانی کشاورزان آمریکایی بسیار مهم است، به خصوص که کشورهایی مانند چین به طور تهاجمی در نوآوریهای کشاورزی سرمایهگذاری میکنند. با این حال، تا کنون سیاستگذاری کشاورزی دولت ترامپ در بهترین حالت گیجکننده بوده است. ظهور جنبش «آمریکا را دوباره سالم کنیم» (MAHA) و روی کار آمدن رابرت اف. کندی جونیور به عنوان رئیس وزارت بهداشت و خدمات انسانی، با انتخابهای ترامپ برای وزارت کشاورزی با حمایت دیرینه جمهوریخواهان از کشاورزی تجاری در تضاد بوده است. این اتحاد متزلزل، دستور کار کشاورزی نامنظمی را ارائه داده است که کمتر در مورد تغذیه آینده و بیشتر در مورد تغذیه پایگاه اجتماعی ترامپ در بین کشاورزان آمریکایی است. در حال حاضر دولت ترامپ نمی تواند از قدرت کشاورزان و شرکتهای کشاورزی آمریکایی برای افزایش رشد بهرهوری، کاهش هزینه غذا و حفظ رقابتپذیری کشاورزی آمریکا در بازار جهانی استفاده کند. این امر مستلزم رویکردی است که ترکیبی از پیشرفتهای سریع بیوتکنولوژیکی، گشودن مسیرهای جدید برای صادرات کشاورزی ایالات متحده، افزایش سرمایهگذاری در تحقیقات کشاورزی و هدایت یارانههای ناکارآمد به سمت بهبود کارایی و بهرهوری باشد.
گرداب سیاستهای کشاورزی ترامپ
کاخ سفید و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) در شش ماه اول تصدی ترامپ، انبوهی از برنامهها، استراتژیها و گزارشهای عملیاتی را منتشر کردهاند. با این حال، به جای بیان یک چشمانداز منسجم و کشاورز-محور برای آینده کشاورزی، ترامپ و بروک رولینز، وزیر کشاورزی، دستور کار پراکندهای را که به شدت توسط وزیر بهداشت کندی و پیروان MAHA او شکل گرفته است، پیش بردهاند. در ماه فوریه، رولینز یک استراتژی پنج بخشی را برای مقابله با آنفولانزای مرغی (HPAI) و کاهش قیمت تخم مرغ منتشر کرد که شامل بودجه متوسطی برای تحقیق و توسعه واکسن ها بود. در روزهای بعد، کندی حمایت از واکسنهای طیور را زیر سوال برد و از تولیدکنندگان خواست که اجازه دهند ویروس به جای آن "به صورت وحشی" گسترش یابد. سپس از رولینز نقل قول شد که "واکسنها از روی میز برداشته شدهاند"، اما وزارت کشاورزی (USDA) هنوز انتظار میرود که در پاییز امسال کمکهای تحقیقاتی برای پیشگیری، درمان و واکسنهای بالقوه HPAI صادر شود. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) بعداً دستور کار سیاست «اولویت با کشاورزان » را منتشر کرد که اولویتهای حمایت از مزارع کوچک و خانوادگی را مشخص میکند.
با این حال، این دستور کار هیچ اشاره ای به اولویتهای علمی، تحقیقاتی یا نوآوری که میتواند به بهبود بهره وری کشاورزان کمک کند، از آنها در برابر ضررهای ناشی از آفات، بیماریها یا فشارهای آب و هوایی محافظت کند و در نهایت سود اقتصادی کشاورزان را افزایش دهد، ندارد. در نتیجه جنگ تجاری با چین، کشاورزان بخش قابل توجهی از بازار صادرات خود را از دست داده اند و این امر باعث کاهش قیمت محصولات برتر آمریکایی مانند سویا و ذرت شده است، طرفه اینکه تعرفه های ترامپ هزینه تجهیزات کشاورزی و کود را هم افزایش داده است.
در همین حال، گزارش ارزیابی «کودکان مان را دوباره سالم کنیم» که توسط کمیسیون «آمریکا را دوباره سالم کنیم» منتشر شده است - که ریاست آن را "کندی" بر عهده دارد و رولینز و لی زلدین، مدیر آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) را به عنوان اعضای کمیسیون معرفی میکند - مستقیماً ابزارهای محافظت از محصولات کشاورزی که به طور گسترده استفاده میشوند مانند گلیفوسات را هدف قرار میدهد.
این ارزیابی به دلیل القای ناامن بودن عرضه مواد غذایی ایالات متحده، واکنشهای منفی قابل توجهی از سوی گروه های کشاورزی دریافت کرد و راه را برای تغییرات شدید سیاستگذاری در آینده که میتواند مانع استفاده از آفتکشها شود، باز گذاشته است. در موارد دیگر، کندی همچنان از دولت میخواهد که به کشاورزان «راه فراری» برای دور شدن از شیوههای پربازده بدهد.
پیشنهادات او بهره وری کشاورزی ایالات متحده را به خطر میاندازد و باعث گسترش زمینهای کشاورزی، از دست رفتن تنوع زیستی و انتشار گازهای گلخانهای ناشی از جنگلزدایی میشود. تا کنون رولینز به جای گوش دادن به درخواستهای کندی، از سیاستهایی حمایت نموده که کشاورزان آمریکایی را قادر میسازد تا نوآوریهای تکنولوژیکی را برای تولید پایدار بیشتر برای مصرف داخلی و صادرات به کار گیرند. این امر میتواند با تکیه بر طرح «امنیت مزرعه، امنیت ملی است » که اخیراً توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده منتشر شده است، محقق شود.
این طرح، تحقیق، توسعه و نوآوری کشاورزی را «سنگ بنای سلطه ایالات متحده در بخش کشاورزی جهانی» میداند و قدرت پیشرفتهای بیوتکنولوژی را برای بهبود سلامت گیاهان و حیوانات به رسمیت میشناسد.
نقشه راهی برای کشاورزی در ایالات متحده
دولت اعلام کرده است که میخواهد از کشاورزان حمایت کند، نوآوری آمریکایی را آزاد کند و زنجیرههای تأمین داخلی را تقویت نماید. همانطور که رولینز اخیراً اظهار داشت ، هدف رئیس جمهور ترامپ این است که "کشاورزی آمریکا قوی، امن و مقاوم باشد". وزارت کشاورزی ایالات متحده باید بر اساس این تعهدات عمل رویکرد کلی دولت را برای تسریع نوآوری کشاورزی رهبری کند. چنین تلاشی باید شامل موارد زیر باشد:
شتاب بخشیدن به بیوتکنولوژی آمریکایی. اگرچه ایالات متحده از نظر تاریخی رهبر جهانی در بیوتکنولوژی کشاورزی بوده است، اما در حال عقب افتادن هست. چین تا سال ۲۰۱۸ بیش از دو برابر اختراعات و مقالات مربوط به کاربردهای کشاورزی CRISPR منتشر کرده است، در سال ۲۰۲۴ تاییدیههای محصولات اصلاح ژنتیکی شده را افزایش داده و امسال دستورالعملهای جدیدی را برای ترویج بیشتر محصولات اصلاح ژنتیکی شده صادر کرده است.
نوآوران بیوتکنولوژی آمریکایی با تنگناهای طولانی مدت در انتظار آژانسهای فدرال برای تایید محصولات مهندسی ژنتیک مواجه هستند - که برخی از آنها حتی در کشورهایی مانند کانادا و آرژانتین تحت نظارت پیش از فروش قرار نمیگیرند. کنگره و دولت باید با بهبود هماهنگی بین آژانسهای USDA، سازمان غذا و دارو (FDA) و EPA، و همچنین با نوسازی مقررات مربوط به گیاهان، حیوانات، آفتکشهای زیستی و میکروبهای توسعهیافته با استفاده از بیوتکنولوژی، از بیوتکنولوژی آمریکایی حمایت میکنند.
استفاده از مذاکرات تجاری برای افزایش صادرات کشاورزی ایالات متحده. افزایش صادرات کشاورزی ایالات متحده به نفع کشاورزان، مصرفکنندگان در کشورهای واردکننده و محیط زیست خواهد بود.
اما صادرات از سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و منجر به کسری تجاری بیسابقه ای در بخش کشاورزی شده است که انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. در مذاکرات تجاری و تعرفه ای جاری، کاخ سفید بر کاهش موانع غیرتعرفه ای و اجرای توافق نامههای تجاری دوجانبه که بازارهای صادراتی کالاهای کشاورزی مانند گوشت گاو و محصولات بیوتکنولوژی مانند ذرت اصلاحشده ژنتیکی را گسترش میدهد، تمرکز نموده است.
سرمایهگذاری در تحقیقات کشاورزی. اگرچه بودجه وزارت کشاورزی ایالات متحده برای تحقیق و توسعه اخیراً افزایش یافته است، اما کل بودجه عمومی ایالات متحده از اوایل دهه 2000 حدود یک سوم کاهش یافته است. در مقابل، چین سرمایهگذاریهای تحقیق و توسعه کشاورزی خود را به طور قابل توجهی افزایش داده ، و اکنون به طور قابل توجهی از ایالات متحده پیشی گرفته است. در همین حال، تلاشهای اخیر برای کاهش کارکنان و جابجایی ، نیروی کار تحقیقات کشاورزی داخلی وزارت کشاورزی ایالات متحده را به خطر میاندازد.
به اعتقاد متخصصین کنگره باید با دو برابر کردن سرمایه گذاری در برنامههای تحقیقات کشاورزی به این روند پاسخ دهد. وزارت کشاورزی ایالات متحده باید ظرفیت تحقیقات داخلی، از جمله حفظ دانشمندان و حفظ امکانات تحقیقاتی را تقویت کند و علاوه بر تقویت تلاشهای تحقیقاتی موجود، باید سازمان تحقیقات و توسعه پیشرفته کشاورزی (AgARDA) را راهاندازی کند که توسط لایحه کشاورزی 2018 - که توسط رئیس جمهور ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری خود امضا شد - مجاز شناخته شد، اما هنوز پابرجا نمانده است. دولت فعلی فرصتی دارد تا از AgARDA برای پیشبرد پروژههای پرخطر و پربازده که برای بخش خصوصی مناسب نیستند، استفاده کند.
هدایت یارانههای ناکارآمد را به سمت نوآوری. بسیاری از برنامههای فدرال، شیوههای کشاورزی را که ناخواسته بازده و تولید مواد غذایی را محدود میکنند، تشویق میکنند. مهمترین آنها یارانه های سوختهای زیستی مبتنی بر محصولات کشاورزی است که کنگره اوایل امسال آن را بیشتر تثبیت کرد.
با این حال، افزایش بازده و بهره وری کلی مزرعه بیش از هر زمان دیگری برای پاسخگویی به تقاضای جهانی رو به افزایش غذا، کنترل تورم قیمت مواد غذایی و محدود کردن جنگل زدایی کشاورزی در سایر کشورها مهم است. کارشناسان معتقدند برای رسیدگی به این عدم ارتباط، کنگره باید یارانه های سوختهای زیستی مبتنی بر محصولات کشاورزی نسل اول و شیوههای کشاورزی که بازده را کاهش میدهند، مانند محصولات پوششی و کشاورزی ارگانیک، را لغو کند و بودجه را به شیوهها و برنامههایی که بهرهوری را بهبود میبخشند، اختصاص دهد.
البته توصیه های متخصصین، مستلزم پذیرش از سوی مقامات دولت ترامپ و تعهدات کاخ سفید و آژانسهای فدرال است. اقدامات دولت در مورد توافقنامههای تجاری، تغییرات نظارتی و مدیریت برنامهها باید با نظارت قوی از سوی کنگره و اقدامات قانونگذاری همراه باشد. مورد اخیر احتمالاً در دو سال آینده به دلیل پویاییهای سیاسی متغیری که روند قانونگذاری لایحه کشاورزی را مختل میکند، دشوار خواهد بود.
پیشبرد اصلاحات بدون لایحه کشاورزی
ترامپ در حال بررسی کمک مالی حداقل ۱۰ میلیارد دلاری به کشاورزان آمریکایی است وکشاورزان در حال برداشت یکی از بزرگترین تناژمحصولات در تاریخ کشاورزی هستند، این در حالی است که چین خرید سویا از آمریکا را متوقف کرده است. حال شانس تصویب یک سیاست کشاورزی جدید و معنادار توسط کنگره در سال جاری رو به کاهش است.
کنگره ۱۱۸ام نتوانست بسته جدید لایحه کشاورزی را با حمایت ائتلاف معمول لایحه کشاورزی متشکل از جمهوریخواهان روستایی که نماینده منافع کشاورزان هستند و دموکراتهای شهری که از برنامههای غذایی و تغذیهای حمایت میکنند، تصویب کند.
کنگره ۱۱۹ام، که هر دو مجلس آن تحت کنترل اکثریت جمهوریخواهان است، اخیراً یک لایحه آشتی در راستای خطوط حزبی تصویب کرد که شامل برخی تغییرات در سیاست کشاورزی بود، اما به هیچ وجه به جامعیت یک توافق کامل لایحه کشاورزی نبود.
این اقدام آشتی محور، پول بیشتری را به شبکه ایمنی کشاورزی سرازیر میکند، اما انتظار میرود منجر به بزرگترین کاهش مزایای تغذیهای SNAP فدرال از زمان راهاندازی این برنامه شود. جمهوریخواهان با تقسیم بخشهای کلیدی لایحه کشاورزی، ائتلاف دو حزبی را که تقریباً هر ۵ سال یکبار از دهه ۱۹۶۰ لایحههای کشاورزی را ارائه داده است، از هم پاشیدهاند.
با این حال، بنبست قانونگذاری لزوماً به معنای عدم اقدام نیست. حتی بدون یک لایحه جدید کشاورزی، کنگره میتواند اصلاحات کشاورزی را از طریق تخصیص بودجه سالانه و لوایح مستقل پیش ببرد.
در عین حال، کاخ سفید میتواند نه تنها در وزارت کشاورزی ایالات متحده، بلکه در سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، سازمان حفاظت محیط زیست (EPA)، وزارت انرژی و دفتر نماینده تجاری ایالات متحده نیز برای ایجاد تغییر تلاش کند. به اعتقاد متخصصین برای حفظ یک سیستم کشاورزی آمریکاییِ مولد، مقاوم و در سطح جهانی رقابتی، سیاستگذاران باید با مدرنسازی تحقیقات کشاورزی، رفع موانع نظارتی، افزایش صادرات و هدایت بودجه از یارانههای غیرمولد، نوآوری را بپذیرند.
در حالی که تصویب یک لایحه جامع کشاورزی همچنان ایدهآل است، پیشرفت معنادار هنوز امکانپذیر است و کاخ سفید و کنگره با اقدام قاطع میتوانند هژمونی آمریکا را در آینده طرح جامع ( امنیت مزرعه = امنیت غذایی = امنیت ملی) در رقابت با چین تضمین کنند.