خبر فوری
شناسه خبر: 44225

شرکتی که منابع مالی نداشت، طرف قرارداد گوجه‌کاران معرفی شد!

گوجه‌کاران فارس فراموش شدند

تیر ماه اوج هیاهوی مسئولان برای خرید گوجه با قیمت توافقی سه هزار و ۸۰۰ تومان بود، هر چند این مبلغ حتی کفاف هزینه های کاشت این محصول را نمی داد اما کشاورزان چاره ای جز برداشت محصول از روی زمین به هر قیمتی نداشتند.

گوجه‌کاران فارس فراموش شدند

اخبار سبز کشاورزی؛ با این حال، سکاندار وزارت جهاد کشاورزی که از بدنه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به این وزارتخانه راه یافته بود و نسبت به ساختار این شبکه آشنایی داشت دولت را از پرداخت یارانه به کشاورزان معاف کرد و در نهایت با مشارکت اتحادیه باغداران کشوری و شرکت صنایع تبدیلی دشت نشاط نسبت به خرید توافقی محصول گوجه فرنگی از کشاورزان استان فارس با کف قیمت اقدام شد.


بیشتر بخوانید: بی رغبتی بازرگانان به خرید و صادرات گوجه ‌فرنگی


براساس وعده مسئولان در مردادماه قرار بود دغدغه گوجه کاران با خرید توافقی این محصول کاهش یابد، اما در عمل پس از گذشت حدود ۷ ماه از خرید توافقی بیش از ۳۰ درصد گوجه کاران موفق نشدند پول محصول خود را دریافت کنند.

وعده تامین مالی خرید با مساعدت وزارت جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در هشتم مرداد ماه سال جاری از آغاز خرید توافقی گوجه فرنگی کشاورزان این استان خبر داده و گفته بود که هر کیلوگرم گوجه‌ فرنگی برای صنایع تبدیلی ۳۸ هزار ریال خریداری خواهد شد.

مجتبی دهقان‌پور با اشاره به رایزنی‌های متعدد در خصوص تأمین منابع مالی لازم برای خرید توافقی گوجه فرنگی افزود: با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت‌های وزارت جهاد کشاورزی خرید توافقی این محصول آغاز شده است.

وی گفته بود:  بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در آغاز فرآیند خرید توافقی روزانه ۲هزار و ۲۰۰ تُن گوجه فرنگی تحویل شرکت صنایع تبدیلی دشت نشاط خواهد شد.

غیبت وزارت جهاد کشاورزی برای دفاع از حق گوجه کاران

اکنون پس از گذشت ماه‌ها از تحویل گوجه فرنگی کشاورزان که با تبلیغ دولت انجام شد، هنوز کشاورزان به پول خود دست نیافته‌اند و هر روز با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی، استانداری و تعاون روستایی به دنبال پاسخگویی برای دریافت مطالبات خود هستند.

عدم پیش بینی درست میزان تولید محصولات کشاورزی و سیاست گذاری اصولی برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی تولید کننده بخش کشاورزی را همواره در معرض ضرر و زیان قرار داده، اما عدم تامین مالی برای یک وعده که دولت از تریبون‌های مخالف شعار حمایت از کشاورز را داده است قطعا به سرمایه اجتماعی و اعتماد کشاورزان به دولت آسیب وارد می‌کند.

در حال حاضر گوجه‌کاران ناامید از وعده پرداخت مطالبات خود که از امروز به فردا تغییر می‌کند با خشکسالی بی‌سابقه نیز دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از لطمه به امنیت غذایی بایست در نحوه تصمیم‌گیری مسئولان تجدیدنظر شده و حتی برای این تعلل در پرداخت پول گوجه‌کارانی که به واقع محصول خود را بسیار ارزان بر اساس وعده مسئولان دولتی به بخش خصوصی واگذار کردند باید ورود شود و مشخص گردد چرا شرکتی که دارای منابع مالی نبود به‌عنوان طرف قرارداد کشاورزان معرفی شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای