خبر فوری
شناسه خبر: 51234

چه کسی برای کشاورزی در اروپا بودجه می‌گیرد؟

بازنگری در سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا

سیاست مشترک کشاورزی (CAP) اتحادیه اروپا، ابزار اصلی تأمین مالی کشاورزی این اتحادیه است که یک سوم بودجه اتحادیه اروپا را هدایت می‌کند

 بازنگری در سیاست مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا

 سیاست مشترک کشاورزی (CAP) اتحادیه اروپا، ابزار اصلی تأمین مالی کشاورزی این اتحادیه است که یک سوم بودجه اتحادیه اروپا را هدایت می‌کند و عمیقاً نحوه تولید غذا در سراسر اروپا را شکل می‌دهد.

اخبار سبز کشاورزی؛ اما امروزه، بیشتر این پول هنوز به کشاورزی صنعتی می‌رود - نه به مزارع کوچک و متنوعی که برای آینده‌ای عادلانه و پایدار در زمینه غذا به آنها نیاز داریم.

در حالی که اتحادیه اروپا برای اصلاح CAP پس از سال ۲۰۲۷ آماده می‌شود، ما با میا مانچینی از Good Food Good Farming در مورد چگونگی سازماندهی جامعه مدنی برای اطمینان از اینکه نسخه بعدی این سیاست از مردم، سیاره زمین و غذای خوب برای همه حمایت می‌کند، صحبت کردیم.

 

می‌توانید به ما بگویید که «کشاورزی خوب با غذای خوب» (GFGF) چیست و در سال گذشته روی چه چیزی کار کرده‌اید؟

بله! خب، «کشاورزی خوب با غذای خوب» اتحادی است که گروه‌ها و سازمان‌هایی را که در سطح محلی، ملی و اتحادیه اروپا فعال هستند، گرد هم می‌آورد تا تصمیم‌گیرندگان را برای تغییر سیاست‌های غذایی و کشاورزی اتحادیه اروپا تحت فشار قرار دهد. کار ما در سال گذشته بر دو پروژه مختلف متمرکز بوده است.

اول، ما یک کتاب دستور غذا تهیه کردیم که خواسته‌های جوامع مردمی در سراسر اروپا را که در اکتبر گذشته در «روزهای اقدام اروپایی» ما شرکت کردند، جمع‌آوری می‌کند. آنها «دستورالعمل‌های تغییر» خود را به اشتراک می‌گذارند که به عنوان ابزاری برای مبارزات انتخاباتی فعالان عمل می‌کند.

دوم، ما یک سند موضع‌گیری مشترک برای اصلاحات سیاست مشترک کشاورزی[1] (CAP) پس از سال 2027 تهیه کرده‌ایم. برای انجام مؤثر این کار، از تخصص جمعی 16 ائتلاف ملی خود، به نمایندگی از 14 کشور، بهره بردیم. این همکاری هم در تهیه پیش‌نویس سند و هم در برنامه‌ریزی کمپین‌های هماهنگ بعدی برای اطمینان از طنین‌انداز شدن پیام ما کلیدی بود.

پس از آغاز رسمی آن در ۱۱ ژوئن، ما به بروکسل رفتیم تا شخصاً خلاصه و خواسته‌های خود را به اعضای کمیسیون اروپا و پارلمان ارائه دهیم.

 

سیاست کشاورزی یکپارچه (CAP) موضوعی بسیار جنجالی است. چطور توانستید همه این بازیگران را با خود همراه کنید؟

سوال خیلی خوبی است! خب، ما بر ایجاد اجماع گسترده تمرکز کردیم و یک سال کامل را به توسعه موضع خود اختصاص دادیم. ما با خواسته‌های بسیار گسترده‌ای که در یک کارگاه جمع‌آوری شده بود شروع کردیم و سپس به تدریج آنها را محدودتر کردیم.

در طول این فرآیند، اگر یک نکته پیشنهادی برای هر یک از اعضای ما خیلی محدود می‌شد، آن را به عنوان یک «خط قرمز» در نظر می‌گرفتیم. این بدان معنا بود که ما به یک فرمول‌بندی گسترده‌تر برمی‌گشتیم که عموماً به حفظ توافق کمک می‌کرد.

جلسات مکرر و بحث‌های آزاد نیز کلیدی بودند. ما پیچیدگی ذاتی سیاست کشاورزی یکپارچه را تشخیص می‌دهیم و پاسخ ما باید به همان اندازه جامع باشد. ما یک رویکرد جامع اتخاذ کردیم که اقدامات زیست‌محیطی و اقلیمی را با ملاحظات بازار و تجارت ادغام می‌کند. این امر تعادل بین عدالت اجتماعی-اقتصادی و عدالت زیست‌محیطی/اقلیمی را تضمین می‌کند. اساساً، ما در تلاش برای یک تحول کشاورزی عادلانه و مقاوم هستیم.

 

این مقاله موضع روشنی در برابر مدل صنعتی کشاورزی اتخاذ می‌کند. چگونه پیشنهاد می‌کند از کشاورزان کوچک و بوم‌شناختی کشاورزی برای تبدیل شدن به پایه و اساس سیستم غذایی آینده اروپا حمایت شود؟

مسئله اصلی این است که بودجه فعلی CAP، با پرداخت‌های مبتنی بر هکتار، بیشتر به نفع مزارع صنعتی بزرگ است. تقاضای اصلی ما اصلاح این ساختار بودجه با حذف تدریجی آن «پرداخت‌های غیرمجاز» است. این پرداخت‌ها صرفاً بر اساس مساحت زمین هستند، نه بر اساس نحوه کشاورزی یا کالای عمومی که ارائه می‌دهید.

با تغییر از این رویه، می‌توانیم بخش زیادی از بودجه CAP را که در حال حاضر به کشاورزی صنعتی اختصاص می‌یابد، آزاد کنیم. ما می‌خواهیم این پول را عمدتاً به تأمین مالی کالاهای عمومی و به طور خاص حمایت از مزارع جدید، متنوع، کوچک و متوسط ​​اختصاص دهیم - زیرا آنها در واقع بیشتر مزارع اروپا را تشکیل می‌دهند اما کمترین بودجه را دریافت می‌کنند.

با این حال، این فقط مربوط به هدایت مجدد پول نیست. ما همچنین باید اقدامات زیست‌محیطی را تقویت و بهتر هماهنگ کنیم. ما معتقدیم که می‌توانیم جاه‌طلبی زیست‌محیطی را افزایش دهیم و آن را در دسترس‌تر کنیم، نه اینکه فقط آن را «ساده» کنیم.

اساساً، ما می‌خواهیم که سیاست کشاورزی یکپارچه (CAP) از اولویت دادن به کشاورزی صنعتی دست بردارد و در عوض، مزارع کوچک و مختلط، تازه‌واردان و گذار به کشاورزی اگرواکولوژیکی و ارگانیک را در اولویت قرار دهد. این موضوع در مورد انصاف، انعطاف‌پذیری و شناخت ارزش واقعی این مزارع است!

 

گرد هم آوردن ائتلاف‌های ملی از زمینه‌های بسیار متفاوت کشاورزی و غذایی باید پیچیده بوده باشد. چگونه تنوع دیدگاه‌ها - از ایرلند تا لهستان - توسعه یک چشم‌انداز مشترک در این مقاله را غنی یا به چالش کشید؟

گرد هم آوردن ائتلاف‌های ملی با چنین پیشینه‌های کشاورزی متنوعی، به ویژه از طریق بحث‌های عالی در مورد بهترین شیوه‌ها، واقعاً کار ما را غنی کرد. مقاله موضع‌گیری ما حتی به نمونه‌های فوق‌العاده‌ای از کشورهای مختلف اشاره می‌کند که اتحادیه اروپا می‌تواند از آنها بیاموزد و آنها را به طور گسترده‌تری تشویق کند.

ما کاملاً درک می‌کنیم که یک رویکرد «یک‌سان برای همه» برای کشورهای عضو متنوع اتحادیه اروپا کارساز نیست. اما یافتن یک بهترین شیوه موفق و بررسی چگونگی تطبیق آن در جاهای دیگر؟ این فوق‌العاده ارزشمند است. به عنوان مثال، ما رویکرد مبتنی بر عملکرد ایرلند را برجسته کردیم. در حالی که چنین رویکردهایی اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرند، در زمینه ایرلند، فوق‌العاده خوب عمل کرده و بینش‌های واقعی ارائه می‌دهد. ما قطعاً فکر می‌کنیم که در صورت لزوم، ارزش بررسی دقیق‌تر را دارد.

در عین حال، ما از یک رویکرد ترکیبی در سراسر اتحادیه اروپا، که روش‌های مبتنی بر عملکرد و نتایج را با هم ترکیب می‌کند، حمایت می‌کنیم. به این ترتیب، خواسته‌های ما برای همه یکسان نیست، بلکه راهنمایی‌های گسترده‌تری را برای نهادهای اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد و همیشه آن تفاوت‌های ظریف ملی مهم را در نظر می‌گیرد.

 

این سند موضع‌گیری بسیار سیاسی است، اما غذا عمیقاً فرهنگی نیز هست. چگونه این سیاست می‌تواند بر تجربیات زیسته مصرف‌کنندگان، آشپزها و جوامع غذایی محلی استوار بماند؟ و چگونه بازیگران جامعه مدنی، به ویژه در شبکه غذای آهسته، می‌توانند به پیشبرد پیشنهادها کمک کنند؟

CAP یک هیولای سیاست‌گذاری است. فوق‌العاده پیچیده است، اما با این حال، نتایج آن به شیوه‌های بسیار واقعی و روزمره احساس می‌شود. در سراسر اتحادیه اروپا، نحوه توزیع بودجه CAP نابرابری‌های ساختاری عمیقی را ایجاد یا تقویت می‌کند - چه از نظر جنسیتی، دسترسی نسلی یا نحوه حمایت (یا عدم حمایت) از حفاظت از محیط زیست. به عنوان مثال، کمتر از 2٪ از کشاورزان جوان از بودجه CAP بهره‌مند می‌شوند. این فقط یک آمار نیست - بلکه نشانه‌ای از یک سیستم معیوب است.

برای بازاندیشی در CAP، باید با شواهدی از آنچه تاکنون کارساز نبوده است، شروع کنیم. ما نمی‌توانیم حدس و گمان کنیم. این یک سوم بودجه اتحادیه اروپا است که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم - این پول عمومی است و باید کالاهای عمومی را ارائه دهد. این شامل خاک سالم، اقتصاد روستایی پررونق و غذای مغذی و در دسترس می‌شود.

مستقر ماندن به معنای ریشه دواندن این گفتگو در تجربیات واقعی مردم است. چه کشاورز باشید، چه آشپز، یا فقط کسی که غذا می‌خرد، CAP بر شما تأثیر می‌گذارد. این [برنامه/طرح/سیاست/...] آنچه می‌خورید، نحوه تولید غذا و حتی وضعیت آینده زمینی را که همه ما به آن وابسته‌ایم، شکل می‌دهد.

اینجاست که جامعه مدنی نقش حیاتی ایفا می‌کند. شبکه‌هایی مانند Slow Food توانایی منحصر به فردی برای فعال کردن جوامع در محل دارند - افزایش آگاهی، به اشتراک گذاشتن دانش و تبدیل سیاست به داستان‌ها و اقدامات ملموس. این صداهای مردمی ضروری هستند. آنها تجربه انسانی را به میز سیاست می‌آورند و گفتگوهای فنی را در دسترس، احساسی و واقعی می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای