خبر فوری
شناسه خبر: 45864

صنعت زنبورداری را دریابیم

دومین همایش ملی زنبورعسل و صنایع وابسته در محل مرکز انستیتو تغذیه ایران در روز جهانی زنبورعسل (31 اردیبهشت ماه) برگزار شد که در این مقال نه از نظر فنی و تخصصی، بلکه به لحاظ اجرا و ماهیت همایش به نکاتی اشاره می‌کنیم.

صنعت زنبورداری را دریابیم

اخبار سبز کشاورزی؛ این همایش مصادف با ضایعه دردناک سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و هیات همراه برگزار شد و به همین سبب بسیاری از مسئولین ذی‌ربط زنبورداری و حتی رئیس اتحادیه مرکزی صنعت زنبورداری هم حضور نداشتند.

گذشته از این مورد خاص، متاسفانه در سال‌های قبل و همایش‌ها و سمینارهای قبلی نیز اقبال خوبی از طرف مسئولان وجود نداشت و در جایی که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی یا تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه می‌بایست حضور فعالانه داشته باشند، جای خالی آنان به وضوح احساس می‌شد.

از طرفی بعضا سخنرانی‌هایی که بیشتر جنبه تشریفاتی و یا بیان آمار و ارقام داشت و یا مباحث دانشگاهی و عملی صرفا راهکاری برای مشکلات عدیده زنبورداران به ارمغان نمی‌آورد.

دومین همایش ملی زنبور عسل و صنایع

عدم دعوت زنبورداران

 متاسفانه در این گونه همایش‌ها دعوتی برای حضور زنبورداران به‌خصوص زنبورداران متخصص که کار خود را با روش‌های نوین این صنعت انجام می‌دهند، انجام نمی‌شود.

بیان مشکلات آنان و پاسخگویی به سوالات می‌تواند روند این همایش‌ها را از یک طرفه بودن خارج و در نتیجه به راه‌حل‌های مناسبی ختم کند.

به هر روی، این صنعت زنده، درآمدزا و مفید می‌تواند عرصه بسیار خوبی به لحاظ امنیت غذایی کشور و در ابعاد صادراتی باشد و می‌تواند ارزاوری مناسبی برای کشور داشته باشد، البته نه با این روش و عدم حمایت دولت.

WhatsApp Image 2024-05-20 at 11.03.51

بی توجهی به مشکلات

این صنعت با پتانسیل بسیار زیادی که دارد هیچ گونه نظارتی به لحاظ کیفیت عسل و فرآورده‌های آن و تشکیل ساز و کار استانداردسازی عسل، روش‌های تعیین و تایید عسل‌های طبیعی، بیمه زنبورداران که اهم مسائل زنبورداران است، نمی‌شود و به مسائلی همچون بازایابی و فروش عسل و محصولات توسط بازوهای دولتی، پایین آمدن هزینه‌های زنبوردار ازجمله شکر و دارو برای کندو و دیگر ملزومات زنبورداری و مسائل دیگر که همگی منجر به پیشرفت و ارتقای این صنعت پویا و فعال شده، بی‌توجهی می‌شود.

در همایش سال‌جاری قطعا سخنرانی خانم عفت رئیسی که خود سالیان دراز به‌عنوان یک زنبوردار هم در میدان کار و هم در میدان مدیریتی اشاره به همه موارد یاد شده کرد و قویا از آنان خواست که حمایت جدی از این صنعت انجام دهند و به دور از رانت‌ها و مسائل پشت‌پرده این صنعت را حمایت و رشد دهند.

ایجاد دانشگاه زنبورعسل 

همچنین در این همایش اشاره به دانشگاه زنبورعسل شد که به حق پیشنهاد بسیار به جایی است؛ چراکه رابطه زنبوردار با دانش روز زنبورداری از ضروریات این صنعت است.

همچنین به نظر می آید اعزام زنبورداران نمونه در کشور به کشورهای صاحب‌نام در این صنعت مثل چین و آفریقای جنوبی می‌تواند در تبادل نظر و انتقال تکنولوژی این صنعت به زنبورداران داخلی کمک شایان توجهی کند.

در پایان اشاره می‌گردد که باز هم این امید را داریم که برگزارکنندگان این همایش فقط تکلیف خود را به انجام این مراسم محدود نکرده و از مسئولان برای مشارکت دعوت به عمل آورند و بخش خصوصی، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و به‌خصوص بخش دولتی همگی دست به دست داده و این صنعت را از این نابه‌سامانی نجات دهند و در حل مشکلات این زحمتکشان کوشا باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای