خبر فوری
شناسه خبر: 45917

راه‌های کنترل کنه واروا+ ویدئو

تولید افزون بر 30 درصد از موادغذایی مورد نیاز انسان، مرهون فعالیت میلیاردها زنبورعسل در سراسر کره خاکی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در به وجود آوردن انواعی از محصولات دخالت دارند.

راه‌های کنترل کنه واروا+ ویدئو

اخبار سبز کشاورزی؛ زنبور عسل همانند سایر جانداران و دام‌هایی که توسط انسان نگهداری می‌شوند مبتلا به برخی از آفات و بیماری‌ها می‌شود که در این جا موضوع کنه واروا مطرح می‌شود؛ آفتی که به دلیل شیوع جهانی آن می‌تواند اثراتی بر زندگی زنبوران بگذارد.

کنه واروا یک انگل خارجی است که روی بدن زنبوران عسل چسبیده و از آنان تغذیه می‌کند. خسارت اصلی آن که می‌تواند زیان‌های اقتصادی نیز در پی داشته باشد، تغذیه از لاروها و شفیره‌های درون حجره‌ها است که موجب کاهش جمعیت کندوها می‌شود. این کنه می‌تواند ناقل برخی از ویروس‌های کشنده به کلنی زنبوران نیز باشد.

مبارزه با این آفت و کاهش خسارت به هوشیاری و دقت زنبورداران بستگی دارد، چرا که باید با مشاهده اولین آثار وجود کنه در کندوها به مقابله با آن پرداخت. اکثریت زنبورداران اعتقاد دارند که باید به روش شیمیایی با این کنه مبارزه کرد، اما این تنها راه مبارزه با آن نیست.

باید یک برنامه مستمر و پیوسته را در طول سال به اجرا درآورد و در ماه‌های بهار و تابستان که زمان اوج فعالیت این کنه‌ها است؛ اقدامات مراقبتی انجام داد. در ماه‌های سرد می‌توان کندوها را با اسیدلاکتیک یا اسید اگزالیک سمپاشی کرد و جمعیت کنه‌ها را کنترل نمود. همچنین می‌توان از نوارهای تدخینی واروافلکس نیز برای کشتن کنه‌ها استفاده کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای