خبر فوری
شناسه خبر: 45749

درآمد زباله‌گردها به جیب چه کسانی می‌رود؟

درآمد ۳۰ میلیون تومانی مافیای زباله به ازای هر زباله‌گرد در ماه

بیراه نیست اگر بگوییم تهران علاوه‌بر ترافیک سرشار و ویژگی‌هایی که معرف آن است مثل آلودگی هوا، شهر زباله‌گردها هم هست.

درآمد ۳۰ میلیون تومانی مافیای زباله به ازای هر زباله‌گرد در ماه

به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ تصویر مردان جوان و نوجوانان و کودکان کم سن و سال و در مواردی زنانی که با یک گونی بزرگ کهنه و البته آلوده بر دوش از یک سطل زباله به سطل زباله دیگر سرک می‌کشند.

تصویر گونی‌های بسیار بزرگ تلنبارشده در گوشه‌ای، محله‌ای، کنار کوچه‌ای در زمان و مکان خاصی تا وانتی‌که هیچ آرم و نشانی از سوی شهرداری یا هیچ‌جای دیگر ندارد، بیاید، بار کند و ببرد.

زباله‌گردهایی که شاید تا چند سال پیش از تصاویرشان به عنوان نماد فقر و فلاکت و بدبختی و بیکاری استفاده می‌شد البته تا یکی دو سال اخیر. این روزها اما قضیه فرق کرده و اخباری که درخصوص درآمد میلیونی آن‌ها ماهانه تا 30 میلیون تومان در شرایطی که پایه حقوق کارگر در ایران چیزی حدود 8 میلیون تومان است، کمتر حس ترحم و دلسوزی نسبت به آن‌ها در شهروندان را برمی‌انگیزد خصوصا اینکه غالبا و شاید بتوان گفت در مواردی تقریبا همه این زباله‌گردها اتباع افغان هستند.

البته مسئولان از آن‌ها تحت عنوان کولی کتفی هم یاد می‌کنند و حالا مسئولان شهرداری می‌گویند 100 نفر از همین کولی‌ها را که به‌نظر می‌رسد فاقد شناسنامه هم باشند، به‌عنوان پاکبان جذب کرده‌اند.

درآمد زباله‌گردی به جیب چه کسانی می‌رود؟

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تهران، روز گذشته در یک نشست خبری و البته پس از بازدید خبرنگاران از روند رفت ‌وروب شهر تهران، از درآمد ماهانه مافیای زبالگردی تا 30 میلیون تومان خبر داد با این توضیح که «به ازای یک زباله‌گرد ماهانه مافیای زباله ۳۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کردند.» پیشتر هم چندین‌بار اخباری از درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گردی در پایتخت، منتشر شده بود؛

فروردین همین امسال یک شهروند به روزنامه همشهری گفته بود که «یکی از پیمانکار‌ها به بنده توضیح داد که یک‌بار به یک زباله‌گرد اعلام کرده که بهتر است به‌عنوان پاکبان استخدام شود؛ چون این کار بیمه و حقوق ثابت دارد. این فرد از طریق پیمانکار رصد و در نهایت مشخص شد که زباله‌گرد است و در یک خانه محقر محدوده منطقه ۲۰زندگی می‌کند. نصف خانه‌اش مملو از زباله‌های خشک بود که براساس نظر کارشناسان حدود ۶۰میلیون تومان ارزش داشت، اما مافیا از او ۱۰میلیون تومان می‌خرید. جالب است بدانید که این فرد اکنون به‌عنوان پاکبان در شهرداری استخدام شده است.»

اما زباله گردها را اگر دنبال کرده باشید ممکن است به گاراژی یا گودی عریض و طویل که به شهری مجزا می‌ماند؛ شهر زباله در منطقه‌ای دورافتاده در اراضی خالی و بی‌آب وعلف مناطقی از تهران مثل شهرری برسید. گاراژها و گودهایی که در آن خرید و فروش زباله می‌کنند و همه اتباع و غالبا کودکان افغان غیرمجاز هستند؛ به آن‌جا اگر پا بگذارید، یک نفر غیر اتباع یا مهاجر مجاز هم پیدا نمی‌کنید و سال‌هاست که این روند ادامه دارد و مسئولان هنوز می‌گویند که با سوءاستفاده پیمانکار از کودکان و اتباع غیرمجاز در جمع‌آوری زباله برخورد می‌کنند.

در یکی از این اماکن جمع‌آوری زباله اگر با جمع‌کنندگان این مواد زائد و اضافه در ظاهر والبته ارزشمند و قیمتی، صحبت کنید، متوجه خواهید شد که پول زیادی دست آن‌ها را نمی‌گیرد و الیته این چیزیست که خودشان می‌گویند؛ پول اصلی به جیب همان مافیایی می‌رود که آزادانه و بی‌هیچ برخوردی مشغول فعالیت است.

اتباع مجاز می‌توانند زباله‌گردی کنند

در تهران زمانی‌که بحث جمع‌آوری زباله مطرح می‌شود، نام پیمانکاران شهرداری هم به میان می‌آید؛ نماینده‌های شهرداری که شائبه سوءاستفاده‌شان از زباله‌گردها همیشه مطرح بوده و اطمینان از این موضوع را می‌توان در صحبت‌های مسئولان جست‌وجو کرد و نمونه‌ای از آن همین روز گذشته که محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تهران، مطرح کرد و گفت بکارگیری کودک کار جرم است و پیمانکاری که چنین کاری کرده باشد مرتکب تخلف و جرم شده و با او برخورد می‌شود. البته بکارگیری اتباع مجاز توسط پیمانکاران امکان‌پذیر است.

این مقام شهری همچنین به برخورد با گاراژهایی که خرید و فروش زباله می‌کنند هم اشاره کرد و گفت که این اقدام جرم است و برای برخورد با این گاراژها دستور قضائی اخذ کرده‌اند با این توضیح که تاکنون ۸۰ گاراژ پلمب شده ضمن این‌که خودروهایی که نسبت به جمع‌آوری و انتقال این زباله‌ها اقدام می‌کنند از طریق همکاران او مستقر در بزرگراه‌ها رصد و نهایتا با همکاری پلیس راهور توقیف می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران، می‌گوید امروز زباله‌گردها کاهش پیدا کرده‌اند.

با تفکیک غیرمجاز و زباله‌گردها به شیوه‌های مختلف برخورد شده و امروز کار آنها دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

اما همان‌طور که گفته شد و مشاهده می‌شود، زباله‌گردها بیشتر اتباع افغان هستند و اکثرا اتباع غیر مجاز افغآنکه در این زمینه هم مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تهران نظر داده و گفته با این کار هم برخورد می‌شود البته با اتباع مجاز کاری ندارند.

محمدی با تأکید بر این‌که در حال حاضر ۶۰ درصد شکایت‌های حوزه پسماند و رفت‌وروب شهر در سامانه ۱۳۷ کاهش پیدا کرده است، گفته: پس از نظارت‌پذیر شدن قراردادهای جدید و تغییرات در محتوای قراردادها و همچنین انتخاب پیمانکارهایی که بتوانند پاسخگوی جغرافیایی که در اختیار آنها باشد می‌توانیم تفاوت را در نظافت شهر احساس کنیم. امروز جغرافیای منطقه ۲ به دست یک پیمانکار است و بر اساس قراردادی که با او منعقد شده حق ندارد از اتباع غیرمجاز استفاده کند و نباید کسری تجهیزات داشته باشد و برای همه این مسائل باید پاسخگو باشد.

به‌گفته او: فرآیند اصلاح شده و امروز پیمانکاران به کیلوگرمی که جمع‌آوری می‌کنند پول دریافت می‌کنند. بر همین اساس در فروردین‌ماه سال جاری حدود ۱۰ درصد زباله تهران افزایش پیدا کرده چرا که پیمانکار ما حتی زباله و لجن انتهای نهرها را هم جمع‌آوری می‌کند و اثر این افزایش ۱۰ درصدی این شده که کوچه پس کوچه‌ها و داخل نهرها تمیزتر شده است.

مسئولان شهری و خصوصا مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران، می‌گویند: سال‌های سال در حوزه شهری از باب تجربه و فرهنگ شهری همه بر روی جمع‌آوری زباله در ساعت ۲۱ اتفاق نظر دارند و هنوز در ذهن ما این موضوع جا افتاده است اما از زمانی که مخازن زباله در شهر مکانیزه شد شهروندان تصور کردند در هر ساعتی می‌توانند زباله‌ها را درون این مخزن‌ها بریزند؛ لذا نیاز است امروز بر روی موضوع اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این حوزه با جدیت ورود پیدا کنیم و این تغییر رفتار شهروندی را باید مورد توجه قرار دهیم و نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم. بی‌تردید در ترافیک تهران در ساعاتی که می‌شود راحت‌تر تردد کرد ساعت سه تا حدود شش بامداد است./ آرمان ملی

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای