خبر فوری
شناسه خبر: 45987

هشدار مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران:

یک میلیون تن گندم در اثر برداشت بد در کشورمان از بین می رود

امسال قرار است شرکت کمباین‌سازی ایران که تنها کارخانه کمباین سازی در کشور است و کمباین‌هایی برای برداشت گندم و سایر غلات را تولید می‌کند ظرفیت تولید خود را به هزار دستگاه در سال افزایش دهد.

یک میلیون تن گندم در اثر برداشت بد در کشورمان از بین می رود

اخبار سبز کشاورزی؛ علی‌اصغر حمیدی‌فر، مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران که با خبرنگاران بازدیدکننده از این شرکت سخن می‌گفت، ضمن اظهار این مطلب و بیان اینکه ۹۰ درصد از کمباین‌های فعال در کشورمان ساخت همین مجموعه و بقیه آن خارجی است، متوسط تیراژ تولید کمباین در این کارخانه را حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه ذکر و اضافه کرد: براساس تقاضای سالانه این میزان تولید قابل افزایش است که با درخواست وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت سال گذشته این تولید به حدود 700 دستگاه رسید و قرار است امسال تولید این کارخانه به هزار دستگاه بالغ شود.

حمیدی‌فر با ابراز تاسف از ریزش و هدررفت سالانه بیش از یک میلیون تن گندم که عمده آن به خاطر ریزش هنگام برداشت و فرسودگی کمباین است، تصریح کرد: حدود ۱۰۰۰ دستگاه فرسوده در کشور وجود دارد که هیچ یک از آنها قابل بازسازی و تعمیر نیستند و حتماً باید جایگزین شوند تا میزان هدر رفت گندم در ایران کاهش یابد.

وی گفت: در حالی میزان ریزش استاندارد گندم از کمباین در حدود ۲ تا ۳ درصد است که یک کمباین فرسوده گاهی تا ۱۰ درصد و بیشتر ریزش گندم دارد که هدررفت فاجعه باری را در حوزه برداشت گندم پدید می‌آورد.

وی قیمت فروش هر کمباین گندم را حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان ذکر کرد و با بیان اینکه قیمت تمام شده این محصول برای کارخانه نیز در همین حدود است، توضیح داد: قیمت فروش امسال ما در اردیبهشت سال گذشته تعیین شده که برای امسال باید قیمت فروش افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران اضافه کرد: مکانیزم قیمت فروش کمباین گندم این است که با توجه به صورت‌ قیمت‌های تولید، قیمت تمام شده از سوی کارخانه اعلام و سپس قیمت فروش پیشنهاد می‌شود. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان این قیمت و مستندات آن را دریافت و سپس قیمت نهایی را اعلام می‌کند که معمولاً قیمت پیشنهادی این کارخانه با قیمت سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان بیش از چند درصد اختلاف ندارد.

حمیدی‌فر شرکت کمباین‌سازی ایران را مجموعه‌ای دانش بنیان توصیف کرد و گفت: واحد تحقیق و توسعه این شرکت اقدامات مهمی انجام داده که مثلا کمباین برنج که تا پیش از سال ۹۸ تماماً وارداتی بود، از سوی واحد تحقیق و توسعه این شرکت از روی نمونه چینی مهندسی معکوس و تولید شد وهم اکنون سالانه حدود ۵۰ دستگاه از این کمباین متقاضی دارد که تولید و به متقاضیان عرضه می‌شود.

وی قیمت فروش کمباین برنج را ۸۹۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: با تولید این نوع از کمباین تمامی تقاضای کمباین برنج در کشور از سوی این کارخانه پاسخ داده می‌شود و نیازی به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و خروج ارز از کشور برای واردات آن وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران به اشتغال زایی این مجموعه و تولیدات آن اشاره کرد و در این باره توضیح داد: هم اکنون ۴۰۰ اشغال اشتغال مستقیم در این کارخانه ایجاد شده است، ضمن آنکه بسیاری از قطعات مورد نیاز ساخت کمباین از تولیدکنندگان و قطعه سازان داخلی تامین می‌شود که در هر یک از کارخانه‌های قطعه سازی طرف قرارداد با این شرکت هم اشتغال پایدار ایجاد شده است.

وی بیان کرد: به این ترتیب شرکت کمباین سازی ایران هزاران شغل پایدار مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است.

حمیدی‌فر کمباین را کارخانه‌ای کوچک توصیف و تاکید کرد: خود کمباین سه شغل مستقیم و پایدار ایجاد می‌کند و سال گذشته که این شرکت ۷۰۰ دستگاه کمباین به کشاورزان تحویل داده است، به علاوه ایجاد شغل در همین کارخانه و کارخانه‌های همکار، 2100 شغل فقط از طریق واگذاری کمباین ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران از جمله محصولات در دست تولید این شرکت را تولید کمباین ۱0۷۵ ذکر کرد و گفت: این کمباین به مراتب از کمباین فعلی قویتر است و در مزارع بالای ۱۰ هکتار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: این کمباین هم اکنون در مزارع مختلف کشور در حال آزمایش‌های میدانی در مزرعه است و در صورت تایید این آزمایش‌ها، واردات آن از کشور چین و انتقال تکنولوژی آن انجام خواهد گرفت.ش

 

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای