خبر فوری
شناسه خبر: 44406

سپندارمذگان و عاشقی دردسر ساز «کمال الملک»+عکس

امروز روز عشق در ایران باستان است، جشن سپندارمذگان بر پایه پژوهش‌ها و منابع تاریخی، ایرانیان باستان در این روز جشنی به نام «مژده گیران» برپا می‌کردند.

سپندارمذگان و عاشقی دردسر ساز «کمال الملک»+عکس

اخبار سبز کشاورزی؛ این جشن ویژه زنان بوده و برای بزرگداشت مقام آنان برپا می‌شد. حالا که بحث عشق و روز عشق است، بد نیست یکی از عاشق شدن های دردسرساز تاریخ معاصر را بررسی کنیم، در این شرایط زندگی مشترک  هنرمندان و عاشق شدنشان برای خود داستانی دارد.

کمال الملک نقاش مشهور آن طور که از گفته محمدعلی فروغی برمی آید هنگامی که برای ارتقای هنر خود راهی اروپا شده بود با اینکه قبلاً ازدواج کرده بود در شهر وین عاشق دختر نریمان خان کاردار ایران در این شهر شد: «کمال الملک و آن دختر طالب یکدیگر شدند و ماجرای عشق بلند شد.

گویا نریمان خان راضی به ازدواج آن ها نبود چون کمال الملک زن و فرزند داشت…(اما) عشق بچربید بر فنون فضائل… .

به هرحال چند گاه پس از آنکه کمال الملک از فرنگ برگشت آن زن هم آمد و کمال الملک چون در خانه مسکونی با زن و فرزندان نمی توانست با او به سر بَرَد و بهار و تابستان در پیش بود باغی در شمیران کرایه کرد و آنجا به آن منزل گرفت ولی …» افتاد مشکل‌ها!

عشقی که در ابتدا آسان به نظر می رسد کم کم به مشکل می خورد: «تابستان هنوز به سر نرسیده ناسازگاری شروع شد… نوبت ملالت رسید و روزگار تلخ شد» تا آنجا که زن با خوردن سم دست به خودکشی می زند و کمال الملک دچار مخمصه عجیبی می شود.

هنگامی که مشکلات رو به فزونی می گذارد کمال الملک تصمیم به هجرت می گیرد و سر به صحرا می گذارد و راهی بغداد می شود.

در میان راه حلقه ازدواج را برای زن پس می فرستد و همسر فرنگی دوباره راهی فرنگ می شود. هرچند این تلاطم عشق و عاشقی برای هنرمند ما سخت گران آمده اما حاصل آن شاهکارهای نقاشی نظیر رمّال یهودی و میدان شهر کربلا است که در عراق خلق شده است./آرمان امروز

سپندارمذگان-و-عاشقی-دردسر-ساز-«کمال-الملک».jpg-2

سپندارمذگان-و-عاشقی-دردسر-ساز-«کمال-الملک».jpg-1

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای