موسیقی فولکلور لرستان/ قطعه «سوار هو»
موسیقى لرى که بخش مهم آن از طریق کمانچه و کمانچهنوازى محلى در موسیقى رسمى ایران (ردیف) نیز تأثیر گذاشته، از سرچشمههاى «ردیف» و ردیفنوازى است.
![موسیقی فولکلور لرستان/ قطعه «سوار هو»](https://cdn.akhbarsabzkeshavarzi.ir/thumbnail/xxhRtcsWx2ey/Zce5TsPUvMCNJCTqRhU5aBR7NAAueirIp2aUMc7Km7B1WL5TKdVDfxRQZntoJOx1U0umvhJ8Mn0nLymMLIGgUQTVQfY6PVAdAzaUYujQy472LNoJ-tmnsOwsuek8ZV1TIOM2Z5bAwA16Dd3SkZsA1g,,/%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86.jpg)
به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ موسیقى محلى لرستان ناشناخته نیست، اما برخلاف بسیارى از موسیقىهاى نواحى دیگر ایران، از حیث مقاها محدودیت دارد و بیشتر در «دستگاه ماهور» به اجرا در میآید.
قطعه زیر در مقام «سوار بازی» یا «سوار هو » یکی از مقام های موسیقی حماسی و رزمی لرستان است.
سرنا: احسان عبدی پور
کمانچه: روزبه استغفاری
دهل: میترا استغفاری
این موسیقی در قدیم و در پایان جنگ و نبرد به دستور فرمانده یا یکی از بزرگان ایل نواخته میشد.